in vergelijking met 2017 lukt het professionals uit zwolle, ommen- hardenberg en steenwijkerland steeds beter om aan te sluiten bij de vragen van individuele bewoners en hun mogelijkheden. professionals hebben hoge ambities en werken generalistisch, maar dit gaat niet ten koste van specialismen in de sociale (wijk)teams. de ontwikkeling van competenties van professionals en het leveren van maatwerk bij hulpvragen van inwoners laten een significante groei zien. het centrum voor samenlevingsvraagstukken van hogeschool viaa heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop sociale (wijk)teams in zwolle, ommen-hardenberg en steenwijkerland zich ontwikkelen. het onderzoek is in 2015 gestart en sindsdien verschijnt er jaarlijks een rapport met de uitkomsten van de ontwikkeling van de sociale teams. werkbeleving uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de professionals met plezier naar het werk gaat. nagenoeg hetzelfde aantal geeft aan zich veilig genoeg te voelen binnen het team. er is binnen de teams voldoende basis om verbetermogelijkheden door te voeren en dit bespreekbaar te maken. vormgeven van werk professionals gaven vorig jaar in het onderzoek aan dat zij moeite hadden met en een spanningsveld ervoeren tussen het generalistisch en specialistisch werken in de teams. uit de nieuwe ronde komt naar voren dat teams hoger scoren op de generalistische competenties, maar dat dit niet ten koste gaat van het specialismen binnen de teams, zoals bijvoorbeeld de jeugd- en gezinswerker. hiervoor wordt de t-shaped professional ingezet, waarin elk teamlid zowel specialistische diepte als generalistische breedte inbrengt in het team. belemmering ambities de ambities van professionals en eigen kwaliteitsnormen stijgen ten opzichte van vorig jaar. mogelijk zou je kunnen stellen dat werkdruk, teveel tijd besteden aan registratie en het missen van een termijnplanning voor een langere periode de professionals belemmeren in het voldoen aan deze eigen normen. er is een toename aan (hulp)vragen, waardoor er meer te behandelen zaken zijn en er wachtlijsten ontstaan bij sociale (wijk)teams. inwoners in beeld tegenwoordig is het bieden van maatwerk aan inwoners de hoofddoelstelling van gemeenten. uit dit onderzoek blijkt dat deze ontwikkeling ook binnen de sociale (wijk)teams speelt. het leveren van maatwerk bij de hulpvragen van inwoners laat namelijk een significante groei zien. het lukt de sociale teams goed aan te sluiten bij de hulpvraag. het in contact komen met burgers die geen (directe) hulpvraag hebben, het geven van algemene (welzijns)voorlichting en het aansluiten bij bestaande burgerinitiatieven komen echter (nog) niet van de grond. onderzoek ‘koers houden…’ centrum voor samenlevingsvraagstukken van hogeschool viaa (werkplaats sociaal domein) heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop sociale (wijk)teams in zwolle, ommen-hardenberg en steenwijkerland zich ontwikkelen. dit rapport is het vierde deel uit een serie onderzoeken. eerder verschenen een nulmeting in 2015 en de vervolgmetingen in 2016 en 2017 (teekman e.a., 2015, 2016, 2017). het nu voorliggende rapport betreft de meting van begin 2018, die binnen de sociale (wijk)teams in zwolle, ommen- hardenberg en steenwijkerland is verricht. de respons op de vragenlijst is dit jaar 117 professionals en teamleiders. 18_0612-koershouden. dirk brans
Open contextspeler
Sluit de contextspeler
in vergelijking met 2017 lukt het professionals uit zwolle, ommen- hardenberg en steenwijkerland steeds beter om aan te sluiten bij de vragen van individuele bewoners en hun mogelijkheden. professionals hebben hoge ambities en werken generalistisch, maar dit gaat niet ten koste van specialismen in de sociale (wijk)teams. de ontwikkeling van competenties van professionals en het leveren van maatwerk bij hulpvragen van inwoners laten een significante groei zien. het centrum voor samenlevingsvraagstukken van hogeschool viaa heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop sociale (wijk)teams in zwolle, ommen-hardenberg en steenwijkerland zich ontwikkelen. het onderzoek is in 2015 gestart en sindsdien verschijnt er jaarlijks een rapport met de uitkomsten van de ontwikkeling van de sociale