bij scheepswerf geertman in zwartsluis ligt momenteel het bekende kraanschip de toogerd van natuurmonumenten. de dagelijkse werkplek van schipper roelof smit wordt aangepast om daarmee aan de nieuwste wettelijke eisen te voldoen. “in feite blijven we alleen van de computer en de motor af…”, zegt smit. het schip waarmee smit doorgaans maaisel uit de wieden haalt, heeft al een lang leven met verschillende functies achter de rug. tot begin jaren tachtig was het een excursieboot van natuurmonumenten. toen de organisatie twee elektrisch aangedreven schepen aanschafte voor het rondvaren van bezoekers werd het vaartuig omgebouwd tot kraanschip. met de nieuwe wetgeving in aantocht is een flinke revisie nodig. “in feite gaat het om europese regelgeving die nederland vanaf januari ook gaat voeren. kort gezegd komt het erop neer dat grotere werkschepen aan de eisen van de binnenvaart moeten voldoen. motorisch is het schip nog steeds in goede staat, maar de stabiliteit voldoet niet meer aan de regels. je moet straks onder alle omstandigheden 40 centimeter vrije boord overhouden.”. de oplossing ligt in het verbreden en verhogen van het schip. daarmee is het kraanschip van natuurmonumenten straks 45 centimeter breder. “dat wordt behoorlijk manoeuvreren in de wieden, maar verlengen van het schip was geen optie. dan kom je de smalle bochten niet meer door”, vertelt smit. die doet zijn werk straks vanuit een nieuwe cabine, die in de appelgroene kleur van natuurmonumenten is gespoten. de ombouw van het schip neemt ongeveer tien weken in beslag. geertman neemt het stalen casco voor zijn rekening, voor de hydrauliek is een specialist ingehuurd en smit is zelf verantwoordelijk voor de elektriciteit. vanaf eind juli hoopt hij weer rond te varen in de wieden. “het is de hoogste tijd om het maaisel weer af te voeren…”, klinkt het ongeduldig, ook in de wetenschap dat zijn werk straks vermoedelijk even wat meer tijd in beslag gaat nemen. “het is eigenlijk een compleet nieuw schip geworden. dat moet je weer leren besturen. zal best even wennen zijn.”. dirk brans
Open contextspeler
Sluit de contextspeler
bij scheepswerf geertman in zwartsluis ligt momenteel het bekende kraanschip de toogerd van natuurmonumenten. de dagelijkse werkplek van schipper roelof smit wordt aangepast om daarmee aan de nieuwste wettelijke eisen te voldoen. “in feite blijven we alleen van de computer en de motor af…”, zegt smit. het schip waarmee smit doorgaans maaisel uit de wieden haalt, heeft al een lang leven met verschillende functies achter de rug. tot begin jaren tachtig was het een excursieboot van natuurmonumenten. toen de organisatie twee elektrisch aangedreven schepen aanschafte voor het rondvaren van bezoekers werd het vaartuig omgebouwd tot kraanschip. met de nieuwe wetgeving in aantocht is een flinke revisie nodig. “in feite gaat het om europese regelgeving die nederland vanaf januari ook gaat voeren. kort gezegd komt het erop neer dat grotere werkschepen aan de eisen van de binnenvaart moeten voldoen. motorisch is het schip nog steeds in goede staat, maar de stabiliteit voldoet niet meer aan de regels. je moet straks onder alle omstandigheden 40 centimeter vrije boord overhouden.”. de oplossing ligt in het verbreden en verhogen van het schip. daarmee is het kraanschip van natuurmonumenten straks 45 centimeter breder. “dat wordt behoorlijk manoeuvreren in de wieden, maar verlengen van het schip was geen optie. dan kom je de smalle bochten niet meer door”, vertelt smit. die doet zijn werk straks vanuit een nieuwe cabine, die in de appelgroene kleur van natuurmonumenten is gespoten. de ombouw van het schip neemt ongeveer tien weken in beslag. geertman neemt het stalen casco voor zijn rekening, voor de hydrauliek is een specialist ingehuurd en smit is zelf verantwoordelijk voor de elektriciteit. vanaf eind juli hoopt hij weer rond te varen in de wieden. “het is de hoogste tijd om het maaisel weer af te voeren…”, klinkt het ongeduldig, ook in de wetenschap dat zijn werk straks vermoedelijk even wat meer tijd in beslag gaat nemen. “het is eigenlijk een compleet nieuw schip geworden. dat moet je weer leren besturen. zal best even wennen zijn.”. dirk brans
Bij Scheepswerf Geertman in Zwartsluis ligt momenteel het bekende kraanschip de Toogerd van Natuurmonumenten. De dagelijkse werkplek van schipper Roelof Smit wordt aangepast om daarmee aan de nieuwste wettelijke eisen te voldoen. “In feite blijven we alleen van de computer en de motor af…”, zegt Smit.
Het schip waarmee Smit doorgaans maaisel uit De Wieden haalt, heeft al een lang leven met verschillende functies achter de rug. Tot begin jaren tachtig was het een excursieboot van Natuurmonumenten. Toen de organisatie twee elektrisch aangedreven schepen aanschafte voor het rondvaren van bezoekers werd het vaartuig omgebouwd tot kraanschip.
Met de nieuwe wetgeving in aantocht is een flinke revisie nodig. “In feite gaat het om Europese regelgeving die Nederland vanaf januari ook gaat voeren. Kort gezegd komt het erop neer dat grotere werkschepen aan de eisen van de binnenvaart moeten voldoen. Motorisch is het schip nog steeds in goede staat, maar de stabiliteit voldoet niet meer aan de regels. Je moet straks onder alle omstandigheden 40 centimeter vrije boord overhouden.”
