onderwijs en opvang in multifunctioneel centrum uniek in gemeente steenwijkerland. open dag samensprong, wegwijzer en speel@home op vrijdagmorgen 23 maart. de gereformeerde basisschool de wegwijzer, de openbare basisschool de samensprong en kinderopvang speel@home houden op vrijdagmorgen 23 maart gezamenlijk een open dag. zij zijn gehuisvest in multifunctioneel centrum de zuidwester, het markante gebouw tussen steenwijk en zuidveen. dat onderwijs en scholen zo samen in één mfc opereren, is uniek in de gemeente steenwijkerland; daarnaast biedt de zuidwester onderdak aan ondermeer het wijkcentrum de korf, een sportzaal, fysiotherapie en logopedie. salise bouchhida (directrice speel@home), elly fokker (directrice de samensprong) en pieter lassche (locatiedirecteur a.i. de wegwijzer) realiseren zich maar al te goed de opmerkelijke situatie waarin hun instellingen zich bevinden. dat willen zij ook graag hun gasten tonen op de open dag. ‘hiermee willen we het gebouw, het onderwijs en de opvang onder-één-dak op de kaart zetten’, zegt elly fokker. soms is zij met de anderen wat verbaasd ‘omdat sommige mensen ons niet weten te vinden’, wat opmerkelijk is want dit is een van de grootste en zeker meest karakteristieke panden in dit deel van steenwijk. salise bouchhida is ook vol lof: ‘het ligt ook mooi op de route, is ook goed bereikbaar, royale parkeervoorzieningen. dat horen wij veel van ouders die werken en dan hier hun kind komen brengen’. pieter lassche: ‘de faciliteiten hier zijn hartstikke goed, de gym, mooie zalen en ruimten met optimale verlichting, de ruimte om het gebouw heen, alles is nieuw’. en elly vult aan: ‘het binnenklimaat voldoet aan de nieuwste voorschriften’. samensprong noch wegwijzer is een typische wijkschool, dorpsschool of stadsschool. elly fokker: ‘door onze ligging onttrekken wij ons aan het stempel van een wijk of een dorp. en dat is een kwaliteit’. pieter lassche roemt verder: ‘zowel de samensprong als de wegwijzer heeft ieder vier groepen. het lekker kleinschalige, de toegankelijkheid, het benaderbare, is echt een pré’. salise bouchhida: ‘het ‘samen’ is ook zo mooi hier. we hebben bijvoorbeeld nu het gezamenlijke kunstproject, wat op de open dag tot zijn hoogtepunt komt in een tentoonstelling. alle door de leerlingen individueel en in groepen gemaakte kunststukken zullen met elkaar daar tentoon worden gesteld, voor de ouders en andere bezoekers’. het trio leidinggevenden benadrukt: ‘ons doel is hiermee méér bekendheid te genereren, onze mogelijkheden en variëteit op de kaart te zetten, duidelijk te maken hoe leuk het is’. ‘mooie samenwerking’, mijmert bouchhide. fokker: ‘wij zijn een soort onontdekt stukje onderwijs en opvang, lijkt het wel. we willen laten zien waar we goed in zijn’. lassche: ‘ik ben van de gereformeerde kant, we willen laten zien dat we ook bestaan en tonen wat voor mooie dingen hier allemaal gebeuren. het is hier zó compleet, met de sport, de muziekmiddagen, het buurthuis, de logopedie, vergaderruimtes, zangclub, schilderclub, peutergym. het is gewoon een klein maatschappijtje wat hier gecreëerd is, allemaal echt multifunctioneel en multicultureel’. ‘en vergeet niet de doorgaande lijn van peuters naar basisonderwijs’, zegt salise. ‘kinderen kunnen hier terecht van nul tot dertien, van peuter- en kinderopvang en buitenschoolse opvang tot meerdere vormen van onderwijs’. ‘het loopt hier ook letterlijk in elkaar over’, zegt elly. ‘de vrijwilliger van wijkcentrum de korf loopt hier ook twee middagen in de week als vrijwilliger van de school. om te ondersteunen, dat gaat aan alle