alle tweedeklassers van scholengemeenschap dingstede uit meppel werken deze week een dagdeel in de wieden. ze hooien het stuk trilveen dat de school enkele jaren geleden adopteerde. “de leeringen werken zo hard dat we nog wat extra hectares moeten zoeken…”, zegt roelof de jonge van natuurmonumenten donderdagmiddag. dingstede ontdekte de wieden ooit als locatie voor maatschappelijke stages. ondanks dat die niet meer verplicht zijn, komen de tweedejaars leerlingen nog steeds elk jaar naar de werkschuur aan de reeënweg. ook dit jaar komen veel van de meer dan tweehonderd leerlingen in een andere wereld terecht. “weinig bereik”, zegt een leerling bijvoorbeeld als hij op zijn smartphone kijkt. verder hebben de leerlingen het prima naar de zin in de wieden, zegt de jonge. “dit zijn zeer gemotiveerde en geïnteresseerde klassen. ze werken ook bijzonder hard. normaal gesproken doen we zes dagdelen over de zes geadopteerde hectares, maar nu waren we na twee dagen klaar.” al treffen de leerlingen het wat dat betreft met de weersomstandigheden. tot en met woensdag was het droog in de wieden. “dat maakt het werk wat lichter, omdat er minder vocht in het hooi zit. maar ook met de regen van vanochtend bleven ze gemotiveerd.”. de jonge vertelt zijn verhaal donderdagmiddag, als de volgende groep is gearriveerd. die laat hij kort wat beelden uit de wieden zien. de ontstaansgeschiedenis van het gebied leerden de jongeren al op school. “de wieden is het grootste natuurgebied van natuurmonumenten: twaalfduizend voetbalvelden groot”, legt de jonge uit, voordat hij foto’s laat zien van onder meer de zwarte sterns, kale jonker en de zilveren maan. “die zeldzame vlindersoort komt relatief veel in de wieden voor. hij heeft dit type landschap nodig. daarom is jullie werk heel belangrijk.”. dan wordt het tijd voor de praktijk. “wie weet wat een hark is?”, vraagt de jonge en tot zijn opluchting gaan er veel vingers de lucht in. na een korte instructiefilm gaan de leerlingen aan boord van een werkschuit waarmee ze naar het hooilandje worden gevaren. daar steken ze een paar uur de handen uit de mouwen. als afsluiting bezoeken ze nog de aalscholverskolonie die even verderop ligt. vrijdag komen uiteindelijk de laatste groepen van dingstede naar de reeënweg. dirk brans
Open contextspeler
Sluit de contextspeler
alle tweedeklassers van scholengemeenschap dingstede uit meppel werken deze week een dagdeel in de wieden. ze hooien het stuk trilveen dat de school enkele jaren geleden adopteerde. “de leeringen werken zo hard dat we nog wat extra hectares moeten zoeken…”, zegt roelof de jonge van natuurmonumenten donderdagmiddag. dingstede ontdekte de wieden ooit als locatie voor maatschappelijke stages. ondanks dat die niet meer verplicht zijn, komen de tweedejaars leerlingen nog steeds elk jaar naar de werkschuur aan de reeënweg. ook dit jaar komen veel van de meer dan tweehonderd leerlingen in een andere wereld terecht. “weinig bereik”, zegt een leerling bijvoorbeeld als hij op zijn smartphone kijkt. verder hebben de leerlingen het prima naar de zin in de wieden, zegt de jonge. “dit zijn zeer gemotiveerde en geïnteresseerde klassen. ze werken ook bijzonder hard. normaal gesproken doen we zes dagdelen over de zes geadopteerde hectares, maar nu waren we na twee dagen klaar.” al treffen de leerlingen het wat dat betreft met de weersomstandigheden. tot en met woensdag was het droog in de wieden. “dat maakt het werk wat lichter, omdat er minder vocht in het hooi zit. maar ook met de regen van vanochtend bleven ze gemotiveerd.”. de jonge vertelt zijn verhaal donderdagmiddag, als de volgende groep is gearriveerd. die laat hij kort wat beelden uit de wieden zien. de ontstaansgeschiedenis van het gebied leerden de jongeren al op school. “de wieden is het grootste natuurgebied van natuurmonumenten: twaalfduizend voetbalvelden groot”, legt de jonge uit, voordat hij foto’s laat zien van onder meer de zwarte sterns, kale jonker en de zilveren maan. “die zeldzame vlindersoort komt relatief veel in de wieden voor. hij heeft dit type landschap nodig. daarom is jullie werk heel belangrijk.”. dan wordt het tijd voor de praktijk. “wie weet wat een hark is?”, vraagt de jonge en tot zijn opluchting gaan er veel vingers de lucht in. na een korte instructiefilm gaan de leerlingen aan boord van een werkschuit waarmee ze naar het hooilandje worden gevaren. daar steken ze een paar uur de handen uit de mouwen. als afsluiting bezoeken ze nog de aalscholverskolonie die even verderop ligt. vrijdag komen uiteindelijk de laatste groepen van dingstede naar de reeënweg. dirk brans
Alle tweedeklassers van scholengemeenschap Dingstede uit Meppel werken deze week een dagdeel in De Wieden. Ze hooien het stuk trilveen dat de school enkele jaren geleden adopteerde. “De leeringen werken zo hard dat we nog wat extra hectares moeten zoeken…”, zegt Roelof de Jonge van Natuurmonumenten donderdagmiddag.