teams. werkbeleving uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de professionals met plezier naar het werk gaat. nagenoeg hetzelfde aantal geeft aan zich veilig genoeg te voelen binnen het team. er is binnen de teams voldoende basis om verbetermogelijkheden door te voeren en dit bespreekbaar te maken. vormgeven van werk professionals gaven vorig jaar in het onderzoek aan dat zij moeite hadden met en een spanningsveld ervoeren tussen het generalistisch en specialistisch werken in de teams. uit de nieuwe ronde komt naar voren dat teams hoger scoren op de generalistische competenties, maar dat dit niet ten koste gaat van het specialismen binnen de teams, zoals bijvoorbeeld de jeugd- en gezinswerker. hiervoor wordt de t-shaped professional ingezet, waarin elk teamlid zowel specialistische diepte als generalistische breedte inbrengt in het team. belemmering ambities de ambities van professionals en eigen kwaliteitsnormen stijgen ten opzichte van vorig jaar. mogelijk zou je kunnen stellen dat werkdruk, teveel tijd besteden aan registratie en het missen van een termijnplanning voor een langere periode de professionals belemmeren in het voldoen aan deze eigen normen. er is een toename aan (hulp)vragen, waardoor er meer te behandelen zaken zijn en er wachtlijsten ontstaan bij sociale (wijk)teams. inwoners in beeld tegenwoordig is het bieden van maatwerk aan inwoners de hoofddoelstelling van gemeenten. uit dit onderzoek blijkt dat deze ontwikkeling ook binnen de sociale (wijk)teams speelt. het leveren van maatwerk bij de hulpvragen van inwoners laat namelijk een significante groei zien. het lukt de sociale teams goed aan te sluiten bij de hulpvraag. het in contact komen met burgers die geen (directe) hulpvraag hebben, het geven van algemene (welzijns)voorlichting en het aansluiten bij bestaande burgerinitiatieven komen echter (nog) niet van de grond. onderzoek ‘koers houden…’ centrum voor samenlevingsvraagstukken van hogeschool viaa (werkplaats sociaal domein) heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop sociale (wijk)teams in zwolle, ommen-hardenberg en steenwijkerland zich ontwikkelen. dit rapport is het vierde deel uit een serie onderzoeken. eerder verschenen een nulmeting in 2015 en de vervolgmetingen in 2016 en 2017 (teekman e.a., 2015, 2016, 2017). het nu voorliggende rapport betreft de meting van begin 2018, die binnen de sociale (wijk)teams in zwolle, ommen- hardenberg en steenwijkerland is verricht. de respons op de vragenlijst is dit jaar 117 professionals en teamleiders. 18_0612-koershouden. dirk brans
In vergelijking met 2017 lukt het professionals uit Zwolle, Ommen- Hardenberg en Steenwijkerland steeds beter om aan te sluiten bij de vragen van individuele bewoners en hun mogelijkheden. Professionals hebben hoge ambities en werken generalistisch, maar dit gaat niet ten koste van specialismen in de sociale (wijk)teams. De ontwikkeling van competenties van professionals en het leveren van maatwerk bij hulpvragen van inwoners laten een significante groei zien.
Het Centrum voor Samenlevingsvraagstukken van Hogeschool Viaa heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop sociale (wijk)teams in Zwolle, Ommen-Hardenberg en Steenwijkerland zich ontwikkelen. Het onderzoek is in 2015 gestart en sindsdien verschijnt er jaarlijks een rapport met de uitkomsten van de ontwikkeling van de sociale teams.
Werkbeleving
Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de professionals met plezier naar het werk gaat. Nagenoeg hetzelfde aantal geeft aan zich veilig genoeg te voelen binnen het team. Er is binnen de teams voldoende basis om verbetermogelijkheden door te voeren en dit bespreekbaar te maken.
Vormgeven van werk
Professionals gaven vorig jaar in het onderzoek aan dat zij moeite hadden met en een spanningsveld ervoeren tussen het generalistisch en specialistisch werken in de teams. Uit de nieuwe ronde komt naar voren dat teams hoger scoren op de generalistische competenties, maar dat dit niet ten koste gaat van het specialismen binnen de teams, zoals bijvoorbeeld de jeugd- en gezinswerker. Hiervoor wordt de T-shaped professional ingezet, waarin elk teamlid zowel specialistische diepte als generalistische breedte inbrengt in het team.