kanten heel gemakkelijk’. natuurlijk werken opvang en onderwijs niet alleen voor deze ene open ochtend per jaar samen: ‘de koningsspelen doen we met elkaar, de voorjaarsmarkt, de groepen 7 en 8 van beide scholen voetballen één keer per week samen, gereformeerd en openbaar door elkaar gehusseld, gemengde teams’. dat ‘gemengde’ begint uiteraard al bij de peuters; die zitten gewoon gezamenlijk bij elkaar, of het nou openbaar, gereformeerd of een andere richting is. pieter lassche: ‘het kunstproject waar de kinderen wéken mee bezig zijn, past precies bij de open dag. we zijn verschillend maar doen hetzelfde. een leven zonder kunst is verschraling in de maatschappij. kunst kan talenten van kinderen op allerlei manieren naar boven halen. salise bouchhide: ‘de kleuters zijn óók bezig met kunstproject. ieder is bezig iets moois te maken. het ervaren van de materialen is voor de kleinsten heel belangrijk voor de ontwikkeling, het werken met water, zand, klei, het zachte, het harde, dat is belangrijk vanaf nul jaar’. elly fokker: ‘juist door kinderen zich zo breed mogelijk te laten ontwikkelen, kun je uiteindelijk het meeste met ze bereiken. ieder doet dat op zijn of haar eigen manier en eigen niveau en samen doen we dat hier in de zuidwester’. bij de foto: pieter lassche, salise bouchhida en elly fokker, die ‘bewoners’ van multifunctioneel centrum de zuidwester zeggen eenstemmig: ‘het is hier zo mooi!’ (eigen foto). dirk brans
Open contextspeler
Sluit de contextspeler
onderwijs en opvang in multifunctioneel centrum uniek in gemeente steenwijkerland. open dag samensprong, wegwijzer en speel@home op vrijdagmorgen 23 maart. de gereformeerde basisschool de wegwijzer, de openbare basisschool de samensprong en kinderopvang speel@home houden op vrijdagmorgen 23 maart gezamenlijk een open dag. zij zijn gehuisvest in multifunctioneel centrum de zuidwester, het markante gebouw tussen steenwijk en zuidveen. dat onderwijs en scholen zo samen in één mfc opereren, is uniek in de gemeente steenwijkerland; daarnaast biedt de zuidwester onderdak aan ondermeer het wijkcentrum de korf, een sportzaal, fysiotherapie en logopedie. salise bouchhida (directrice speel@home), elly fokker (directrice de samensprong) en pieter lassche (locatiedirecteur a.i. de wegwijzer) realiseren zich maar al te goed de opmerkelijke situatie waarin hun instellingen zich bevinden. dat willen zij ook graag hun gasten tonen op de open dag. ‘hiermee willen we het gebouw, het onderwijs en de opvang onder-één-dak op de kaart zetten’, zegt elly fokker. soms is zij met de anderen wat verbaasd ‘omdat sommige mensen ons niet weten te vinden’, wat opmerkelijk is want dit is een van de grootste en zeker meest karakteristieke panden in dit deel van steenwijk. salise bouchhida is ook vol lof: ‘het ligt ook mooi op de route, is ook goed bereikbaar, royale parkeervoorzieningen. dat horen wij veel van ouders die werken en dan hier hun kind komen brengen’. pieter lassche: ‘de faciliteiten hier zijn hartstikke goed, de gym, mooie zalen en ruimten met optimale verlichting, de ruimte om het gebouw heen, alles is nieuw’. en elly vult aan: ‘het binnenklimaat voldoet aan de nieuwste voorschriften’. samensprong noch wegwijzer is een typische wijkschool, dorpsschool of stadsschool. elly fokker: ‘door onze ligging onttrekken wij ons aan het stempel van een wijk of een dorp. en dat is een kwaliteit’. pieter lassche roemt verder: ‘zowel de samensprong als de wegwijzer heeft ieder vier groepen. het lekker kleinschalige, de toegankelijkheid, het benaderbare, is echt een pré’. salise bouchhida: ‘het ‘samen’ is ook zo mooi hier. we hebben bijvoorbeeld nu het gezamenlijke kunstproject, wat op de open dag tot zijn hoogtepunt komt in een tentoonstelling. alle door de leerlingen individueel en in groepen gemaakte kunststukken zullen met elkaar daar tentoon worden gesteld, voor de ouders en andere bezoekers’. het trio leidinggevenden benadrukt: ‘ons doel is hiermee méér bekendheid te genereren, onze mogelijkheden en variëteit op de kaart te zetten, duidelijk te maken hoe leuk het is’. ‘mooie samenwerking’, mijmert bouchhide. fokker: ‘wij zijn een soort onontdekt stukje onderwijs en opvang, lijkt het wel. we willen laten zien waar we goed in zijn’. lassche: ‘ik ben van de gereformeerde kant, we willen laten zien dat we ook bestaan en tonen wat voor mooie dingen hier allemaal gebeuren. het is hier zó compleet, met de sport, de muziekmiddagen, het buurthuis, de logopedie, vergaderruimtes, zangclub, schilderclub, peutergym. het is gewoon een klein maatschappijtje wat hier gecreëerd is, allemaal echt multifunctioneel en multicultureel’. ‘en vergeet niet de doorgaande lijn van peuters naar basisonderwijs’, zegt salise. ‘kinderen kunnen hier terecht van nul tot dertien, van peuter- en kinderopvang en buitenschoolse opvang tot meerdere vormen van onderwijs’. ‘het loopt hier ook letterlijk in elkaar over’, zegt elly. ‘de vrijwilliger van wijkcentrum de korf loopt hier ook twee middagen in de week als vrijwilliger van de school. om te ondersteunen, dat gaat aan alle kanten heel gemakkelijk’. natuurlijk werken opvang en onderwijs niet alleen voor deze ene open ochtend per jaar samen: ‘de koningsspelen doen we met elkaar, de voorjaarsmarkt, de groepen 7 en 8 van beide scholen voetballen één keer per week samen, gereformeerd en openbaar door elkaar gehusseld, gemengde teams’. dat ‘gemengde’ begint uiteraard al bij de peuters; die zitten gewoon gezamenlijk bij elkaar, of het nou openbaar, gereformeerd of een andere richting is. pieter lassche: ‘het kunstproject waar de kinderen wéken mee bezig zijn, past precies bij de open dag. we zijn verschillend maar doen hetzelfde. een leven zonder kunst is verschraling in de maatschappij. kunst kan talenten van kinderen op allerlei manieren naar boven halen. salise bouchhide: ‘de kleuters zijn óók bezig met kunstproject. ieder is bezig iets moois te maken. het ervaren van de materialen is voor de kleinsten heel belangrijk voor de ontwikkeling, het werken met water, zand, klei, het zachte, het harde, dat is belangrijk vanaf nul jaar’. elly fokker: ‘juist door kinderen zich zo breed mogelijk te laten ontwikkelen, kun je uiteindelijk het meeste met ze bereiken. ieder doet dat op zijn of haar eigen manier en eigen niveau en samen doen we dat hier in de zuidwester’. bij de foto: pieter lassche, salise bouchhida en elly fokker, die ‘bewoners’ van multifunctioneel centrum de zuidwester zeggen eenstemmig: ‘het is hier zo mooi!’ (eigen foto). dirk brans
Onderwijs en opvang in multifunctioneel centrum uniek in gemeente Steenwijkerland
Open dag Samensprong, Wegwijzer en Speel@Home op vrijdagmorgen 23 maart
De gereformeerde basisschool De Wegwijzer, de openbare basisschool De Samensprong en Kinderopvang Speel@Home houden op vrijdagmorgen 23 maart gezamenlijk een open dag. Zij zijn gehuisvest in multifunctioneel centrum De Zuidwester, het markante gebouw tussen Steenwijk en Zuidveen. Dat onderwijs en scholen zo samen in één MFC opereren, is uniek in de gemeente Steenwijkerland; daarnaast biedt de Zuidwester onderdak aan ondermeer het wijkcentrum De Korf, een sportzaal, fysiotherapie en logopedie.
