ooit schreef geert mak een boek met de titel hoe god verdween uit jorwerd. ik heb dat boek nooit gelezen en ik weet niet of ik daarmee iets gemist heb, maar de titel vond ik toepasselijk genoeg om te gebruiken voor de column, die ik schreef over het geweldsdrama, dat zich heeft afgespeeld in heel veel nederlandse gemeenten, onder andere in urk. ik heb wel een beeld bij het verschil tussen het verdwijnen van god uit die beide dorpen. in urk is god van binnenuit verjaagd door het eigen volk en in jorwerd waren het voornamelijk invloeden van buitenaf, die de heilige uittocht veroorzaakten. ondanks de overvloed aan kerken en kerkgemeenschappen, zo’n 19 in getal, in een gemeente met 21.135 inwoners aangevoerd door een staatkundig gereformeerde burgemeester met de sgp als grootste politieke partij, gevolgd door het forum voor democratie, lijkt onze lieve heer er niet in geslaagd stand te houden en is hij de stad uit gevlucht. lijkt, zeg ik met nadruk, want er zijn vast mensen en predikheren die zullen geloven en belijden, dat het geweld en de strijd tegen de coronatesten en vaccinatie, met het brandoffer van de tijdelijke testlocatie als hoogtepunt, juist wel een goddelijk ingrijpen is. niet echt een rare gedachte, als je bedenkt, dat in de heilige schrift, het meest verspreide boekwerk aller tijden, niet bepaald alleen maar mooie vredelievende verhalen in staan. en de titel van mijn column zou dus evenzo goed kunnen zijn: ‘hoe god verscheen in urk’. ik, voor mij, ga maar uit van die eerste gedachte. de kerken in urk zullen voorlopig nog wel een tijdje blijven bestaan al zullen ze de naam godshuizen niet meer met ere kunnen dragen. ja het is merkwaardig gesteld met dat urk, de kleinste gemeente van flevoland. ik heb altijd gedacht, dat god daar woonde, al werd ik aan het twijfelen gebracht toen bleek, dat het forum voor democratie er een stevige positie had veroverd. maar ja gods wegen zijn wonderbaarlijk zullen we maar zeggen. onze eigen ineke bakker, ooit wett’nholder in steenwijk en steenwijkerland, onder de bezielende leiding van hayo apotheker, heeft als waarnemend burgemeester van oktober 2019 tot oktober 2020, de ergste ellende in urk niet mee hoeven maken, maar onder haar bewind kwamen onrust en spanningen wel steeds vaker aan de oppervlakte. ondertussen is in urk, alle theologisch geneuzel daargelaten, het lek van de waanzinnige gewelddadigheid nog lang niet boven water. om dat te realiseren zal er eerst maar eens goed geanalyseerd moeten worden, wat er precies aan de hand is en zullen in de tussentijd onlusten en gewelddadigheden, het liefst door gods eigen wapen de marechaussee beteugeld moeten worden. ria van hien 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.
Open contextspeler
Sluit de contextspeler
ooit schreef geert mak een boek met de titel hoe god verdween uit jorwerd. ik heb dat boek nooit gelezen en ik weet niet of ik daarmee iets gemist heb, maar de titel vond ik toepasselijk genoeg om te gebruiken voor de column, die ik schreef over het geweldsdrama, dat zich heeft afgespeeld in heel veel nederlandse gemeenten, onder andere in urk. ik heb wel een beeld bij het verschil tussen het verdwijnen van god uit die beide dorpen. in urk is god van binnenuit verjaagd door het eigen volk en in jorwerd waren het voornamelijk invloeden van buitenaf, die de heilige uittocht veroorzaakten. ondanks de overvloed aan kerken en kerkgemeenschappen, zo’n 19 in getal, in een gemeente met 21.135 inwoners aangevoerd door een staatkundig gereformeerde burgemeester met de sgp als grootste politieke partij, gevolgd door het forum voor democratie, lijkt onze lieve heer er niet in geslaagd stand te houden en is hij de stad uit gevlucht. lijkt, zeg ik met nadruk, want er zijn vast mensen en predikheren die zullen geloven en belijden, dat het geweld en de strijd tegen de coronatesten en vaccinatie, met het brandoffer van de tijdelijke testlocatie als hoogtepunt, juist wel een goddelijk ingrijpen is. niet echt een rare gedachte, als je bedenkt, dat in de heilige schrift, het meest verspreide boekwerk aller tijden, niet bepaald alleen maar mooie vredelievende verhalen in staan. en de titel van mijn column zou dus evenzo goed kunnen zijn: ‘hoe god verscheen in urk’. ik, voor mij, ga maar uit van die eerste gedachte. de kerken in urk zullen voorlopig nog wel een tijdje blijven bestaan al zullen ze de naam godshuizen niet meer met ere kunnen dragen. ja het is merkwaardig gesteld met dat urk, de kleinste gemeente van flevoland. ik heb altijd gedacht, dat god daar woonde, al werd ik aan het twijfelen gebracht toen bleek, dat het forum voor democratie er een stevige positie had veroverd. maar ja gods wegen zijn wonderbaarlijk zullen we maar zeggen. onze eigen ineke bakker, ooit wett’nholder in steenwijk en steenwijkerland, onder de bezielende leiding van hayo apotheker, heeft als waarnemend burgemeester van oktober 2019 tot oktober 2020, de ergste ellende in urk niet mee hoeven maken, maar onder haar bewind kwamen onrust en spanningen wel steeds vaker aan de oppervlakte. ondertussen is in urk, alle theologisch geneuzel daargelaten, het lek van de waanzinnige gewelddadigheid nog lang niet boven water. om dat te realiseren zal er eerst maar eens goed geanalyseerd moeten worden, wat er precies aan de hand is en zullen in de tussentijd onlusten en gewelddadigheden, het liefst door gods eigen wapen de marechaussee beteugeld moeten worden. ria van hien 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.
