let op bij berichten waarin het om geld gaat, haast geboden is of ingelogd moet worden. den haag, 4 oktober – het aantal meldingen van cybercrime via sms neemt sterk toe. dit jaar hebben al 14.686 mensen aan de fraudehelpdesk laten weten dat zij via sms zijn benaderd door internetcriminelen. eén op de 10 nederlanders heeft weleens op een foute link geklikt in een phishingmail, -appje of -sms, blijkt uit het alert online-onderzoek 2019. een groot deel van hen werd slachtoffer. de totale schadepost van cybercrime loopt flink op. bij de fraudehelpdesk is tot oktober dit jaar al voor € 1.105.987 aan schade gemeld. daarmee is het totale schadebedrag uit 2018 van € 862.223 al ruimschoots overschreden. hoewel 1 op de 10 nederlanders weleens op een phishinglink heeft geklikt, weet het gros van de nederlanders wel wat phishing is: internetcriminelen sturen een bericht via mail, app of sms en doen zich voor als een bekende instantie, zoals de belastingdienst, cjib, incassobureau, bank of telecomprovider. de oplichters proberen zo persoonlijke informatie los te krijgen zoals inlog- of bankgegevens. internetcriminelen bedenken steeds nieuwe manieren om via phishing persoonlijke gegevens van mensen te misbruiken of geld afhandig te maken. spoofing is zo’n manier die slechts 1 op de 8 nederlanders kent. “bij deze phishingvorm lijkt het alsof oplichters het telefoonnummer van bijvoorbeeld je telecomprovider gebruiken”, legt tanya wijngaarde van de fraudehelpdesk uit. “het sms’je om met spoed in te loggen om een openstaande rekening te betalen om verhoging te voorkomen, verschijnt in de reeks van sms’jes van je telecomprovider. daardoor lijkt het alsof phishingsms’je echt afkomstig is van je telecomprovider, terwijl dat niet zo is.”. nu internetcriminelen steeds vernuftigere manieren bedenken om hun phishingpogingen te laten slagen, roept minister grapperhaus van justitie en veiligheid mensen op alert te blijven. “wees voorzichtig wanneer u op een link, bijlage of betaalverzoek wilt klikken in een mail, appje of sms’je. voordat u het weet, geeft u internetcriminelen toegang tot uw digitale leven. let vooral op als u een bericht krijgt waarbij u via een link moet inloggen, u snel moet reageren of het om geld gaat. die alertheid moet een gewoonte worden bij e-mails, maar ook bij appjes en sms’jes. dus: eerst checken, dan klikken.”. eerst checken, dan klikken tijdens de europese maand van de cyberveiligheid, roept de overheid mensen op eerst te checken of een link, bijlage of betaalverzoek in een e-mail, sms of appje te vertrouwen is en pas te klikken als ze daar zeker van zijn. mensen worden hier o.a. op geattendeerd via de publiekscampagne ‘eerst checken, dan klikken’. deze campagne is tijdens de europese maand van de cyberveiligheid te zien op tv, online en sociale media. een groot aantal partners uit onder andere de banken-, ict-, internet- en telecomsector ondersteunt de publiekscampagne. zij roepen via hun eigen kanalen mensen op zich beter te wapenen tegen internetcriminelen. zo check je de echtheid van een mail, appje of sms’je:. check of het gaat over het betalen of krijgen van geld. hier is het internetcriminelen vaak om te doen. check of naar persoonsgegevens of inlogcodes wordt gevraagd. organisaties als je bank en de overheid vragen dit soort gegevens nooit. wees hierbij extra alert, want het bericht kan nep zijn. check of je bent aangesloten bij de organisatie die contact met je opneemt. als dat niet zo is, is er een kans dat het bericht nep is. ga bij twijfel naar de website en log zelf in. check of er met spoed iets moet gebeuren. internetcriminelen spelen hierop in, zoals het dreigen met een boete als niet direct betaald wordt. ga hier niet in mee, maar controleer bij de organisatie of dit echt zo is. check of het te mooi lijkt om waar te zijn. als dat zo is, dan is dat het waarschijnlijk ook. heb je bijvoorbeeld een prijs gewonnen, maar twijfel je, bel dan de organisatie. kijk op voor tips om je internetveiligheid te vergroten. over het alert online-onderzoek 2019. het nationaal cybersecurity bewustzijnsonderzoek 2019 werd tussen 26 juni en 10 juli online uitgevoerd onder 1.004 nederlanders in de leeftijd van 16 tot 80 jaar. voor het volledige onderzoek: dirk brans
Open contextspeler
Sluit de contextspeler