Dingstede ontdekte De Wieden ooit als locatie voor maatschappelijke stages. Ondanks dat die niet meer verplicht zijn, komen de tweedejaars leerlingen nog steeds elk jaar naar de werkschuur aan de Reeënweg. Ook dit jaar komen veel van de meer dan tweehonderd leerlingen in een andere wereld terecht. “Weinig bereik”, zegt een leerling bijvoorbeeld als hij op zijn smartphone kijkt.
Verder hebben de leerlingen het prima naar de zin in De Wieden, zegt De Jonge. “Dit zijn zeer gemotiveerde en geïnteresseerde klassen. Ze werken ook bijzonder hard. Normaal gesproken doen we zes dagdelen over de zes geadopteerde hectares, maar nu waren we na twee dagen klaar.” Al treffen de leerlingen het wat dat betreft met de weersomstandigheden. Tot en met woensdag was het droog in De Wieden. “Dat maakt het werk wat lichter, omdat er minder vocht in het hooi zit. Maar ook met de regen van vanochtend bleven ze gemotiveerd.”
De Jonge vertelt zijn verhaal donderdagmiddag, als de volgende groep is gearriveerd. Die laat hij kort wat beelden uit De Wieden zien. De ontstaansgeschiedenis van het gebied leerden de jongeren al op school. “De Wieden is het grootste natuurgebied van Natuurmonumenten: twaalfduizend voetbalvelden groot”, legt De Jonge uit, voordat hij foto’s laat zien van onder meer de zwarte sterns, kale jonker en de zilveren maan. “Die zeldzame vlindersoort komt relatief veel in De Wieden voor. Hij heeft dit type landschap nodig. Daarom is jullie werk heel belangrijk.”
Dan wordt het tijd voor de praktijk. “Wie weet wat een hark is?”, vraagt De Jonge en tot zijn opluchting gaan er veel vingers de lucht in. Na een korte instructiefilm gaan de leerlingen aan boord van een werkschuit waarmee ze naar het hooilandje worden gevaren. Daar steken ze een paar uur de handen uit de mouwen. Als afsluiting bezoeken ze nog de aalscholverskolonie die even verderop ligt.
