Belevenissen van een krantenbezorger door Hans Bogers
Nu mijn eerste halfjaar als krantenbezorger er opzit kan het geen kwaad om een vergelijking te maken met de tijd, waarin ik als krantenbezorger in Alphen aan den Rijn mijn sporen en een zakcentje verdiende. En dat is leuk om te doen. Ik vind het sowieso een prettige bezigheid om herinneringen op te halen. En niet alleen prettig. Het is ook niet al te vermoeiende training van de grijze cellen. De verschillen tussen toen en nu zijn aanzienlijk, zo was ik bijvoorbeeld als bezorger van de krant ook verantwoordelijk voor het incasseren van het abonneegeld en dat betekende, dat ik eens per maand de abonnees langs moest om geld op te halen. Dat ging niet altijd probleemloos: niet kunnen passen, geen geld in huis en dat soort dingen. Het maandelijkse afrekenen met het ‘krantenmannetje’ verliep ook niet altijd vlekkeloos, want de vermenging van krantengeld met eigen geld lag op de loer. Vandaag de dag is dat niet meer aan de orde. Eens in de vier weken krijgt de krantenbezorger zijn loon uitbetaald en het enige geldelijke contact, dat hij met zijn klanten heeft, is terug te vinden in de goede traditie van de nieuwjaarsfooi.Â
Een ander opvallend verschil is de omgang met gemaakte bezorgfouten. 50 jaar geleden kreeg de bezorger een paar krantjes extra mee om in principe zelf zijn fouten van vergeten of vergooien goed te kunnen maken. Dat is niet meer zo. De krantenbezorger is eigenlijk een anonieme figuur geworden wiens fouten doorgegeven worden door de abonnee aan de klantenservice, die dan als klacht worden doorgegeven aan de bezorger. De abonnee schiet daar niet echt iets mee op, maar dat is een ander verhaal. Ikzelf heb een hekel aan dat klachtensysteem, ik fiets liever een stukje extra om de abonnee direct tevreden te stellen.Â
Ik moet trouwens in dit verband met terug werkende kracht mijn excuses aanbieden aan de familie Segaar in De Vorselenburgstraat in Alphen, die ik zo vaak vergeten heb. Â
Nou is die anonimiteit van de bezorger wel betrekkelijk, want zo langzamerhand beginnen mijn klanten mij bijvoorbeeld te kennen en weten ze met te bereiken via de sociale media.