Belemmering ambities
De ambities van professionals en eigen kwaliteitsnormen stijgen ten opzichte van vorig jaar. Mogelijk zou je kunnen stellen dat werkdruk, teveel tijd besteden aan registratie en het missen van een termijnplanning voor een langere periode de professionals belemmeren in het voldoen aan deze eigen normen. Er is een toename aan (hulp)vragen, waardoor er meer te behandelen zaken zijn en er wachtlijsten ontstaan bij sociale (wijk)teams.
Inwoners in beeld
Tegenwoordig is het bieden van maatwerk aan inwoners de hoofddoelstelling van gemeenten. Uit dit onderzoek blijkt dat deze ontwikkeling ook binnen de sociale (wijk)teams speelt. Het leveren van maatwerk bij de hulpvragen van inwoners laat namelijk een significante groei zien. Het lukt de sociale teams goed aan te sluiten bij de hulpvraag. Het in contact komen met burgers die geen (directe) hulpvraag hebben, het geven van algemene (welzijns)voorlichting en het aansluiten bij bestaande burgerinitiatieven komen echter (nog) niet van de grond.
Onderzoek ‘Koers houden…’
Centrum voor Samenlevingsvraagstukken van Hogeschool Viaa (Werkplaats Sociaal Domein) heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop sociale (wijk)teams in Zwolle, Ommen-Hardenberg en Steenwijkerland zich ontwikkelen. Dit rapport is het vierde deel uit een serie onderzoeken. Eerder verschenen een nulmeting in 2015 en de vervolgmetingen in 2016 en 2017 (Teekman e.a., 2015, 2016, 2017). Het nu voorliggende rapport betreft de meting van begin 2018, die binnen de Sociale (wijk)teams in Zwolle, Ommen- Hardenberg en Steenwijkerland is verricht. De respons op de vragenlijst is dit jaar 117 professionals en teamleiders.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
in vergelijking met 2017 lukt het professionals uit zwolle, ommen- hardenberg en steenwijkerland steeds beter om aan te sluiten bij de vragen van individuele bewoners en hun mogelijkheden. professionals hebben hoge ambities en werken generalistisch, maar dit gaat niet ten koste van specialismen in de sociale (wijk)teams. de ontwikkeling van competenties van professionals en het leveren van maatwerk bij hulpvragen van inwoners laten een significante groei zien. het centrum voor samenlevingsvraagstukken van hogeschool viaa heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop sociale (wijk)teams in zwolle, ommen-hardenberg en steenwijkerland zich ontwikkelen. het onderzoek is in 2015 gestart en sindsdien verschijnt er jaarlijks een rapport met de uitkomsten van de ontwikkeling van de sociale teams. werkbeleving uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de professionals met plezier naar het werk gaat. nagenoeg hetzelfde aantal geeft aan zich veilig genoeg te voelen binnen het team. er is binnen de teams voldoende basis om verbetermogelijkheden door te voeren en dit bespreekbaar te maken. vormgeven van werk professionals gaven vorig jaar in het onderzoek aan dat zij moeite hadden met en een spanningsveld ervoeren tussen het generalistisch en specialistisch werken in de teams. uit de nieuwe ronde komt naar voren dat teams hoger scoren op de generalistische competenties, maar dat dit niet ten koste gaat van het specialismen binnen de teams, zoals bijvoorbeeld de jeugd- en gezinswerker. hiervoor wordt de t-shaped professional ingezet, waarin elk teamlid zowel specialistische diepte als generalistische breedte inbrengt in het team. belemmering ambities de ambities van professionals en eigen kwaliteitsnormen stijgen ten opzichte van vorig jaar. mogelijk zou je kunnen stellen dat werkdruk, teveel tijd besteden aan registratie en het missen van een termijnplanning voor een langere periode de professionals belemmeren in het voldoen aan deze eigen normen. er is een toename aan (hulp)vragen, waardoor er meer te behandelen zaken zijn en er wachtlijsten ontstaan bij sociale (wijk)teams. inwoners in beeld tegenwoordig is het bieden van maatwerk aan inwoners de hoofddoelstelling van gemeenten. uit dit onderzoek blijkt dat deze ontwikkeling ook binnen de sociale (wijk)teams speelt. het leveren van maatwerk bij de hulpvragen van inwoners laat namelijk een significante groei zien. het lukt de sociale teams goed aan te sluiten bij de hulpvraag. het in contact komen