Pascal Bruinenberg: ‘Mijn horloge is mijn verhaal’
Ontwerper is beetje Fries maar ‘Steenwijk blijft mijn ankerpunt’
Door George Huisman
Hij had altijd al wat met horloges, van jongs af aan. Van zijn eerste grote-mensen-salaris kocht hij een echt Zwitsers uurwerk. En nu mag de 33-jarige Pascal Bruinenberg, beetje Fries (want woon in Rottum) maar geboren en getogen Steenwijker, zich eigenaar noemen van een succesvol eigen horlogemerk: Brunmontagne, inderdaad: de Franse vertaling van zijn achternaam.
Elk ontwerp van zijn horloges (één model, zeven varianten, prijs vanaf 250 euro) komt uit zijn creatieve geest ‘waarvan ik niet eens wist dat ik hem had’. Hij wilde eigenlijk alleen een horloge voor zichzelf, zo begon het anderhalf jaar geleden, en bedacht er een. Die ene werden er in de loop der tijd meer dan 250. Alles komt uit eigen koker, Pascal Bruinenberg: ‘Van nul af wordt dit horloge voor mij gemaakt. De wijzers, de wijzerplaten, het saffierglas, alle onderdelen. En dat wordt voorzien van een unieke kast van edelstaal en een Seiko automatisch uurwerk. Weet je: het horloge was in eerste instantie alleen voor mezelf bedoeld, daarom heb ik geen concessies aan de kwaliteit gedaan’.
Hangmat
Het was zomer 2018, Pascal wilde wat nieuws maar wist niet wat. Eerst zat hij aan de keukentafel wat met papier en potlood te klooien. ‘Dat gooide ik na twee uur vol frustratie weg. Ik kan niet eens een rechte streep op papier zetten’, vertelt hij. Daarna met het tekenprogramma Paint op de computer ging het stukken beter. ‘Ik had niks in mijn hoofd, maar ik wilde iets gaan tekenen wat ik zelf mooi zou vinden. Twee uur later keek ik, zag mijn eerste echte eigen horloge-design en zei: wauw, dit is gaaf zeg’.
Hij liet het ontwerp aan vrienden, bekenden, klanten (hij is accountmanager) en familie zien, en kreeg louter positieve reacties. Hij zette door, kwam via internet in Azië terecht, trof daar een horloge ‘niet mijn doel maar kwalitatief wel erg goed’ en een Chinese mevrouw die heel goed Engels kon spreken. Daarmee waren de eerste contacten gelegd. ‘Die mevrouw ging met mijn ontwerp aan de slag, zij op het technische vlak, ik met mijn creatieve input. We zijn, niet gelogen, ongeveer drie maanden aan het designen geweest met elkaar, elke dag over en weer tussen Friesland en China. Ondertussen had ik een hele dure Zwitser kunnen kopen van alle ontwikkelingskosten maar dat had ik ervoor over, dit was wat unieks natuurlijk. Mijn eerste ontwerp was zwart met rood. Een vriend van mij zei: als je er nou een van rosegoud met blauw doet, koop ik hem. Een andere vriend zei als je hem staalblauw doet, koop ik die, en weer een andere vriend wilde er een helemaal zwart. Gevolg: in plaats van één horloge maakte ik er vier. Ik bestelde ze, met mijn toenmalige merknaam Montbrun Watches, en in november 2018 kwam dat eerste kwartet binnen. Ze waren precies zoals ik had gewild en kwalitatief écht heel mooi gedaan. Ik was echt in de zevende hemel, zó blij. Ik heb ze iedereen laten zien. Zo begon het te leven, ook bij mij. Ik werd er langzaam van overtuigd dat ik er meer mee moest doen. Ik hakte wéér een knoop door, sprokkelde al mijn (spaar)centjes bij elkaar en ben begonnen met Montbrun Watches. Ik bestelde er tweehonderd, vijftig van elke (kleur)variant die ik had. Dat was eind 2018’.
Naam
Twee weken later kwam er een brief van MontBlanc, wereldberoemd fabrikant van luxe pennen, binnen. Montbrun Watches zou te veel op MontBlanc lijken. Pascal werd verordonneerd een andere naam te kiezen. ‘Ik had geen zin in procederen, de productie was begonnen’. Via Google Translate keek hij op de naam Bruinenberg. Bruin=brun, berg=montagne. Zo werd het Brunmontagne. ‘Achteraf gezien veel chiquer, veel mooier eigenlijk. We hebben gelijk alles omgebouwd en ook de fabrikant kon de nieuwe naam nog aanpassen. Geen schade eigenlijk’.
Mei 2019 kwamen 200 stuks Brunmontagne horloges binnen. ‘Vrienden die mij geholpen hebben kon ik nummer 1 toezeggen, dat was ook heel bijzonder om te doen. Ik kon mijn vader toen hij 45 jaar getrouwd was nummer 45 geven, een vriend van mij die me veel geholpen heeft ging trouwen, die kreeg een speciaal horloge met trouwdatum en namen erin. Allemaal dat soort kleine bijzondere dingen kon ik doen’.
Pascals opmerkelijke verhaal is heel snel een eigen leven gaan leiden, dat via mond-tot-mond en sociale media werd opgepikt door mensen op verschillende horloge-forums. ‘Daar zitten tienduizenden mensen op die dag in dag uit met horloges bezig zijn. Die weten er alles van. Minstens 100 van mijn horloges heb ik verkocht in die wondere wereld van de echte horlogefanaten; zij zijn er heel erg positief over. Het allerkrachtigste wat ik nu ervaar is dat andere mensen mijn verhaal vertellen. Ik heb nu ruim 250 horloges verkocht. En die kopers, dat zijn mijn beste ambassadeurs. Mijn horloge is mijn verhaal. Horloges zijn niet alleen uurwerken en sieraden voor mannen maar ook een soort emotie, gevoel. Mensen kopen of krijgen het omdat ze een jubileum hebben of omdat ze geslaagd zijn, of iets vervelends hebben meegemaakt wat ze willen afsluiten’.
‘Ik heb nu één model in zeven varianten: zwartrood, rose-goud met blauw, staalblauw, volledig zwart, staalgroen, rose-goud met groen en staal met zwart. Soms kan ik het allemaal nog niet echt geloven. Dan kan ik gewoon een kwartier lang op de bank zitten naar mijn horloge kijken en denken: dit heb ik bedacht’.
Informatie: www.brunmontagne.nl info@brunmontagne.com. De horloges zijn te koop bij juwelier Popma en Popma in Heerenveen. Pascal Bruinenberg denkt nog na over een verkooppunt in Steenwijk.