Ondernemers in de detailhandel op zoek naar kansen
Woensdag 14 november Dag van de Detailhandel Steenwijkerland
Hoe winkelt een Aziatische toerist? Hoe staat het centrum er daadwerkelijk voor? En wat kunnen we leren van onze buren? Drie actuele vragen die de retailers uit Steenwijkerland voorgeschoteld krijgen tijdens de Dag van de Detailhandel op woensdag 14 november. De gezamenlijke ondernemersorganisaties hebben een boeiende avond georganiseerd waar de kansen in de detailhandel uitgebreid worden besproken.
In het Vestzaktheater van Rabo Theater De Meenthe neemt onderneemster Gabriella Esselbrugge uit Giethoorn de detaillisten mee naar het consumentengedrag van Oosterse toeristen. Winkelen zij anders dan westerlingen? Met al haar connecties en ervaringen in China kan Esselbrugge er als geen ander over vertellen. Het economisch functioneren van het centrum van Steenwijk wordt door Leo Hoksbergen toegelicht. Door samen te werken kunnen ondernemers met elkaar het verdienmodel van het winkelgebied vormgeven en daarmee ook hun eigen verdienmodel versterken. Er wordt ingezoomd op de bevolkingsontwikkeling, ontwikkelingen in het winkelaanbod (inclusief de leegstand) en het gedrag van de consument. De ondernemers krijgen een menukaart aangereikt hen verder te helpen gesignaleerde kansen te benutten.
Rob Weiss, projectleider van het platform ‘De Nieuwe Winkelstraat’, geeft uitgebreide toelichting op het traject dat Meppel afgelopen twee jaar succesvol heeft doorlopen. Wat kunnen wij leren van onze buren? Een vraag die prima aansluit bij de voorgaande sprekers. Genoeg inspiratie voor de retailers in Steenwijkerland en iedereen die graag antwoord op deze actuele vragen wil.
De Dag van de Detailhandel is onderdeel van de Week van de Ondernemer Steenwijkerland. Van 9 t/m 16 november worden er allerlei activiteiten, bijeenkomsten en symposia aangeboden. Het volledige programma is te vinden op www.wvdo-steenwijkerland.nl