Er is maar één stand en dat is vooruit
NEELIE!
Er is maar één stand en dat is vooruit
Theatergroep Suburbia heeft de primeur van een voorstelling geïnspireerd op het leven van oud-politica Neelie Kroes. Haar verleden is omstreden – en toch is zij voor veel vrouwen een rolmodel. Een theatervoorstelling over iemand die nog springlevend is: hoe zijn schrijver Léon van der Sanden en regisseur Julia Bless tot deze keuze gekomen?
Is het uit bewondering dat jullie hebben gekozen voor Neelie Kroes?
Léon: You either love her or hate her. Neelie is een vrouw die staat voor deze tijd. Een vrouw met een pantser waar af en toe enorme scheuren in te zien zijn. Het stuk laat topjes van ijsbergen zien geïnspireerd op zowel het politieke als persoonlijke leven van Neelie. Het roert in vogelvlucht aan hoe het moderne liberale Nederland is geworden tot wat het is geworden. Dat vind ik interessant.
Julia: Ze fascineert me en ik heb wel bewondering voor sommige kanten van haar die zo tegengesteld zijn aan de mijne. Maar ik maak deze voorstelling in de eerste plaats als onderzoek naar de vraag: wat doet macht met een vrouw? We weten veel over machtige mannen, maar weinig over machtige vrouwen. Gaan die anders om met macht? Moet je van staal zijn om machtige posities te bekleden o f wordt je gaandeweg geharnast. Erotiseert macht bij vrouwen ook? Verliezen zij ook het vermogen tot zelfreflectie of moet dat al afwezig zijn om zo’n carrière te maken? Is het mogelijk om kwetsbaar te blijven als je macht wil?
Er is in Nederland weer veel te doen over vrouwen in topposities. Het zijn er veel te weinig volgens de politiek en steeds weer doet zich de vraag voor of er niet quota moeten komen voor raden van bestuur. Neelie Kroes is het voorbeeld van iemand die het wel gelukt is. Dat is zeer bewonderenswaardig maar ik vraag me steeds af wat voor prijs ze betaald heeft en of dat het wel waard is.
Wat voor vrouw is Neelie?
Julia: Neelie is een rationele vrouw. Iemand die zich alleen door feiten laat leiden. Een vrouw die emoties zoveel mogelijk buitensluit. Ze wil altijd vooruit, naar weer een nieuwe klus die geklaard moet worden. Ze reflecteert niet, staat niet erg lang bij dingen stil. Wat mij ook enorm fascineert is het feit dat ze letterlijk alles achter zich verbrandt. Ze wil geen enkele ballast of verleden met zich meedragen. Foto’s, documenten, alles gaat in vlammen op. Er is maar één stand en dat is vooruit. Ik vraag me af wat haar drijft en ik hoop tijdens het maakproces dichter bij het antwoord te komen.
Léon: Kleurrijk. Intrigerend. Een powerfeministe, maar ook een vrouw die in de ban raakte van charlatans en criminelen – een vrouw die duizend engeltjes op haar schouder had. Ze is ongelooflijk theatraal en gepassioneerd. Ze probeert haar kolkende emoties te beheersen door heel rationeel te zijn. Ze is een vat vol tegenstrijdigheden. Iemand die nooit achteromkijkt. Ze kijkt alleen maar vooruit. Dat past heel goed in de huidige tijd.
De voorstelling Neelie met Carina Crutzen als Neelie is donderdagavond 14 december te zien in de Eleq Theaterzaal van Rabo Theater De Meenthe. De voorstelling begint om 20.00 uur.
Foto: Claudia Kamergorodski