Onderwijsstichting Op Kop gaat tienjarig bestaan groot vieren
Feest voor bijna 2.000 leerlingen en leerkrachten
Het is exact tien jaar geleden dat achttien ‘losse’ openbare scholen in Steenwijkerland en Zwartewaterland samengingen in Stichting Op Kop. Dat wordt binnenkort groot gevierd. Een feestcomité bestaande uit de medewerkers Jeroen Oosterhof, Janny Petter, Petra Moedt, Daniel Jansma en Rolanda Stokker heeft namens Op Kop de feestelijkheden voorbereid en georganiseerd. Met schooldirecteur Jeroen Oosterhof en directeur-bestuurder Alberto Boon blikken we vooruit.
‘We hebben nu zo’n 1700 leerlingen en ruim 200 medewerkers. Voor deze enorme groep houden we op dinsdag 6 november een verrassingsactiviteit. We komen met de hele stichting bij elkaar om het te gaan vieren. De scholen worden voor die dag in drie groepen verdeeld. Alle leerlingen worden opgehaald met een touringcar en ze gaan allemaal naar dezelfde feestlocatie. Daar staat hen een grandioos feest te wachten, met ondermeer een landelijk bekende groep personen’, klinkt het glimlachend-mysterieus.
Oosterhof: ‘Een kleine week daarvoor, op woensdag 31 oktober, feesten we met alle collega’s, ‘s middags plus een avondprogramma. Die dag is vanaf 15.00 uur de inloop in de Strandhoeve, bij Blokzijl. Na een welkomstwoord van Alberto Boon, directeur-bestuurder van Stichting Op Kop, kunnen de leerkrachten kiezen uit een keur aan workshops, zoals onder andere sushi maken, een workshop fotografie met eigen mobiel, het pimpen van je beachbag, een workshop ‘mindfuck’, hand- en boogschieten, paintball en een gidstocht door het nabije Blokzijl. Dit duurt tot ongeveer half zeven waarna deze dag wordt afgesloten met een grote gezamenlijke barbecue.
Alberto Boon: ‘In het verleden waren de scholen afhankelijk van de gemeente waarin ze zaten. Toen we een eigen stichting werden, kregen we meer zeggenschap over onze eigen ontwikkeling, konden we ons eigen bestuur inrichten, konden we onze eigen keuzes maken. We kunnen zien dat de verschillende openbare scholen in Steenwijkerland en Zwartewaterland naar elkaar toegegroeid zijn. Directeuren spreken elkaar nu periodiek; we zijn er daardoor in geslaagd meer verbinding tussen scholen te maken en daardoor ook de kwaliteit een impuls te geven. Kwaliteit op het gebied van leerlingenzorg, kwaliteit op taal-reken-gebied, maar ook als je kijkt naar de Plusklassen. Dat is duidelijk vanuit het collectief aangevlogen’.
Boon denkt even na. ‘Weet je: ik vind dat onderwijsgevenden meer trots mogen uitstralen, om hetgeen wij met zijn allen doen, dat geldt ook voor schoolbesturen, dat geldt ook voor de stichtingen, dáárom ook vieren wij dat tienjarig bestaan. Om het Op Kop-gevoel, het wij-gevoel, de gezamenlijke trots’.
Jeroen Oosterhof vervolgt: ‘Op Kop biedt openbaar onderwijs aan, vanuit meerdere onderwijsconcepten, dat maakt het ook heel sterk. Die diversiteit koesteren we. In Steenwijk heb je bijvoorbeeld de Emmaschool, de Samensprong, de Beatrixschool, dat zijn compleet verschillende scholen. Ouders kunnen gewoon kiezen: wil ik mijn kind op een grotere school, of op een kleinere school, met meer digitaal onderwijs of juist het Dalton-onderwijs (School B in Steenwijk, de Voorpoort in Vollenhove) of Jenaplan (De Driesprong in Eesveen). In de afgelopen periode heeft de stichting zich samen met Stichting Peuterwerk sterk geprofileerd op de inrichting van peuter-, buitenschoolse- en kinderopvang. Stichting Op Kop heeft met achttien scholen een reikwijdte van Steenwijk tot Kuinre en van Genne tot Genemuiden, in heel Steenwijkerland en Zwartwaterland’.
OP KOP
OP KOP staat voor Openbaar Primair Onderwijs in de Kop van Overijssel. Deze naam is tien jaar geleden bedacht door Ulbe Koopman, voormalig ambtenaar onderwijs in de gemeente IJsselham en later werkzaam op het gemeentehuis van Steenwijkerland. De naam is onthuld in de Meenthe waar alle leerkrachten van de gloednieuwe stichting destijds bij aanwezig waren.