let op bij berichten waarin het om geld gaat, haast geboden is of ingelogd moet worden. den haag, 4 oktober – het aantal meldingen van cybercrime via sms neemt sterk toe. dit jaar hebben al 14.686 mensen aan de fraudehelpdesk laten weten dat zij via sms zijn benaderd door internetcriminelen. eén op de 10 nederlanders heeft weleens op een foute link geklikt in een phishingmail, -appje of -sms, blijkt uit het alert online-onderzoek 2019. een groot deel van hen werd slachtoffer. de totale schadepost van cybercrime loopt flink op. bij de fraudehelpdesk is tot oktober dit jaar al voor € 1.105.987 aan schade gemeld. daarmee is het totale schadebedrag uit 2018 van € 862.223 al ruimschoots overschreden. hoewel 1 op de 10 nederlanders weleens op een phishinglink heeft geklikt, weet het gros van de nederlanders wel wat phishing is: internetcriminelen sturen een bericht via mail, app of sms en doen zich voor als een bekende instantie, zoals de belastingdienst, cjib, incassobureau, bank of telecomprovider. de oplichters proberen zo persoonlijke informatie los te krijgen zoals inlog- of bankgegevens. internetcriminelen bedenken steeds nieuwe manieren om via phishing persoonlijke gegevens van mensen te misbruiken of geld afhandig te maken. spoofing is zo’n manier die slechts 1 op de 8 nederlanders kent. “bij deze phishingvorm lijkt het alsof oplichters het telefoonnummer van bijvoorbeeld je telecomprovider gebruiken”, legt tanya wijngaarde van de fraudehelpdesk uit. “het sms’je om met spoed in te loggen om een openstaande rekening te betalen om verhoging te voorkomen, verschijnt in de reeks van sms’jes van je telecomprovider. daardoor lijkt het alsof phishingsms’je echt afkomstig is van je telecomprovider, terwijl dat niet zo is.”. nu internetcriminelen steeds vernuftigere manieren bedenken om hun phishingpogingen te laten slagen, roept minister grapperhaus van justitie en veiligheid mensen op alert te blijven. “wees voorzichtig wanneer u op een link, bijlage of betaalverzoek wilt klikken in een mail, appje of sms’je. voordat u het weet, geeft u internetcriminelen toegang tot uw digitale leven. let vooral op als u een bericht krijgt waarbij u via een link moet inloggen, u snel moet reageren of het om geld gaat. die alertheid moet een gewoonte worden bij e-mails, maar ook bij appjes en sms’jes. dus: eerst checken, dan klikken.”. eerst checken, dan klikken tijdens de europese maand van de cyberveiligheid, roept de overheid mensen op eerst te checken of een link, bijlage of betaalverzoek in een e-mail, sms of appje te vertrouwen is en pas te klikken als ze daar zeker van zijn. mensen worden hier o.a. op geattendeerd via de publiekscampagne ‘eerst checken, dan klikken’. deze campagne is tijdens de europese maand van de cyberveiligheid te zien op tv, online en sociale media. een groot aantal partners uit onder andere de banken-, ict-, internet- en telecomsector ondersteunt de publiekscampagne. zij roepen via hun eigen kanalen mensen op zich beter te wapenen tegen internetcriminelen. zo check je de echtheid van een mail, appje of sms’je:. check of het gaat over het betalen of krijgen van geld. hier is het internetcriminelen vaak om te doen. check of naar persoonsgegevens of inlogcodes wordt gevraagd. organisaties als je bank en de overheid vragen dit soort gegevens nooit. wees hierbij extra alert, want het bericht kan nep zijn. check of je bent aangesloten bij de organisatie die contact met je opneemt. als dat niet zo is, is er een kans dat het bericht nep is. ga bij twijfel naar de website en log zelf in. check of er met spoed iets moet gebeuren. internetcriminelen spelen hierop in, zoals het dreigen met een boete als niet direct betaald wordt. ga hier niet in mee, maar controleer bij de organisatie of dit echt zo is. check of het te mooi lijkt om waar te zijn. als dat zo is, dan is dat het waarschijnlijk ook. heb je bijvoorbeeld een prijs gewonnen, maar twijfel je, bel dan de organisatie. kijk op voor tips om je internetveiligheid te vergroten. over het alert online-onderzoek 2019. het nationaal cybersecurity bewustzijnsonderzoek 2019 werd tussen 26 juni en 10 juli online uitgevoerd onder 1.004 nederlanders in de leeftijd van 16 tot 80 jaar. voor het volledige onderzoek: dirk brans
Let op bij berichten waarin het om geld gaat, haast geboden is of ingelogd moet worden
Den Haag, 4 oktober – Het aantal meldingen van cybercrime via sms neemt sterk toe. Dit jaar hebben al 14.686 mensen aan de Fraudehelpdesk laten weten dat zij via sms zijn benaderd door internetcriminelen.