Vrijdag komen uiteindelijk de laatste groepen van Dingstede naar de Reeënweg.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
alle tweedeklassers van scholengemeenschap dingstede uit meppel werken deze week een dagdeel in de wieden. ze hooien het stuk trilveen dat de school enkele jaren geleden adopteerde. “de leeringen werken zo hard dat we nog wat extra hectares moeten zoeken…”, zegt roelof de jonge van natuurmonumenten donderdagmiddag. dingstede ontdekte de wieden ooit als locatie voor maatschappelijke stages. ondanks dat die niet meer verplicht zijn, komen de tweedejaars leerlingen nog steeds elk jaar naar de werkschuur aan de reeënweg. ook dit jaar komen veel van de meer dan tweehonderd leerlingen in een andere wereld terecht. “weinig bereik”, zegt een leerling bijvoorbeeld als hij op zijn smartphone kijkt. verder hebben de leerlingen het prima naar de zin in de wieden, zegt de jonge. “dit zijn zeer gemotiveerde en geïnteresseerde klassen. ze werken ook bijzonder hard. normaal gesproken doen we zes dagdelen over de zes geadopteerde hectares, maar nu waren we na twee dagen klaar.” al treffen de leerlingen het wat dat betreft met de weersomstandigheden. tot en met woensdag was het droog in de wieden. “dat maakt het werk wat lichter, omdat er minder vocht in het hooi zit. maar ook met de regen van vanochtend bleven ze gemotiveerd.”. de jonge vertelt zijn verhaal donderdagmiddag, als de volgende groep is gearriveerd. die laat hij kort wat beelden uit de wieden zien. de ontstaansgeschiedenis van het gebied leerden de jongeren al op school. “de wieden is het grootste natuurgebied van natuurmonumenten: twaalfduizend voetbalvelden groot”, legt de jonge uit, voordat hij foto’s laat zien van onder meer de zwarte sterns, kale jonker en de zilveren maan. “die zeldzame vlindersoort komt relatief veel in de wieden voor. hij heeft dit type landschap nodig. daarom is jullie werk heel belangrijk.”. dan wordt het tijd voor de praktijk. “wie weet wat een hark is?”, vraagt de jonge en tot zijn opluchting gaan er veel vingers de lucht in. na een korte instructiefilm gaan de leerlingen aan boord van een werkschuit waarmee ze naar het hooilandje worden gevaren. daar steken ze een paar uur de handen uit de mouwen. als afsluiting bezoeken ze nog de aalscholverskolonie die even verderop ligt. vrijdag komen uiteindelijk de laatste groepen van dingstede naar de reeënweg. dirk brans
alle tweedeklassers van scholengemeenschap dingstede uit meppel werken deze week een dagdeel in de wieden. ze hooien het stuk trilveen dat de school enkele jaren geleden adopteerde. “de leeringen werken zo hard dat we nog wat extra hectares moeten zoeken…”, zegt roelof de jonge van natuurmonumenten donderdagmiddag. dingstede ontdekte de wieden ooit als locatie voor maatschappelijke stages. ondanks dat die niet meer verplicht zijn, komen de tweedejaars leerlingen nog steeds elk jaar naar de werkschuur aan de reeënweg. ook dit jaar komen veel van de meer dan tweehonderd leerlingen in een andere wereld terecht. “weinig bereik”, zegt een leerling bijvoorbeeld als hij op zijn smartphone kijkt. verder hebben de leerlingen het prima naar de zin in de wieden, zegt de jonge. “dit zijn zeer gemotiveerde en geïnteresseerde klassen. ze werken ook bijzonder hard. normaal gesproken doen we zes dagdelen over de zes geadopteerde hectares, maar nu waren we na twee dagen klaar.” al treffen de leerlingen het wat dat betreft met de weersomstandigheden. tot en met woensdag was het droog in de wieden. “dat maakt het werk wat lichter, omdat er minder vocht in het hooi zit. maar ook met de regen van vanochtend bleven ze gemotiveerd.”. de jonge vertelt zijn verhaal donderdagmiddag, als de volgende groep is gearriveerd. die laat hij kort wat beelden uit de wieden zien. de ontstaansgeschiedenis van het gebied leerden de jongeren al op school. “de wieden is het grootste natuurgebied van natuurmonumenten: twaalfduizend voetbalvelden groot”, legt de jonge uit, voordat hij foto’s laat zien van onder meer de zwarte sterns, kale jonker en de zilveren maan. “die zeldzame vlindersoort komt relatief veel in de wieden voor. hij heeft dit type landschap nodig. daarom is jullie werk heel belangrijk.”. dan wordt het tijd voor de praktijk. “wie weet wat een hark is?”, vraagt de jonge en tot zijn opluchting gaan er veel vingers de lucht in. na een korte instructiefilm gaan de leerlingen aan boord van een werkschuit waarmee ze naar het hooilandje worden gevaren. daar steken ze een paar uur de handen uit de mouwen. als afsluiting bezoeken ze nog de aalscholverskolonie die even verderop ligt. vrijdag komen uiteindelijk de laatste groepen van dingstede naar de reeënweg. dirk brans