Schriftelijke vragen over huishoudelijke hulp
Afgelopen week kwam bij D66 de huishoudelijke hulp in een gesprek onder de aandacht.
Per 1 januari 2017 moest de huishoudelijk hulp als maatwerkvoorziening worden aangeboden. Dit vloeide voort uit de invoering van de nieuwe wet maatschappelijke ontwikkeling in 2015. Hierin is bepaald dat mensen die huishoudelijke hulp nodig hebben, het zelf regelen. Om die reden is in juni 2016 een aanbestedingstraject gestart.
In oktober is bekend geworden dat er zes nieuwe zorgaanbieders zijn die huishoudelijke hulp kunnen leveren in Steenwijkerland, namelijk: Beter Thuis Wonen Thuiszorg, De nieuwe Zorg Thuis, Dokter Schoonmaakorganisatie, PGVZ, Thalia Thuiszorg en Tzorg.
Op de pagina Inkoop Zorg van de website van de gemeente is te lezen dat deze contracten een looptijd hebben van twee jaar. Dat betekent dat deze per 1 januari 2019 aflopen.
Het roept bij D66 de volgende vragen op:
- Heeft er een evaluatie plaatsgevonden over de zes aanbieders huishoudelijke hulp?
Zo nee, waarom niet? - Zo ja, waarom heeft de gemeenteraad deze niet gezien?
Zijn de inwoners/afnemers tevreden over de huishoudelijke hulp?
Zijn er mensen ontevreden? Waarom wel/niet? - Heeft de gemeente kosten gemaakt aan huishoudelijke hulp vóór 1 januari 2017?
Zo ja hoeveel. - Welke kosten heeft de gemeente sinds 1 januari 2017 gemaakt in verband met de contracten met de zes aanbieders?
- Is de huishoudelijke hulp voor de inwoner duurder of goedkoper geworden?
Hoeveel? Waardoor is dit te verklaren? - Gaat de gemeente de contracten vanaf 1 januari 2019 verlengen?
Zo ja, wat zijn de belangrijkste overwegingen voor de verlenging?
Zo nee, heeft de nieuwe aanbesteding al plaatsgevonden en wat is de uitkomst daarvan?
Met vriendelijke groeten,
Thom de Vries
Fractie D66