Ooit schreef Geert Mak een boek met de titel Hoe God verdween uit Jorwerd. Ik heb dat boek nooit gelezen en ik weet niet of ik daarmee iets gemist heb, maar de titel vond ik toepasselijk genoeg om te gebruiken voor de column, die ik schreef over het geweldsdrama, dat zich heeft afgespeeld in heel veel Nederlandse gemeenten, onder andere in Urk. Ik heb wel een beeld bij het verschil tussen het verdwijnen van God uit die beide dorpen. In Urk is God van binnenuit verjaagd door het eigen volk en in Jorwerd waren het voornamelijk invloeden van buitenaf, die de heilige uittocht veroorzaakten.
Ondanks de overvloed aan kerken en kerkgemeenschappen, zo’n 19 in getal, in een gemeente met 21.135 inwoners aangevoerd door een Staatkundig Gereformeerde burgemeester met de SGP als grootste politieke partij, gevolgd door het Forum voor Democratie, lijkt onze Lieve Heer er niet in geslaagd stand te houden en is Hij de stad uit gevlucht. Lijkt, zeg ik met nadruk, want er zijn vast mensen en predikheren die zullen geloven en belijden, dat het geweld en de strijd tegen de coronatesten en vaccinatie, met het brandoffer van de tijdelijke testlocatie als hoogtepunt, juist wel een goddelijk ingrijpen is. Niet echt een rare gedachte, als je bedenkt, dat in de Heilige Schrift, het meest verspreide boekwerk aller tijden, niet bepaald alleen maar mooie vredelievende verhalen in staan. En de titel van mijn column zou dus evenzo goed kunnen zijn: ‘Hoe God verscheen in Urk’. Ik, voor mij, ga maar uit van die eerste gedachte. De kerken in Urk zullen voorlopig nog wel een tijdje blijven bestaan al zullen ze de naam godshuizen niet meer met ere kunnen dragen.
Ja het is merkwaardig gesteld met dat Urk, de kleinste gemeente van Flevoland. Ik heb altijd gedacht, dat God daar woonde, al werd ik aan het twijfelen gebracht toen bleek, dat het Forum voor Democratie er een stevige positie had veroverd. Maar ja Gods wegen zijn wonderbaarlijk zullen we maar zeggen. Onze eigen Ineke Bakker, ooit wett’nholder in Steenwijk en Steenwijkerland, onder de bezielende leiding van Hayo Apotheker, heeft als waarnemend burgemeester van oktober 2019 tot oktober 2020, de ergste ellende in Urk niet mee hoeven maken, maar onder haar bewind kwamen onrust en spanningen wel steeds vaker aan de oppervlakte. Ondertussen is in Urk, alle theologisch geneuzel daargelaten, het lek van de waanzinnige gewelddadigheid nog lang niet boven water. Om dat te realiseren zal er eerst maar eens goed geanalyseerd moeten worden, wat er precies aan de hand is en zullen in de tussentijd onlusten en gewelddadigheden, het liefst door Gods eigen wapen de Marechaussee beteugeld moeten worden
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
FunctioneelAltijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
ooit schreef geert mak een boek met de titel hoe god verdween uit jorwerd. ik heb dat boek nooit gelezen en ik weet niet of ik daarmee iets gemist heb, maar de titel vond ik toepasselijk genoeg om te gebruiken voor de column, die ik schreef over het geweldsdrama, dat zich heeft afgespeeld in heel veel nederlandse gemeenten, onder andere in urk. ik heb wel een beeld bij het verschil tussen het verdwijnen van god uit die beide dorpen. in urk is god van binnenuit verjaagd door het eigen volk en in jorwerd waren het voornamelijk invloeden van buitenaf, die de heilige uittocht veroorzaakten. ondanks de overvloed aan kerken en kerkgemeenschappen, zo’n 19 in getal, in een gemeente met 21.135 inwoners aangevoerd door een staatkundig gereformeerde burgemeester met de sgp als grootste politieke partij, gevolgd door het forum voor democratie, lijkt onze lieve heer er niet in geslaagd stand te houden en is hij de stad uit gevlucht. lijkt, zeg ik met nadruk, want er zijn vast mensen en predikheren die zullen geloven en belijden, dat het geweld en de strijd tegen de coronatesten en vaccinatie, met het brandoffer van de tijdelijke testlocatie als hoogtepunt, juist wel een goddelijk ingrijpen is. niet echt een rare gedachte, als je bedenkt, dat in de heilige schrift, het meest verspreide boekwerk aller tijden, niet bepaald alleen