Salise Bouchhida (directrice Speel@Home), Elly Fokker (directrice De Samensprong) en Pieter Lassche (locatiedirecteur a.i. De Wegwijzer) realiseren zich maar al te goed de opmerkelijke situatie waarin hun instellingen zich bevinden. Dat willen zij ook graag hun gasten tonen op de open dag. ‘Hiermee willen we het gebouw, het onderwijs en de opvang onder-één-dak op de kaart zetten’, zegt Elly Fokker. Soms is zij met de anderen wat verbaasd ‘omdat sommige mensen ons niet weten te vinden’, wat opmerkelijk is want dit is een van de grootste en zeker meest karakteristieke panden in dit deel van Steenwijk. Salise Bouchhida is ook vol lof: ‘Het ligt ook mooi op de route, is ook goed bereikbaar, royale parkeervoorzieningen. Dat horen wij veel van ouders die werken en dan hier hun kind komen brengen’. Pieter Lassche: ‘De faciliteiten hier zijn hartstikke goed, de gym, mooie zalen en ruimten met optimale verlichting, de ruimte om het gebouw heen, alles is nieuw’. En Elly vult aan: ‘Het binnenklimaat voldoet aan de nieuwste voorschriften’.
Samensprong noch Wegwijzer is een typische wijkschool, dorpsschool of stadsschool. Elly Fokker: ‘Door onze ligging onttrekken wij ons aan het stempel van een wijk of een dorp. En dat is een kwaliteit’. Pieter Lassche roemt verder: ‘Zowel De Samensprong als De Wegwijzer heeft ieder vier groepen. Het lekker kleinschalige, de toegankelijkheid, het benaderbare, is echt een pré’.
Salise Bouchhida: ‘Het ‘samen’ is ook zo mooi hier. We hebben bijvoorbeeld nu het gezamenlijke kunstproject, wat op de open dag tot zijn hoogtepunt komt in een tentoonstelling. Alle door de leerlingen individueel en in groepen gemaakte kunststukken zullen met elkaar daar tentoon worden gesteld, voor de ouders en andere bezoekers’.
Het trio leidinggevenden benadrukt: ‘Ons doel is hiermee méér bekendheid te genereren, onze mogelijkheden en variëteit op de kaart te zetten, duidelijk te maken hoe leuk het is’. ‘Mooie samenwerking’, mijmert Bouchhide. Fokker: ‘Wij zijn een soort onontdekt stukje onderwijs en opvang, lijkt het wel. We willen laten zien waar we goed in zijn’. Lassche: ‘Ik ben van de gereformeerde kant, we willen laten zien dat we ook bestaan en tonen wat voor mooie dingen hier allemaal gebeuren. Het is hier zó compleet, met de sport, de muziekmiddagen, het buurthuis, de logopedie, vergaderruimtes, zangclub, schilderclub, peutergym. Het is gewoon een klein maatschappijtje wat hier gecreëerd is, allemaal echt multifunctioneel en multicultureel’.
‘En vergeet niet de doorgaande lijn van peuters naar basisonderwijs’, zegt Salise. ‘Kinderen kunnen hier terecht van nul tot dertien, van peuter- en kinderopvang en buitenschoolse opvang tot meerdere vormen van onderwijs’. ‘Het loopt hier ook letterlijk in elkaar over’, zegt Elly. ‘De vrijwilliger van wijkcentrum De Korf loopt hier ook twee middagen in de week als vrijwilliger van de school. Om te ondersteunen, dat gaat aan alle kanten heel gemakkelijk’.
Natuurlijk werken opvang en onderwijs niet alleen voor deze ene open ochtend per jaar samen: ‘De Koningsspelen doen we met elkaar, de Voorjaarsmarkt, de groepen 7 en 8 van beide scholen voetballen één keer per week samen, gereformeerd en openbaar door elkaar gehusseld, gemengde teams’. Dat ‘gemengde’ begint uiteraard al bij de peuters; die zitten gewoon gezamenlijk bij elkaar, of het nou openbaar, gereformeerd of een andere richting is.
