Noorderboog bespreekt dilemma’s in de zorg onder leiding van gecertificeerde gespreksleiders
De medewerkers die in de zorg werken bij Noorderboog wikken en wegen dagelijks verschillende belangen tegen elkaar af. Hoe ga je om met familie die een andere visie heeft op wat goed is voor hun naaste? Hierover moet je met elkaar in gesprek. Bij deze en andere morele vragen kan de medewerker nu terugvallen op een moreel beraad onder leiding van een gecertificeerde gespreksleider. Negen medewerkers van Noorderboog volgden het afgelopen jaar de training gespreksleider moreel beraad van het VUmc Amsterdam. Onlangs namen zij hun certificaat in ontvangst.
Noorderboog zet morele beraden in als middel om een goed gesprek met elkaar te voeren. Er is behoefte om samen na te denken over de ethische kanten van het werk in de zorg. Noorderboog ziet het als een uitdaging om de zorg af te stemmen op de persoonlijke behoeften, wensen en voorkeuren van de cliënt. Hierdoor lopen de zorgprofessionals dagelijks tegen morele dilemma’s aan. Niet alles valt te beschrijven in een protocol. Wat doe je als thuiszorgmedewerker als een cliënt een behoorlijke wond heeft en hij of zij wil niet dat de huisarts ernaar kijkt? Wat doe je als een cliënt graag zijn eten wil kauwen in plaats van gepureerd voedsel eten en jij weet dat er slikgevaar dreigt?
Tijdens een moreel beraad gaan zorgprofessionals met elkaar in gesprek over zulke casussen, waarbij er geen ‘goed’ of ‘fout’ is. Zij leren verder te kijken dan hun eigen oordeel. Een gespreksleider van Noorderboog begeleidt dit boeiende en soms lastige gesprek en gaat met de deelnemers op onderzoek uit. Samen onderzoeken ze vanuit verschillende invalshoeken wat er allemaal op het spel staat en wat in een specifieke situatie het goed is om te doen. Door hier met elkaar over na te denken en te horen dat anderen mogelijk andere keuzes maken, en waarom, zijn medewerkers van Noorderboog in staat zorgvuldige afwegingen te maken. Daarnaast kan het moreel beraad ook bijdragen aan onderling begrip, veiligheid en saamhorigheid in het team. Wat weer leidt tot betere kwaliteit van zorg.