maar mooie vredelievende verhalen in staan. en de titel van mijn column zou dus evenzo goed kunnen zijn: ‘hoe god verscheen in urk’. ik, voor mij, ga maar uit van die eerste gedachte. de kerken in urk zullen voorlopig nog wel een tijdje blijven bestaan al zullen ze de naam godshuizen niet meer met ere kunnen dragen. ja het is merkwaardig gesteld met dat urk, de kleinste gemeente van flevoland. ik heb altijd gedacht, dat god daar woonde, al werd ik aan het twijfelen gebracht toen bleek, dat het forum voor democratie er een stevige positie had veroverd. maar ja gods wegen zijn wonderbaarlijk zullen we maar zeggen. onze eigen ineke bakker, ooit wett’nholder in steenwijk en steenwijkerland, onder de bezielende leiding van hayo apotheker, heeft als waarnemend burgemeester van oktober 2019 tot oktober 2020, de ergste ellende in urk niet mee hoeven maken, maar onder haar bewind kwamen onrust en spanningen wel steeds vaker aan de oppervlakte. ondertussen is in urk, alle theologisch geneuzel daargelaten, het lek van de waanzinnige gewelddadigheid nog lang niet boven water. om dat te realiseren zal er eerst maar eens goed geanalyseerd moeten worden, wat er precies aan de hand is en zullen in de tussentijd onlusten en gewelddadigheden, het liefst door gods eigen wapen de marechaussee beteugeld moeten worden. ria van hien 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.
ooit schreef geert mak een boek met de titel hoe god verdween uit jorwerd. ik heb dat boek nooit gelezen en ik weet niet of ik daarmee iets gemist heb, maar de titel vond ik toepasselijk genoeg om te gebruiken voor de column, die ik schreef over het geweldsdrama, dat zich heeft afgespeeld in heel veel nederlandse gemeenten, onder andere in urk. ik heb wel een beeld bij het verschil tussen het verdwijnen van god uit die beide dorpen. in urk is god van binnenuit verjaagd door het eigen volk en in jorwerd waren het voornamelijk invloeden van buitenaf, die de heilige uittocht veroorzaakten. ondanks de overvloed aan kerken en kerkgemeenschappen, zo’n 19 in getal, in een gemeente met 21.135 inwoners aangevoerd door een staatkundig gereformeerde burgemeester met de sgp als grootste politieke partij, gevolgd door het forum voor democratie, lijkt onze lieve heer er niet in geslaagd stand te houden en is hij de stad uit gevlucht. lijkt, zeg ik met nadruk, want er zijn vast mensen en predikheren die zullen geloven en belijden, dat het geweld en de strijd tegen de coronatesten en vaccinatie, met het brandoffer van de tijdelijke testlocatie als hoogtepunt, juist wel een goddelijk ingrijpen is. niet echt een rare gedachte, als je bedenkt, dat in de heilige schrift, het meest verspreide boekwerk aller tijden, niet bepaald alleen maar mooie vredelievende verhalen in staan. en de titel van mijn column zou dus evenzo goed kunnen zijn: ‘hoe god verscheen in urk’. ik, voor mij, ga maar uit van die eerste gedachte. de kerken in urk zullen voorlopig nog wel een tijdje blijven bestaan al zullen ze de naam godshuizen niet meer met ere kunnen dragen. ja het is merkwaardig gesteld met dat urk, de kleinste gemeente van flevoland. ik heb altijd gedacht, dat god daar woonde, al werd ik aan het twijfelen gebracht toen bleek, dat het forum voor democratie er een stevige positie had veroverd. maar ja gods wegen zijn wonderbaarlijk zullen we maar zeggen. onze eigen ineke bakker, ooit wett’nholder in steenwijk en steenwijkerland, onder de bezielende leiding van hayo apotheker, heeft als waarnemend burgemeester van oktober 2019 tot oktober 2020, de ergste ellende in urk niet mee hoeven maken, maar onder haar bewind kwamen onrust en spanningen wel steeds vaker aan de oppervlakte. ondertussen is in urk, alle theologisch geneuzel daargelaten, het lek van de waanzinnige gewelddadigheid nog lang niet boven water. om dat te realiseren zal er eerst maar eens goed geanalyseerd moeten worden, wat er precies aan de hand is en zullen in de tussentijd onlusten en gewelddadigheden, het liefst door gods eigen wapen de marechaussee beteugeld moeten worden. ria van hien 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.