Eén op de 10 Nederlanders heeft weleens op een foute link geklikt in een phishingmail, -appje of -sms, blijkt uit het Alert Online-onderzoek 2019. Een groot deel van hen werd slachtoffer. De totale schadepost van cybercrime loopt flink op. Bij de Fraudehelpdesk is tot oktober dit jaar al voor € 1.105.987 aan schade gemeld. Daarmee is het totale schadebedrag uit 2018 van € 862.223 al ruimschoots overschreden.
Hoewel 1 op de 10 Nederlanders weleens op een phishinglink heeft geklikt, weet het gros van de Nederlanders wel wat phishing is: internetcriminelen sturen een bericht via mail, app of sms en doen zich voor als een bekende instantie, zoals de Belastingdienst, CJIB, incassobureau, bank of telecomprovider. De oplichters proberen zo persoonlijke informatie los te krijgen zoals inlog- of bankgegevens.
Internetcriminelen bedenken steeds nieuwe manieren om via phishing persoonlijke gegevens van mensen te misbruiken of geld afhandig te maken. Spoofing is zo’n manier die slechts 1 op de 8 Nederlanders kent. “Bij deze phishingvorm lijkt het alsof oplichters het telefoonnummer van bijvoorbeeld je telecomprovider gebruiken”, legt Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk uit. “Het sms’je om met spoed in te loggen om een openstaande rekening te betalen om verhoging te voorkomen, verschijnt in de reeks van sms’jes van je telecomprovider. Daardoor lijkt het alsof phishingsms’je echt afkomstig is van je telecomprovider, terwijl dat niet zo is.”
Nu internetcriminelen steeds vernuftigere manieren bedenken om hun phishingpogingen te laten slagen, roept minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid mensen op alert te blijven. “Wees voorzichtig wanneer u op een link, bijlage of betaalverzoek wilt klikken in een mail, appje of sms’je. Voordat u het weet, geeft u internetcriminelen toegang tot uw digitale leven. Let vooral op als u een bericht krijgt waarbij u via een link moet inloggen, u snel moet reageren of het om geld gaat. Die alertheid moet een gewoonte worden bij e-mails, maar ook bij appjes en sms’jes. Dus: eerst checken, dan klikken.”
Eerst checken, dan klikken Tijdens de Europese maand van de cyberveiligheid, roept de overheid mensen op eerst te checken of een link, bijlage of betaalverzoek in een e-mail, sms of appje te vertrouwen is en pas te klikken als ze daar zeker van zijn. Mensen worden hier o.a. op geattendeerd via de publiekscampagne ‘Eerst checken, dan klikken’. Deze campagne is tijdens de Europese maand van de cyberveiligheid te zien op tv, online en sociale media. Een groot aantal partners uit onder andere de banken-, ICT-, internet- en telecomsector ondersteunt de publiekscampagne. Zij roepen via hun eigen kanalen mensen op zich beter te wapenen tegen internetcriminelen.
Zo check je de echtheid van een mail, appje of sms’je:
Check of het gaat over het betalen of krijgen van geld. Hier is het internetcriminelen vaak om te doen.
Check of naar persoonsgegevens of inlogcodes wordt gevraagd. Organisaties als je bank en de overheid vragen dit soort gegevens nooit. Wees hierbij extra alert, want het bericht kan nep zijn.
Check of je bent aangesloten bij de organisatie die contact met je opneemt. Als dat niet zo is, is er een kans dat het bericht nep is. Ga bij twijfel naar de website en log zelf in.
Check of er met spoed iets moet gebeuren. Internetcriminelen spelen hierop in, zoals het dreigen met een boete als niet direct betaald wordt. Ga hier niet in mee, maar controleer bij de organisatie of dit echt zo is.
Check of het te mooi lijkt om waar te zijn. Als dat zo is, dan is dat het waarschijnlijk ook. Heb je bijvoorbeeld een prijs gewonnen, maar twijfel je, bel dan de organisatie.