De oplossing ligt in het verbreden en verhogen van het schip. Daarmee is het kraanschip van Natuurmonumenten straks 45 centimeter breder. “Dat wordt behoorlijk manoeuvreren in De Wieden, maar verlengen van het schip was geen optie. Dan kom je de smalle bochten niet meer door”, vertelt Smit. Die doet zijn werk straks vanuit een nieuwe cabine, die in de appelgroene kleur van Natuurmonumenten is gespoten.
De ombouw van het schip neemt ongeveer tien weken in beslag. Geertman neemt het stalen casco voor zijn rekening, voor de hydrauliek is een specialist ingehuurd en Smit is zelf verantwoordelijk voor de elektriciteit. Vanaf eind juli hoopt hij weer rond te varen in De Wieden. “Het is de hoogste tijd om het maaisel weer af te voeren…”, klinkt het ongeduldig, ook in de wetenschap dat zijn werk straks vermoedelijk even wat meer tijd in beslag gaat nemen. “Het is eigenlijk een compleet nieuw schip geworden. Dat moet je weer leren besturen. Zal best even wennen zijn.”
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
FunctioneelAltijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
bij scheepswerf geertman in zwartsluis ligt momenteel het bekende kraanschip de toogerd van natuurmonumenten. de dagelijkse werkplek van schipper roelof smit wordt aangepast om daarmee aan de nieuwste wettelijke eisen te voldoen. “in feite blijven we alleen van de computer en de motor af…”, zegt smit. het schip waarmee smit doorgaans maaisel uit de wieden haalt, heeft al een lang leven met verschillende functies achter de rug. tot begin jaren tachtig was het een excursieboot van natuurmonumenten. toen de organisatie twee elektrisch aangedreven schepen aanschafte voor het rondvaren van bezoekers werd het vaartuig omgebouwd tot kraanschip. met de nieuwe wetgeving in aantocht is een flinke revisie nodig. “in feite gaat het om europese regelgeving die nederland vanaf januari ook gaat voeren. kort gezegd komt het erop neer dat grotere werkschepen aan de eisen van de binnenvaart moeten voldoen. motorisch is het schip nog steeds in goede staat, maar de stabiliteit voldoet niet meer aan de regels. je moet straks onder alle omstandigheden 40 centimeter vrije boord overhouden.”. de oplossing ligt in het verbreden en verhogen van het schip. daarmee is het kraanschip van natuurmonumenten straks 45 centimeter breder. “dat wordt behoorlijk manoeuvreren in de wieden, maar verlengen van het schip was geen optie. dan kom je de smalle bochten niet meer door”, vertelt smit. die doet zijn werk straks vanuit een nieuwe cabine, die in de appelgroene kleur van natuurmonumenten is gespoten. de ombouw van het schip neemt ongeveer tien weken in beslag. geertman neemt het stalen casco voor zijn rekening, voor de hydrauliek is een specialist ingehuurd en smit is zelf verantwoordelijk voor de elektriciteit. vanaf eind juli hoopt hij weer rond te varen in de wieden. “het is de hoogste tijd om het maaisel weer af te voeren…”, klinkt het ongeduldig, ook in de wetenschap dat zijn werk straks vermoedelijk even wat meer tijd in beslag gaat nemen. “het is eigenlijk een compleet nieuw schip geworden. dat moet je weer leren besturen. zal best even wennen zijn.”. dirk brans
bij scheepswerf geertman in zwartsluis ligt momenteel het bekende kraanschip de toogerd van natuurmonumenten. de dagelijkse werkplek van schipper roelof smit wordt aangepast om daarmee aan de nieuwste wettelijke eisen te voldoen. “in feite blijven we alleen van de computer en de motor af…”, zegt smit. het schip waarmee smit doorgaans maaisel uit de wieden haalt, heeft al een lang leven met verschillende functies achter de rug. tot begin jaren tachtig was het een excursieboot van natuurmonumenten. toen de organisatie twee elektrisch aangedreven schepen aanschafte voor het rondvaren van bezoekers werd het vaartuig omgebouwd tot kraanschip. met de nieuwe wetgeving in aantocht is een flinke revisie nodig. “in feite gaat het om europese regelgeving die nederland vanaf januari ook gaat voeren. kort gezegd komt het erop neer dat grotere werkschepen aan de eisen van de binnenvaart moeten voldoen. motorisch is het schip nog steeds in goede staat, maar de stabiliteit voldoet niet meer aan de regels. je moet straks onder alle omstandigheden 40 centimeter vrije boord overhouden.”. de oplossing ligt in het verbreden en verhogen van het schip. daarmee is het kraanschip van natuurmonumenten straks 45 centimeter breder. “dat wordt behoorlijk manoeuvreren in de wieden, maar verlengen van het schip was geen optie. dan kom je de smalle bochten niet meer door”, vertelt smit. die doet zijn werk straks vanuit een nieuwe cabine, die in de appelgroene kleur van natuurmonumenten is gespoten. de ombouw van het schip neemt ongeveer tien weken in beslag. geertman neemt het stalen casco voor zijn rekening, voor de hydrauliek is een specialist ingehuurd en smit is zelf verantwoordelijk voor de elektriciteit. vanaf eind juli hoopt hij weer rond te varen in de wieden. “het is de hoogste tijd om het maaisel weer af te voeren…”, klinkt het ongeduldig, ook in de wetenschap dat zijn werk straks vermoedelijk even wat meer tijd in beslag gaat nemen. “het is eigenlijk een compleet nieuw schip geworden. dat moet je weer leren besturen. zal best even wennen zijn.”. dirk brans