Stagiairedag Stichting Op Kop zet leerkrachten in spe in het zonnetje
Ruim veertig stagiaires waren woensdag aanwezig op de eerste, door de Stichting Op Kop georganiseerde stagiairedag. Deze werd gehouden in multifunctioneel centrum de Zuidwester in Steenwijk. De leerkrachten in spe werden onthaald op inleidingen door directeur-bestuurder Alberto Boon van Op Kop en de Meppeler ‘vermakelaar’-illusionist-goochelaar Vincent van Leth. De middag werd afgesloten met workshops.
‘We hebben de middag georganiseerd om stagiaires in het zonnetje te zetten. Wij leveren een bijdrage aan hun ontwikkeling en zij leveren een prettige bijdrage aan de scholen. We laten ze op deze manier graag kennis maken met de héle Stichting Op Kop; wat zit er nog meer bij behalve die ene school waar ze stage lopen’, vertelt Karin Winters, coördinator Samen Opleiden en Professionaliseren. De stagiaires lopen binnen de zeventien openbare basisscholen in Steenwijkerland en Zwartwaterland stage en volgen Mbo- of Hbo-opleidingen.
Alberto Boon: ‘Mijn eerste stageschool was in een achterstandswijk in Deventer. Door die stage wilde ik verder in het onderwijs. Ik wilde maar een ding: werken met kinderen. Ik genoot van kinderen, van hun spontaniteit, hun nieuwsgierigheid, hun eerlijkheid, ik genoot ook van de impact die ik als stagiaire had op kinderen. Daar kreeg ik enorm veel energie van’, zo hield hij zijn gehoor voor. ‘Als je primair naar kinderen kijkt, ziet de wereld er net zo uit als vroeger, alleen: we weten er nu veel meer van, we horen er veel meer over. Van het voor de klas staan, daar heb ik geen minuut spijt gehad. De focus is gericht op kinderen, op de ontwikkeling van kinderen, daarvoor zijn we op aarde. We hebben een fantastisch mooi vak als leerkracht’. Hij hoopte dat veel van de aanwezige stagiaires hun toekomstige vak zouden willen uitoefenen bij Op Kop. ‘Ook wij verwachten op termijn een tekort aan leerkrachten. Bij ons zijn er veel kansen en mogelijkheden. Onze scholen zijn heel divers. Dat varieert van 26 kinderen tot 300 kinderen en van Jenaplan en Dalton tot meer traditionele scholen en een school voor nieuwsgierige kinderen. Er is veel te kiezen. Ook in het onderwijs is de cultuur weerbarstig. We hebben van nature de neiging om het te doen zoals we het altijd hebben gedaan. Daarom hebben wij behoefte aan jonge mensen, met frisse ideeën. Dat geldt dus ook voor de manier waarop je naar kinderen kijkt’.
In een zeker verrassende, vaak humorvolle inleiding nam ‘vermakelaar’ Vincent van Leth de stagiaires mee op een ontdekkingstocht ‘waarnemen’. ‘Naar filmpjes, foto’s, tekeningen en teksten kijken we allemaal hetzelfde maar we zien soms heel iets anders. De een ziet dit, de ander dat. We nemen natuurlijk onze eigen beelden mee, onze eigen achtergronden en kijken op die manier naar de situaties, maar soms is dat niet altijd juist’.
Hierna kon worden deelgenomen aan diverse workshops, verzorgd door leerkrachten van Op Kop. Aan bod kwamen onder meer didactisch coachen, kinderboeken in de klas, hoe belangrijk is lezen, drama -dus improvisatietheater- en coöperatief leren. Van Leth verzorgde een workshop rondom aandacht: hoe houd je kinderen bij de les, hoe speel je met aandacht van een groep en hoe kan je daar mee omgaan.