Fietsverlichting controles
Meer dan een derde van alle fietsers heeft onvoldoende verlichting, daarom organiseert VVN afdeling Steenwijkerland i.s.m. de politie IJsselland Noord diverse fietsverlichting controles ter voorkoming van ongelukken waarbij fietsers zonder licht zijn betrokken. Deze controles worden in de avonduren door mobiele groepen uitgevoerd en zijn preventief gericht op het gebruiken van fietsverlichting.
In Nederland fietst 36 procent van de fietsers met onvoldoende of geen verlichting.
Het gebruik van fietsverlichting verlaagt het risico op een ongeval in het donker met 17 procent. Niet alleen is verlichting belangrijk om de weg te kunnen zien, maar het is vooral belangrijk dat andere weggebruikers, ook voetgangers, jou kunnen zien. Van alle fietsongevallen met ernstige gewonden in het donker, is in circa 15 tot 20 procent van de gevallen een motorvoertuig betrokken.
Volgens de belangenvereniging, die zich baseert op onderzoek van Rijkswaterstaat, heeft 64 procent van de mensen voor- en achterlicht op hun fiets. De overige 36 procent heeft maar één lampje of heeft geen licht. Vooral jongeren hebben vaak geen fietslicht, maar in de grote studentensteden is het gebruik van fietslampjes over het algemeen wel toegenomen.
Vanaf 4 februari hoopt VVN Steenwijkerland met de politie het bewustzijn onder alle fietsers te vergroten. Nu de dagen weer langer worden en het later donker is, is een goed werkende verlichting nog steeds belangrijk. Fietsers zonder licht vallen zelfs overdag in de mist voor het overige verkeer nauwelijks op. Het is dan ook niet alleen belangrijk om zelf genoeg te kunnen zien, maar vooral dat anderen jou zien.
Indien bij de geplande controles de fietsverlichting hapert zullen experts van Veilig Verkeer de verlichting repareren of indien nodig een nood verlichting monteren. Fietsers die een goed werkende verlichting op de fiets hebben krijgen van Veilig Verkeer een leuk presentje.
Op de controle avonden werkt de politie ook preventief met waarschuwingen. Op andere momenten is de politie niet meer preventief met fietsverlichting bezig. Geen goede of ontbrekende fietsverlichting kan een boete van € 50 betekenen. Voor circa € 5 heeft men een deugdelijke fietsverlichting, dus de keuze is eigenlijk eenvoudig.
Elke ouder zorgt er toch voor dat zijn of haar kind veilig aan het verkeer kan deelnemen met als voorbeeld de fietsverlichting van de ouders zelf.