met burgers die geen (directe) hulpvraag hebben, het geven van algemene (welzijns)voorlichting en het aansluiten bij bestaande burgerinitiatieven komen echter (nog) niet van de grond. onderzoek ‘koers houden…’ centrum voor samenlevingsvraagstukken van hogeschool viaa (werkplaats sociaal domein) heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop sociale (wijk)teams in zwolle, ommen-hardenberg en steenwijkerland zich ontwikkelen. dit rapport is het vierde deel uit een serie onderzoeken. eerder verschenen een nulmeting in 2015 en de vervolgmetingen in 2016 en 2017 (teekman e.a., 2015, 2016, 2017). het nu voorliggende rapport betreft de meting van begin 2018, die binnen de sociale (wijk)teams in zwolle, ommen- hardenberg en steenwijkerland is verricht. de respons op de vragenlijst is dit jaar 117 professionals en teamleiders. 18_0612-koershouden. dirk brans
in vergelijking met 2017 lukt het professionals uit zwolle, ommen- hardenberg en steenwijkerland steeds beter om aan te sluiten bij de vragen van individuele bewoners en hun mogelijkheden. professionals hebben hoge ambities en werken generalistisch, maar dit gaat niet ten koste van specialismen in de sociale (wijk)teams. de ontwikkeling van competenties van professionals en het leveren van maatwerk bij hulpvragen van inwoners laten een significante groei zien. het centrum voor samenlevingsvraagstukken van hogeschool viaa heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop sociale (wijk)teams in zwolle, ommen-hardenberg en steenwijkerland zich ontwikkelen. het onderzoek is in 2015 gestart en sindsdien verschijnt er jaarlijks een rapport met de uitkomsten van de ontwikkeling van de sociale teams. werkbeleving uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de professionals met plezier naar het werk gaat. nagenoeg hetzelfde aantal geeft aan zich veilig genoeg te voelen binnen het team. er is binnen de teams voldoende basis om verbetermogelijkheden door te voeren en dit bespreekbaar te maken. vormgeven van werk professionals gaven vorig jaar in het onderzoek aan dat zij moeite hadden met en een spanningsveld ervoeren tussen het generalistisch en specialistisch werken in de teams. uit de nieuwe ronde komt naar voren dat teams hoger scoren op de generalistische competenties, maar dat dit niet ten koste gaat van het specialismen binnen de teams, zoals bijvoorbeeld de jeugd- en gezinswerker. hiervoor wordt de t-shaped professional ingezet, waarin elk teamlid zowel specialistische diepte als generalistische breedte inbrengt in het team. belemmering ambities de ambities van professionals en eigen kwaliteitsnormen stijgen ten opzichte van vorig jaar. mogelijk zou je kunnen stellen dat werkdruk, teveel tijd besteden aan registratie en het missen van een termijnplanning voor een langere periode de professionals belemmeren in het voldoen aan deze eigen normen. er is een toename aan (hulp)vragen, waardoor er meer te behandelen zaken zijn en er wachtlijsten ontstaan bij sociale (wijk)teams. inwoners in beeld tegenwoordig is het bieden van maatwerk aan inwoners de hoofddoelstelling van gemeenten. uit dit onderzoek blijkt dat deze ontwikkeling ook binnen de sociale (wijk)teams speelt. het leveren van maatwerk bij de hulpvragen van inwoners laat namelijk een significante groei zien. het lukt de sociale teams goed aan te sluiten bij de hulpvraag. het in contact komen met burgers die geen (directe) hulpvraag hebben, het geven van algemene (welzijns)voorlichting en het aansluiten bij bestaande burgerinitiatieven komen echter (nog) niet van de grond. onderzoek ‘koers houden…’ centrum voor samenlevingsvraagstukken van hogeschool viaa (werkplaats sociaal domein) heeft onderzoek gedaan naar de wijze waarop sociale (wijk)teams in zwolle, ommen-hardenberg en steenwijkerland zich ontwikkelen. dit rapport is het vierde deel uit een serie onderzoeken. eerder verschenen een nulmeting in 2015 en de vervolgmetingen in 2016 en 2017 (teekman e.a., 2015, 2016, 2017). het nu voorliggende rapport betreft de meting van begin 2018, die binnen de sociale (wijk)teams in zwolle, ommen- hardenberg en steenwijkerland is verricht. de respons op de vragenlijst is dit jaar 117 professionals en teamleiders. 18_0612-koershouden. dirk brans