Pieter Lassche: ‘Het kunstproject waar de kinderen wéken mee bezig zijn, past precies bij de open dag. We zijn verschillend maar doen hetzelfde. Een leven zonder kunst is verschraling in de maatschappij. Kunst kan talenten van kinderen op allerlei manieren naar boven halen. Salise Bouchhide: ‘De kleuters zijn óók bezig met kunstproject. Ieder is bezig iets moois te maken. Het ervaren van de materialen is voor de kleinsten heel belangrijk voor de ontwikkeling, het werken met water, zand, klei, het zachte, het harde, dat is belangrijk vanaf nul jaar’. Elly Fokker: ‘Juist door kinderen zich zo breed mogelijk te laten ontwikkelen, kun je uiteindelijk het meeste met ze bereiken. Ieder doet dat op zijn of haar eigen manier en eigen niveau en samen doen we dat hier in De Zuidwester’.
Bij de foto: Pieter Lassche, Salise Bouchhida en Elly Fokker, die ‘bewoners’ van multifunctioneel centrum De Zuidwester zeggen eenstemmig: ‘Het is hier zo mooi!’ (eigen foto)
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
onderwijs en opvang in multifunctioneel centrum uniek in gemeente steenwijkerland. open dag samensprong, wegwijzer en speel@home op vrijdagmorgen 23 maart. de gereformeerde basisschool de wegwijzer, de openbare basisschool de samensprong en kinderopvang speel@home houden op vrijdagmorgen 23 maart gezamenlijk een open dag. zij zijn gehuisvest in multifunctioneel centrum de zuidwester, het markante gebouw tussen steenwijk en zuidveen. dat onderwijs en scholen zo samen in één mfc opereren, is uniek in de gemeente steenwijkerland; daarnaast biedt de zuidwester onderdak aan ondermeer het wijkcentrum de korf, een sportzaal, fysiotherapie en logopedie. salise bouchhida (directrice speel@home), elly fokker (directrice de samensprong) en pieter lassche (locatiedirecteur a.i. de wegwijzer) realiseren zich maar al te goed de opmerkelijke situatie waarin hun instellingen zich bevinden. dat willen zij ook graag hun gasten tonen op de open dag. ‘hiermee willen we het gebouw, het onderwijs en de opvang onder-één-dak op de kaart zetten’, zegt elly fokker. soms is zij met de anderen wat verbaasd ‘omdat sommige mensen ons niet weten te vinden’, wat opmerkelijk is want dit is een van de grootste en zeker meest karakteristieke panden in dit deel van steenwijk. salise bouchhida is ook vol lof: ‘het ligt ook mooi op de route, is ook goed bereikbaar, royale parkeervoorzieningen. dat horen wij veel van ouders die werken en dan hier hun kind komen brengen’. pieter lassche: ‘de faciliteiten hier zijn hartstikke goed, de gym, mooie zalen en ruimten met optimale verlichting, de ruimte om het gebouw heen, alles is nieuw’. en elly vult aan: ‘het binnenklimaat voldoet aan de nieuwste voorschriften’. samensprong noch wegwijzer is een typische wijkschool, dorpsschool of stadsschool. elly fokker: ‘door onze ligging onttrekken wij ons aan het stempel van een wijk of een dorp. en dat is een kwaliteit’. pieter lassche roemt verder: ‘zowel de samensprong als de wegwijzer heeft ieder vier groepen. het lekker kleinschalige, de toegankelijkheid, het benaderbare, is echt een pré’. salise bouchhida: ‘het ‘samen’ is ook zo mooi hier. we hebben bijvoorbeeld nu het gezamenlijke kunstproject, wat op de open dag tot zijn hoogtepunt komt in een tentoonstelling. alle door de leerlingen individueel en in groepen gemaakte kunststukken zullen met elkaar daar tentoon worden gesteld, voor de ouders en andere bezoekers’. het trio leidinggevenden benadrukt: ‘ons doel is hiermee méér bekendheid te genereren, onze mogelijkheden en variëteit op de kaart te zetten, duidelijk te maken hoe leuk het is’. ‘mooie samenwerking’, mijmert bouchhide. fokker: ‘wij zijn een soort onontdekt