Isala Diaconessenhuis ontvangt roze lintje
Patiëntgerichte borstkankerzorg opnieuw beloond door Borstkankervereniging De Borstkankervereniging Nederland (BVN) heeft Isala Diaconessenhuis ook dit jaar het roze lintje toegekend. Het roze lintje staat voor patiëntgerichte borstkankerzorg en is onderdeel van de Monitor Borstkankerzorg. Deze Monitor Borstkankerzorg geeft inzicht in hoe de borstkankerzorg in een ziekenhuis is georganiseerd, welke ervaringen patiënten met een ziekenhuis hebben en in hoeverre het ziekenhuis voldoet aan de verwachtingen van BVN omtrent patiëntgerichte zorg. Om het roze lintje toegekend te krijgen, moet een ziekenhuis aan een aantal belangrijke criteria voldoen. Zo moeten de (late) gevolgen van de behandelmogelijkheden besproken worden met de patiënt. In Isala Diaconessenhuis krijgt iedere patiënt ongeveer drie maanden na de behandeling een individueel nazorggesprek met een verpleegkundige van de Mammapolikliniek. In dit gesprek komen deze mogelijke gevolgen van de behandeling ook aan bod. Verder moeten patiënten binnen vijf werkdagen op de Mammapolikliniek terecht kunnen en wordt iedere patiënt besproken in het mammateam. In het mammateam in Isala Diaconessenhuis werken een oncologisch chirurg, radioloog, radiotherapeut, patholoog, internist-oncoloog, plastisch chirurg, verpleegkundig specialist, mammacare verpleegkundige en oncologie verpleegkundige nauw samen voor het bieden van de meest optimale behandeling en begeleiding. Verpleegkundig specialist Henny Tiggelaar is trots op het opnieuw toekennen van het roze lintje: “Het roze lintje is voor ons een bevestiging dat onze borstkankerzorg goed geregeld is. Patiënten zijn in Isala Diaconessenhuis verzekerd van goede zorg, voorlichting en begeleiding. Ook de zorg na de behandeling vinden wij als mammateam erg belangrijk. Zo is er structureel aandacht voor psychosociale zorg. We zijn een klein mammateam met korte lijnen en gericht op het geven van persoonlijke aandacht.” Stem van de patiënt Bij het toekennen van het roze lintje is de stem van de patiënt erg belangrijk. Patiënten worden gehoord via een online vragenlijst. Aan de hand van vragen kunnen patiënten hun ervaringen met de zorg in een ziekenhuis delen. Samen met de vastgestelde criteria door de Borstkankervereniging Nederland, vormt dit de basis voor het toekennen van het roze lintje. De criteria worden jaarlijks aangescherpt voor het continu verbeteren van de borstkankerzorg.