Het Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek 2019 werd tussen 26 juni en 10 juli online uitgevoerd onder 1.004 Nederlanders in de leeftijd van 16 tot 80 jaar. Voor het volledige onderzoek: https://www.alertonline.nl/cybersecurityonderzoek.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
let op bij berichten waarin het om geld gaat, haast geboden is of ingelogd moet worden. den haag, 4 oktober – het aantal meldingen van cybercrime via sms neemt sterk toe. dit jaar hebben al 14.686 mensen aan de fraudehelpdesk laten weten dat zij via sms zijn benaderd door internetcriminelen. eén op de 10 nederlanders heeft weleens op een foute link geklikt in een phishingmail, -appje of -sms, blijkt uit het alert online-onderzoek 2019. een groot deel van hen werd slachtoffer. de totale schadepost van cybercrime loopt flink op. bij de fraudehelpdesk is tot oktober dit jaar al voor € 1.105.987 aan schade gemeld. daarmee is het totale schadebedrag uit 2018 van € 862.223 al ruimschoots overschreden. hoewel 1 op de 10 nederlanders weleens op een phishinglink heeft geklikt, weet het gros van de nederlanders wel wat phishing is: internetcriminelen sturen een bericht via mail, app of sms en doen zich voor als een bekende instantie, zoals de belastingdienst, cjib, incassobureau, bank of telecomprovider. de oplichters proberen zo persoonlijke informatie los te krijgen zoals inlog- of bankgegevens. internetcriminelen bedenken steeds nieuwe manieren om via phishing persoonlijke gegevens van mensen te misbruiken of geld afhandig te maken. spoofing is zo’n manier die slechts 1 op de 8 nederlanders kent. “bij deze phishingvorm lijkt het alsof oplichters het telefoonnummer van bijvoorbeeld je telecomprovider gebruiken”, legt tanya wijngaarde van de fraudehelpdesk uit. “het sms’je om met spoed in te loggen om een openstaande rekening te betalen om verhoging te voorkomen, verschijnt in de reeks van sms’jes van je telecomprovider. daardoor lijkt het alsof phishingsms’je echt afkomstig is van je telecomprovider, terwijl dat niet zo is.”. nu internetcriminelen steeds vernuftigere manieren bedenken om hun phishingpogingen te laten slagen, roept minister grapperhaus van justitie en veiligheid mensen op alert te blijven. “wees voorzichtig wanneer u op een link, bijlage of betaalverzoek wilt klikken in een mail, appje of sms’je. voordat u het weet, geeft u internetcriminelen toegang tot uw digitale leven. let vooral op als u een bericht krijgt waarbij u via een link moet inloggen, u snel moet reageren of het om geld gaat. die alertheid moet een gewoonte worden bij e-mails, maar ook bij appjes en sms’jes. dus: eerst checken, dan klikken.”. eerst checken, dan klikken tijdens de europese maand van de cyberveiligheid, roept de overheid mensen op eerst te checken of een link, bijlage of betaalverzoek in een e-mail, sms of appje te vertrouwen is en pas te klikken als ze daar zeker van zijn. mensen worden hier o.a. op geattendeerd via de publiekscampagne ‘eerst checken, dan klikken’. deze campagne is tijdens de europese maand van de cyberveiligheid te zien op tv, online en sociale media. een groot aantal partners uit onder andere de banken-, ict-, internet- en telecomsector ondersteunt de publiekscampagne. zij roepen via hun eigen kanalen mensen op zich beter te wapenen tegen internetcriminelen. zo check je de echtheid van een mail, appje of sms’je:. check of het gaat over het betalen of krijgen van geld. hier is het internetcriminelen vaak om te doen. check of naar persoonsgegevens of inlogcodes wordt gevraagd. organisaties als je bank en de overheid vragen dit soort gegevens nooit. wees hierbij extra alert, want het bericht kan nep zijn. check of je bent aangesloten bij de organisatie die contact met je opneemt. als dat niet zo is, is er een kans dat het bericht nep is. ga bij twijfel naar de website en log zelf in. check of er met spoed iets moet gebeuren. internetcriminelen spelen hierop in, zoals het dreigen met een boete als niet direct betaald wordt. ga hier niet in mee, maar controleer bij de organisatie of dit echt zo is. check of het te mooi lijkt om waar te zijn. als dat zo is, dan is dat het waarschijnlijk ook. heb je bijvoorbeeld een prijs gewonnen, maar twijfel je, bel dan de organisatie. kijk op voor tips om je internetveiligheid te vergroten. over het alert online-onderzoek 2019. het nationaal cybersecurity bewustzijnsonderzoek 2019 werd tussen 26 juni en 10 juli online uitgevoerd onder 1.004 nederlanders in de leeftijd van 16 tot 80 jaar. voor het volledige onderzoek: dirk brans