stukje onderwijs en opvang, lijkt het wel. we willen laten zien waar we goed in zijn’. lassche: ‘ik ben van de gereformeerde kant, we willen laten zien dat we ook bestaan en tonen wat voor mooie dingen hier allemaal gebeuren. het is hier zó compleet, met de sport, de muziekmiddagen, het buurthuis, de logopedie, vergaderruimtes, zangclub, schilderclub, peutergym. het is gewoon een klein maatschappijtje wat hier gecreëerd is, allemaal echt multifunctioneel en multicultureel’. ‘en vergeet niet de doorgaande lijn van peuters naar basisonderwijs’, zegt salise. ‘kinderen kunnen hier terecht van nul tot dertien, van peuter- en kinderopvang en buitenschoolse opvang tot meerdere vormen van onderwijs’. ‘het loopt hier ook letterlijk in elkaar over’, zegt elly. ‘de vrijwilliger van wijkcentrum de korf loopt hier ook twee middagen in de week als vrijwilliger van de school. om te ondersteunen, dat gaat aan alle kanten heel gemakkelijk’. natuurlijk werken opvang en onderwijs niet alleen voor deze ene open ochtend per jaar samen: ‘de koningsspelen doen we met elkaar, de voorjaarsmarkt, de groepen 7 en 8 van beide scholen voetballen één keer per week samen, gereformeerd en openbaar door elkaar gehusseld, gemengde teams’. dat ‘gemengde’ begint uiteraard al bij de peuters; die zitten gewoon gezamenlijk bij elkaar, of het nou openbaar, gereformeerd of een andere richting is. pieter lassche: ‘het kunstproject waar de kinderen wéken mee bezig zijn, past precies bij de open dag. we zijn verschillend maar doen hetzelfde. een leven zonder kunst is verschraling in de maatschappij. kunst kan talenten van kinderen op allerlei manieren naar boven halen. salise bouchhide: ‘de kleuters zijn óók bezig met kunstproject. ieder is bezig iets moois te maken. het ervaren van de materialen is voor de kleinsten heel belangrijk voor de ontwikkeling, het werken met water, zand, klei, het zachte, het harde, dat is belangrijk vanaf nul jaar’. elly fokker: ‘juist door kinderen zich zo breed mogelijk te laten ontwikkelen, kun je uiteindelijk het meeste met ze bereiken. ieder doet dat op zijn of haar eigen manier en eigen niveau en samen doen we dat hier in de zuidwester’. bij de foto: pieter lassche, salise bouchhida en elly fokker, die ‘bewoners’ van multifunctioneel centrum de zuidwester zeggen eenstemmig: ‘het is hier zo mooi!’ (eigen foto). dirk brans
onderwijs en opvang in multifunctioneel centrum uniek in gemeente steenwijkerland. open dag samensprong, wegwijzer en speel@home op vrijdagmorgen 23 maart. de gereformeerde basisschool de wegwijzer, de openbare basisschool de samensprong en kinderopvang speel@home houden op vrijdagmorgen 23 maart gezamenlijk een open dag. zij zijn gehuisvest in multifunctioneel centrum de zuidwester, het markante gebouw tussen steenwijk en zuidveen. dat onderwijs en scholen zo samen in één mfc opereren, is uniek in de gemeente steenwijkerland; daarnaast biedt de zuidwester onderdak aan ondermeer het wijkcentrum de korf, een sportzaal, fysiotherapie en logopedie. salise bouchhida (directrice speel@home), elly fokker (directrice de samensprong) en pieter lassche (locatiedirecteur a.i. de wegwijzer) realiseren zich maar al te goed de opmerkelijke situatie waarin hun instellingen zich bevinden. dat willen zij ook graag hun gasten tonen op de open dag. ‘hiermee willen we het gebouw, het onderwijs en de opvang onder-één-dak op de kaart zetten’, zegt elly fokker. soms is zij met de anderen wat verbaasd ‘omdat sommige mensen ons niet weten te vinden’, wat opmerkelijk is want dit is een van de grootste en zeker meest karakteristieke panden in dit deel van steenwijk. salise bouchhida is ook vol lof: ‘het ligt ook mooi op de route, is ook