ChristenUnie stelt schriftelijke vragen over de mogelijkheden voor blauwe diesel
ChristenUnie stelt schriftelijke vragen aan het college over de mogelijkheden voor blauwe diesel in Steenwijkerland.
De ChristenUnie vraagt het college of zij mogelijkheden en kansen ziet om blauwe diesel in te zetten als transitiebrandstof nu nog niet iedere inwoner of ondernemer al kan overstappen naar volledig elektrisch rijden. Blauwe diesel is een vorm van biodiesel, gemaakt uit plantaardig (olie)afval. De schone diesel kan juist in een periode van transitie naar nieuwe vormen van energie een goede aanvulling zijn om de uitstoot aan CO2 te verminderen. Het nadeel van blauwe diesel is dat het nog duurder is dan “gewone” diesel. Dit wordt overigens deels gecompenseerd doordat er minder brandstof per kilometer verbruikt wordt door een efficiëntere verbranding.
Blauwe diesel is nog niet te verkrijgen aan pompen in Steenwijkerland. De ChristenUnie heeft begrepen dat de mogelijkheden er wel zijn, mits er ook vraag is in de regio. Daarom vraagt de ChristenUnie het college of zij ook bereid is om blauwe diesel af te nemen als het in Steenwijkerland aan de pomp wordt aangeboden. Hiermee kan zij het voorbeeld geven aan haar inwoners en ondernemers.
Schriftelijke vragen aan het college conform artikel 39 van het Reglement van Orde
Datum: 2 maart 2019
Onderwerp: Blauwe diesel in Steenwijkerland?
Sinds enige tijd is er zogenaamde blauwe diesel op de markt. Dit is een vorm van biodiesel, gemaakt uit plantaardig (olie)afval. De voordelen van blauwe diesel lijken evident:
- een circulair product doordat het geproduceerd wordt uit afval
- brandstofbesparing
- minder emissie
- fossielvrij product
O.a. in de provincies Friesland is blauwe diesel inmiddels bij diverse tankstations verkrijgbaar. Ook elders neemt de belangstelling voor blauwe diesel toe. Het Waterschap Drents Overijssels Delta heeft inmiddels ook besloten over te gaan op duurzame diesel. Blauwe diesel is echter in Steenwijkerland nog niet te krijgen aan de pomp.
De schone diesel kan juist een periode van transitie naar nieuwe vormen van energie een goede aanvulling zijn om de uitstoot aan CO2 te verminderen.
Er is ook een nadeel: blauwe diesel is ongeveer 20 cent per liter duurder dan “gewone” diesel. Dit wordt overigens deels gecompenseerd doordat er minder brandstof per kilometer verbruikt wordt door een efficiëntere verbranding.
Het college heeft op dit moment de aanschaf van nieuwe dienstauto’s aanbesteed en heeft hierbij gekozen voor elektrische auto’s. Echter, dit geldt niet voor het materieel van de gemeentewerf, de NoordWestgroep en eventuele dienstauto’s van de IGSD. En mogelijk dat nog niet alle dienstauto’s gelijktijdig vervangen worden omdat ze nog niet afgeschreven zijn.
De ChristenUnie heeft de volgende vragen aan het college:
- Heeft het college ook onderzocht, binnen het programma Duurzaam Steenwijkerland, of blauwe diesel een van de mogelijkheden is in het kader van onze opdracht voor verdere verduurzaming van mobiliteit en materieel?
- Zou blauwe diesel, in de optiek van het college, een goed middel kunnen zijn om de mobiliteit te verduurzamen, eventueel als overgangsmaatregel naar volledig emissievrije mobiliteit?
- Is het college bereid na te gaan of en hoe blauwe diesel ook beschikbaar gemaakt kan worden aan de pompen in Steenwijkerland? Wat voor maatregelen zijn daarvoor nodig?
- Het is aan de markt om vul- en laadpunten voor schone brandstoffen te ontwikkelen en te exploiteren. Echter, de gemeente zou het goede voorbeeld kunnen geven door de intentie uit te spreken dat zij, indien deze vorm van diesel aangeboden wordt in Steenwijkerland, bereid is deze ook toe te passen in de eigen bedrijfsvoering van bijvoorbeeld de gemeentewerf, maar ook het gebruik hiervan te stimuleren bij bv. de NoordwestGroep en de IGSD. Is het college bereid dit te doen?
Jantina Drijfhout
Fractievoorzitter ChristenUnie Steenwijkerland