let op bij berichten waarin het om geld gaat, haast geboden is of ingelogd moet worden. den haag, 4 oktober – het aantal meldingen van cybercrime via sms neemt sterk toe. dit jaar hebben al 14.686 mensen aan de fraudehelpdesk laten weten dat zij via sms zijn benaderd door internetcriminelen. eén op de 10 nederlanders heeft weleens op een foute link geklikt in een phishingmail, -appje of -sms, blijkt uit het alert online-onderzoek 2019. een groot deel van hen werd slachtoffer. de totale schadepost van cybercrime loopt flink op. bij de fraudehelpdesk is tot oktober dit jaar al voor € 1.105.987 aan schade gemeld. daarmee is het totale schadebedrag uit 2018 van € 862.223 al ruimschoots overschreden. hoewel 1 op de 10 nederlanders weleens op een phishinglink heeft geklikt, weet het gros van de nederlanders wel wat phishing is: internetcriminelen sturen een bericht via mail, app of sms en doen zich voor als een bekende instantie, zoals de belastingdienst, cjib, incassobureau, bank of telecomprovider. de oplichters proberen zo persoonlijke informatie los te krijgen zoals inlog- of bankgegevens. internetcriminelen bedenken steeds nieuwe manieren om via phishing persoonlijke gegevens van mensen te misbruiken of geld afhandig te maken. spoofing is zo’n manier die slechts 1 op de 8 nederlanders kent. “bij deze phishingvorm lijkt het alsof oplichters het telefoonnummer van bijvoorbeeld je telecomprovider gebruiken”, legt tanya wijngaarde van de fraudehelpdesk uit. “het sms’je om met spoed in te loggen om een openstaande rekening te betalen om verhoging te voorkomen, verschijnt in de reeks van sms’jes van je telecomprovider. daardoor lijkt het alsof phishingsms’je echt afkomstig is van je telecomprovider, terwijl dat niet zo is.”. nu internetcriminelen steeds vernuftigere manieren bedenken om hun phishingpogingen te laten slagen, roept minister grapperhaus van justitie en veiligheid mensen op alert te blijven. “wees voorzichtig wanneer u op een link, bijlage of betaalverzoek wilt klikken in een mail, appje of sms’je. voordat u het weet, geeft u internetcriminelen toegang tot uw digitale leven. let vooral op als u een bericht krijgt waarbij u via een link moet inloggen, u snel moet reageren of het om geld gaat. die alertheid moet een gewoonte worden bij e-mails, maar ook bij appjes en sms’jes. dus: eerst checken, dan klikken.”. eerst checken, dan klikken tijdens de europese maand van de cyberveiligheid, roept de overheid mensen op eerst te checken of een link, bijlage of betaalverzoek in een e-mail, sms of appje te vertrouwen is en pas te klikken als ze daar zeker van zijn. mensen worden hier o.a. op geattendeerd via de publiekscampagne ‘eerst checken, dan klikken’. deze campagne is tijdens de europese maand van de cyberveiligheid te zien op tv, online en sociale media. een groot aantal partners uit onder andere de banken-, ict-, internet- en telecomsector ondersteunt de publiekscampagne. zij roepen via hun eigen kanalen mensen op zich beter te wapenen tegen internetcriminelen. zo check je de echtheid van een mail, appje of sms’je:. check of het gaat over het betalen of krijgen van geld. hier is het internetcriminelen vaak om te doen. check of naar persoonsgegevens of inlogcodes wordt gevraagd. organisaties als je bank en de overheid vragen dit soort gegevens nooit. wees hierbij extra alert, want het bericht kan nep zijn. check of je bent aangesloten bij de organisatie die contact met je opneemt. als dat niet zo is, is er een kans dat het bericht nep is. ga bij twijfel naar de website en log zelf in. check of er met spoed iets moet gebeuren. internetcriminelen spelen hierop in, zoals het dreigen met een boete als niet direct betaald wordt. ga hier niet in mee, maar controleer bij de organisatie of dit echt zo is. check of het te mooi lijkt om waar te zijn. als dat zo is, dan is dat het waarschijnlijk ook. heb je bijvoorbeeld een prijs gewonnen, maar twijfel je, bel dan de organisatie. kijk op voor tips om je internetveiligheid te vergroten. over het alert online-onderzoek 2019. het nationaal cybersecurity bewustzijnsonderzoek 2019 werd tussen 26 juni en 10 juli online uitgevoerd onder 1.004 nederlanders in de leeftijd van 16 tot 80 jaar. voor het volledige onderzoek: dirk brans