Ga naar de inhoud

Klachten

Klachtenprocedure RTV SLOS, Radio Centraal en Odrie:
Werktitel ‘DE WERVEN’  (streek 29 NLPO)

Doel en reikwijdte
RTV SLOS, Radio Centraal en Odrie zijn de lokale omroepen voor respectievelijk de gemeenten Steenwijkerland, Weststellingwerf, Ooststellingwerf en na 2028 ook Westerveld. Deze klachtenprocedure is van toepassing op alle drie de omroepen en biedt een gestructureerde werkwijze voor het ontvangen, registreren, beoordelen en afhandelen van klachten over uitingen van de omroep.

Verantwoordelijkheden:
Een uit de drie omroepen samen te stellen klachtencommissie vanuit de drie (huidige) besturen draagt de eindverantwoordelijkheid voor de correcte afhandeling van klachten. Alle medewerkers zijn verantwoordelijk voor het correct ontvangen en intern doorgeleiden van klachten.

Behandeling en registratie
Afhankelijk van de aard en ernst van de klacht wordt deze afgehandeld door de ontvangende medewerker of overgedragen aan een klachten commissie. De klachtencommissie bepaalt of de klacht specifieke afhandeling behoeft.

  • Klachtenbehandelaar: Verantwoordelijk voor de afhandeling van klachten, archivering van het klachtenformulier en bijbehorende documenten.
  • Klachten commissie: Analyseert klachten en stelt zo nodig verbetermaatregelen vast.
  • Eindredacteur nieuwsdienst: Behandelt klachten met betrekking tot de journalistieke inhoud.
  • Programmaleider: Behandelt klachten programma’s algemeen.

Indienen van een klacht
Een klacht kan eenvoudig worden ingediend via mondelinge, schriftelijke, telefonische of digitale weg. Op de website is een klachtenformulier beschikbaar dat door zowel klagers als medewerkers kan worden ingevuld. Alle klachten worden centraal geregistreerd en zo spoedig mogelijk behandeld. De klager ontvangt binnen vijf werkdagen een ontvangstbevestiging en wordt zo snel mogelijk geïnformeerd over de voortgang en eventuele maatregelen.

Voor een correcte afhandeling is het van belang dat alle gegevens volledig en nauwkeurig worden vastgelegd. Bij klachten per e-mail wordt de inhoud overgenomen in het gestandaardiseerde klachtenformulier. Documenten worden opgeslagen in het archief met als bestandsnaam de datum en de naam van de indiener.

Privacy en bewaartermijn
Met inachtneming van de AVG-wetgeving worden persoonsgegevens uitsluitend bewaard zolang de klacht in behandeling is. Na afhandeling worden deze gegevens verwijderd.

Snelle correcties
Kleine onvolkomenheden, zoals een typefout of onvolledigheid in een nieuwsbericht, kunnen direct worden hersteld. In dat geval wordt de ontvangst van de klacht bevestigd en de oplossing teruggekoppeld aan de klager.

Reactietermijn en communicatie
De (streek)omroep reageert binnen vijf werkdagen met een oplossing of een ontvangstbevestiging. In de bevestiging wordt vermeld wie de klacht in behandeling neemt en hoe contact kan worden opgenomen voor aanvullende informatie.

Beroep
Indien de klager zich niet gehoord voelt, bestaat de mogelijkheid om de klacht voor te leggen aan de Raad voor de Journalistiek.

Analyse en evaluatie
Elke klacht wordt geanalyseerd met het doel te achterhalen hoe de situatie is ontstaan. Daarbij wordt beoordeeld of de klacht gegrond is. In sommige gevallen kan sprake zijn van een redactionele of creatieve keuze die niet overeenkomt met de voorkeur van de klager.

Maatregelen
Indien nodig worden naar aanleiding van de klacht maatregelen genomen om deze op te lossen en herhaling te voorkomen. De genomen maatregelen worden teruggekoppeld aan de klager.

Formulieren en contact

Streeknieuws 'De Werven'
Streeknieuws ‘De Werven’

© RTV SLOS 2025
All Rights Reserved.
Designed by Dirk Brans

Postbus 156 | 8330 AD Steenwijk
Studio : Oostwijkstraat 10-a | 8331 ED Steenwijk
0521-511777
Buurthuisstraat 5 8391 CD Noordwolde
0561-432222
Snellingerdijk 39 | 8431 EJ Oosterwolde
0516-520770 (b.g.g.: 06 8232 0148)
RTV SLOS
RTV SLOS
LIVE
Hide picture