goed bereikbaar, royale parkeervoorzieningen. dat horen wij veel van ouders die werken en dan hier hun kind komen brengen’. pieter lassche: ‘de faciliteiten hier zijn hartstikke goed, de gym, mooie zalen en ruimten met optimale verlichting, de ruimte om het gebouw heen, alles is nieuw’. en elly vult aan: ‘het binnenklimaat voldoet aan de nieuwste voorschriften’. samensprong noch wegwijzer is een typische wijkschool, dorpsschool of stadsschool. elly fokker: ‘door onze ligging onttrekken wij ons aan het stempel van een wijk of een dorp. en dat is een kwaliteit’. pieter lassche roemt verder: ‘zowel de samensprong als de wegwijzer heeft ieder vier groepen. het lekker kleinschalige, de toegankelijkheid, het benaderbare, is echt een pré’. salise bouchhida: ‘het ‘samen’ is ook zo mooi hier. we hebben bijvoorbeeld nu het gezamenlijke kunstproject, wat op de open dag tot zijn hoogtepunt komt in een tentoonstelling. alle door de leerlingen individueel en in groepen gemaakte kunststukken zullen met elkaar daar tentoon worden gesteld, voor de ouders en andere bezoekers’. het trio leidinggevenden benadrukt: ‘ons doel is hiermee méér bekendheid te genereren, onze mogelijkheden en variëteit op de kaart te zetten, duidelijk te maken hoe leuk het is’. ‘mooie samenwerking’, mijmert bouchhide. fokker: ‘wij zijn een soort onontdekt stukje onderwijs en opvang, lijkt het wel. we willen laten zien waar we goed in zijn’. lassche: ‘ik ben van de gereformeerde kant, we willen laten zien dat we ook bestaan en tonen wat voor mooie dingen hier allemaal gebeuren. het is hier zó compleet, met de sport, de muziekmiddagen, het buurthuis, de logopedie, vergaderruimtes, zangclub, schilderclub, peutergym. het is gewoon een klein maatschappijtje wat hier gecreëerd is, allemaal echt multifunctioneel en multicultureel’. ‘en vergeet niet de doorgaande lijn van peuters naar basisonderwijs’, zegt salise. ‘kinderen kunnen hier terecht van nul tot dertien, van peuter- en kinderopvang en buitenschoolse opvang tot meerdere vormen van onderwijs’. ‘het loopt hier ook letterlijk in elkaar over’, zegt elly. ‘de vrijwilliger van wijkcentrum de korf loopt hier ook twee middagen in de week als vrijwilliger van de school. om te ondersteunen, dat gaat aan alle kanten heel gemakkelijk’. natuurlijk werken opvang en onderwijs niet alleen voor deze ene open ochtend per jaar samen: ‘de koningsspelen doen we met elkaar, de voorjaarsmarkt, de groepen 7 en 8 van beide scholen voetballen één keer per week samen, gereformeerd en openbaar door elkaar gehusseld, gemengde teams’. dat ‘gemengde’ begint uiteraard al bij de peuters; die zitten gewoon gezamenlijk bij elkaar, of het nou openbaar, gereformeerd of een andere richting is. pieter lassche: ‘het kunstproject waar de kinderen wéken mee bezig zijn, past precies bij de open dag. we zijn verschillend maar doen hetzelfde. een leven zonder kunst is verschraling in de maatschappij. kunst kan talenten van kinderen op allerlei manieren naar boven halen. salise bouchhide: ‘de kleuters zijn óók bezig met kunstproject. ieder is bezig iets moois te maken. het ervaren van de materialen is voor de kleinsten heel belangrijk voor de ontwikkeling, het werken met water, zand, klei, het zachte, het harde, dat is belangrijk vanaf nul jaar’. elly fokker: ‘juist door kinderen zich zo breed mogelijk te laten ontwikkelen, kun je uiteindelijk het meeste met ze bereiken. ieder doet dat op zijn of haar eigen manier en eigen niveau en samen doen we dat hier in de zuidwester’. bij de foto: pieter lassche, salise bouchhida en elly fokker, die ‘bewoners’ van multifunctioneel centrum de zuidwester zeggen eenstemmig: ‘het is hier zo mooi!’ (eigen foto). dirk brans