ZONL zet beeldzorg in: ‘Zorg op afstand, toch dichtbij’
Binnen de wijkverpleging van Zorggroep Oude en Nieuwe Land (ZONL) is het zorgpakket uitgebreid met beeldzorg, een vorm van zorg op afstand. Zeker in deze coronatijd, waarbij er veel onzekerheid en eenzaamheid bij cliënten heerst, is dit een mooie en soms essentiële aanvulling op de verzorging en verpleging die bij cliënten thuis plaatsvindt.
Verpleegkundige Gerdien Jansen van wijkteam De Reune vertelt over de toepassing van beeldzorg binnen ZONL: “Met beeldzorg kan je via beeldbellen vragen én kijken hoe het met een cliënt gaat en ze instructies geven. We zetten beeldzorg onder meer in wanneer de inname van medicatie gecontroleerd moet worden of een cliënt of mantelzorger zelf wond- of stomazorg overneemt. Met beeldzorg is het mogelijk om op afstand mee te kijken en te adviseren. Bij cliënten met bijvoorbeeld benauwdheidsklachten of paniekaanvallen kunnen we via beeldbellen samen ademhalingsoefeningen doen. Het is fijn dat er snel contact mogelijk is en we de cliënt gerust kunnen stellen.”
Eenvoudig
Beeldzorg is mogelijk met behulp van een tablet die cliënten gratis in bruikleen krijgen. Op de tablet staat een eenvoudig programma waarmee ze met een paar drukken op de knop persoonlijk contact met een zorgmedewerker kunnen leggen. “Sommige cliënten reageren eerst huiverig, maar als bij de uitreiking en toelichting van de tablet blijkt hoe eenvoudig het werkt, volgt het enthousiasme”, zegt Gerdien Jansen. “Zelfs de cliënt waarvan we niet hadden verwacht dat ze het snel onder de knie zou krijgen, had het binnen een half uurtje door. ’s Avonds, tijdens een zorgmoment via beeldbellen, riep ze: ‘Yes! Het is gelukt!’. Haar blijdschap bezorgt mij ook een grote glimlach. Zo’n zorgmoment via beeldbellen is dan wel op afstand, maar alles behalve afstandelijk”, onderstreept Gerdien.
Altijd en snel
Collega Brigit Wuffen van wijkteam De Landerijen vult aan: “Het geeft cliënten een veilig en prettig gevoel, wanneer contact met een zorgmedewerker altijd en snel mogelijk is.” Ook voor mensen die juist nu niemand over de vloer willen hebben, uit angst voor besmetting met het coronavirus, is beeldzorg een uitkomst. “Zo kunnen we toch regelmatig polshoogte nemen en ze adviseren”, licht Brigit toe. “Doordat familie en vrienden de speciale app ook gratis kunnen gebruiken op hun tablet, computer of smartphone, kunnen de cliënten ook met hen beeldbellen. Dat is heel fijn, zeker nu er tijdens deze coronacrisis weinig ruimte is voor sociale contacten.”
Maatwerk
Beeldzorg van ZONL is speciaal ontwikkeld voor cliënten die verzorging of verpleging thuis krijgen en voldoet aan strenge veiligheidseisen. Er is gekozen voor een systeem dat geschikt is voor mensen met dementie. Gijsbert Zijlstra, manager Wijkverpleging van ZONL: “In deze moeilijke tijd is er een vergrote kans op eenzaamheid en ondervoeding en heerst er angst voor besmetting met het coronavirus. Het mooie is dat met deze nieuwe vorm van zorg het soms mogelijk is om zorgmomenten thuis te vervangen door zorg op afstand, die wel als dichtbij wordt ervaren. Samen met de cliënt kijken we wat passend is. Het betreft altijd maatwerk.” De eerste 40 tablets zijn in gebruik genomen en de aanvragen komen nog steeds binnen: “We hebben 100 tablets op voorraad liggen en als het nodig is, breiden we dit verder uit.”
Technologisch ontwikkelingen
In de zorg vinden steeds meer technologische ontwikkelingen plaats. Met het oog op de vergrijzing en de toenemende personeelskrapte, is het niet alleen in coronatijd maar ook daarna belangrijk dat ZONL doorontwikkelt op het gebied van zorg op afstand. Vooral in deze tijd omarmen steeds meer mensen, waaronder ook de oudere generatie, de verschillende vormen van online communicatie. Cliënten hoeven echter niet bang te zijn alleen nog maar ‘virtueel’ contact te hebben met de zorgmedewerkers. “Persoonlijke en directe zorg blijft altijd de basis en het bereiken van hoogwaardige kwaliteit het onderliggende uitgangspunt”, benadrukt Gijsbert.
Geïnteresseerd in beeldzorg van Zorggroep Oude en Nieuwe Land? Neem voor meer informatie contact op met het eigen wijkteam indien u al cliënt bij ZONL bent, of via het algemene nummer van ZONL als u nog geen cliënt bent, telefoonnumer (0521) 53 99 99.