Fragiel ontmoet Monumentaal in Museum Nagele
Musea mogen weer open vanaf 5 juni! In Museum Nagele kunt u vanaf die datum een nieuwe expositie bezichtigen met werken in papier van Ina Fekken, samen met beelden en zelden getoonde tekeningen van Gjalt Blaauw; het belooft een boeiende combinatie te worden. Contrasten in materiaalgebruik, kleur, vorm en inhoud zijn er volop, maar ook verbinding in fragiliteit en gesprek.
Terugkeer………naar de Noordoostpolder. Beide kunstenaars hebben iets met de Noordoostpolder.
In z’n tienerjaren ging Gjalt Blaauw vanuit Grou op de fiets of bus regelmatig naar omke en muoike die een boerderij in de Noordoostpolder hadden. Op de knieën in het aardappelveld, loof trekken in de vakantietijd. Als beloning kocht muoike een lange corduroy broek voor hem.
Kunst was daarbij nog niet in beeld. Wel sneed hij al figuurtjes uit boomschors.
Ina Fekken deed de Hogere Landbouwschool te Groningen en liep in de zomer stage op een biologische boerderij in de Noordoostpolder. De jonge boer had een maatschap met gelijkgestemden. Zij woonden in geschakelde woonwagens op het erf. Ina had er een kamertje. Helemaal achterop het land was de moestuin, het was er altijd zonnig, daar schoffelde en wiedde zij.
Kunst was daarbij nog niet in beeld. Wel tekende zij al papierblokken vol.
Ina werd gevraagd door Museum Nagele op grond van haar werk in het CODA Paper Art 2017. Zij nam daar deel met de sculptuur ‘Huizinge 3.6’; een installatie van papier, in de uitgesneden vellen papier was een motief van boortorens te ontdekken. Gezamenlijk vormden ze een buis met dezelfde diameter als de gasbuizen die gebruikt worden voor het transport van het Groningse gas. Het werk riep veel associaties op en nodigde uit tot gesprek en reflectie.
Met bedrieglijk decoratief materiaal behandelt ze actuele thema’s, waarbij haar werk steeds meer een activistische richting inslaat.
Gjalt is in Groningen een begrip, veel van zijn werken zijn in en rond de stad te vinden.
Voor hem zijn vooral beeldhouwkundige en beeldende principes van belang, zoals het proces van hakken en zagen, het stapelen, evenwicht en de combinatie van verschillende materialen en vormentaal.
Op de recente expositie van het Centrum Beeldende Kunst (CBK) Groningen vertelde Han Steenbruggen over zijn dagelijkse wandeling waarin een beeld van Gjalt als een soort ‘landmark’ fungeert. Altijd brengt dat werk iets bij hem teweeg.
Het beeld is gemaakt van natuursteen met bovenop de bewerkte stenen een gelaste ijzeren vorm. Door de schuine stand lijkt het alsof het ijzer zo naar beneden kan glijden, maar tegelijkertijd heeft het geheel de uitstraling van een robuust beeld. Dit spel met evenwicht – uit het lood en toch in balans – is kenmerkend voor het werk van Gjalt Blaauw.
Tijdens de gehele expositieperiode, van 5 juni tot en met 29 augustus 2021, wordt in Museum Nagele een documentaire over de buitenbeelden van Gjalt Blaauw getoond; deze documentaire is beschikbaar gesteld door CBK Groningen.
We nodigen u uit de expositie te bezoeken op basis van de dan geldende richtlijnen van het RIVM.
Raadpleeg altijd vóór uw bezoek www.museumnagele.nl
Openingstijden: donderdag tot en met zondag van 13.00 – 17.00 uur.
Zie voor meer informatie www.museumnagele.nl