in columns haal ik met enige regelmaat woorden, zinnen en gedachten uit de bijbel aan. dat heeft natuurlijk alles te maken met het de wereld van de pastorie, waarin ik ben opgegroeid en die mij heeft geïndoctrineerd. niet een kwaadaardige indoctrinatie overigens, maar gewoon omdat het nou eenmaal zo was. we wisten niet beter. dat niet iedereen iets heeft met de bijbel, ondervond ik een paar jaar geleden, toen ik een afscheidscolumn schreef voor het blauwtje, het periodiek van de voormalige politie vakvereniging vmhp. mijn ingeleverde tekst, waarin de woorden ‘de heilige schrift’, door de goedwillende redactrice ( een doodzonde overigens: krassen in de tekst van een columnist) werd gewijzigd in ‘het heilige schrift.’. ik ben er niet aan toegekomen haar het verschil tussen de schrift en het schrift duidelijk te maken en ik vond het eigenlijk wel een leuk, ja zelfs leerzaam voorval. die pastorale achtergrond betekent voor mij, of ik dat nou wil of niet, dat zo af en toe een gebeurtenis, die vandaag de dag plaatsgrijpt me doet denken aan een verhaal in de bijbel. zo’n gevoelsmatige ingeving kreeg ik toen ik las, dat de nog zittende president van de verenigde staten – zijn naam zal ik niet meer noemen- op de valreep van zijn presidentschap (en hij zich eigenlijk een beetje zou moeten inhouden), allerlei mensen, die strafrechtelijk zijn veroordeeld, criminelen dus, gratie verleende, ongegeneerd misbruik makend van zijn machtspositie. een manier van doen, die indruist tegen elk rechtvaardigheidsgevoel, een gedrag, dat alleen maar tot boze reacties kan leiden. en toen ik mij liet meeslepen in die oprechte boosheid over dit plurkerige gedrag, schoot mij opeens de onbegrijpelijke gelijkenis, de metafoor, de parabel te binnen van de onrechtvaardige rentmeester. de evangelist lucas schrijft daarover een verhaal verteld door jezus van nazareth, dat er op neer komt, dat een rentmeester, zo iemand als wim stapel in z’n goeie dagen, ontslagen zal worden, omdat hij de kluit beduveld en die met die wetenschap een manier zoekt om zijn toekomst toch veilig te stellen. en hij doet dat op dezelfde manier, waarop die president wiens naam ik niet zal noemen, het ook doet: hij maakt misbruik van zijn machtspositie door allerlei mensen te matsen, zodat zijn toekomst, als hij die macht kwijt is, toch gewaarborgd is. het oordeel van de verteller van deze gelijkenis gaat tegen alle rechtvaardigheid gevoelens in: hij prijst die infame rentmeester, omdat die verstandig had gehandeld en zegt, dat de kinderen van deze wereld slimmer met elkaar omgaan dan de kinderen van het licht en hij adviseert ons zelfs vrienden te maken met behulp van die infame duivel zodat wij niet aan ons lot worden overgelaten als die er niet meer is. die trump: krijgt ie ook nog een veer van onze lieve heer. ria van hien 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.
Open contextspeler
Sluit de contextspeler
in columns haal ik met enige regelmaat woorden, zinnen en gedachten uit de bijbel aan. dat heeft natuurlijk alles te maken met het de wereld van de pastorie, waarin ik ben opgegroeid en die mij heeft geïndoctrineerd. niet een kwaadaardige indoctrinatie overigens, maar gewoon omdat het nou eenmaal zo was. we wisten niet beter. dat niet iedereen iets heeft met de bijbel, ondervond ik een paar jaar geleden, toen ik een afscheidscolumn schreef voor het blauwtje, het periodiek van de voormalige politie vakvereniging vmhp. mijn ingeleverde tekst, waarin de woorden ‘de heilige schrift’, door de goedwillende redactrice ( een doodzonde overigens: krassen in de tekst van een columnist) werd gewijzigd in ‘het heilige schrift.’. ik ben er niet aan toegekomen haar het verschil tussen de schrift en het schrift duidelijk te maken en ik vond het eigenlijk wel een leuk, ja zelfs leerzaam voorval. die pastorale achtergrond betekent voor mij, of ik dat nou wil of niet, dat zo af en toe een gebeurtenis, die vandaag de dag plaatsgrijpt me doet denken aan een verhaal in de bijbel. zo’n gevoelsmatige ingeving kreeg ik toen ik las, dat de nog zittende president van de verenigde staten – zijn naam zal ik niet meer noemen- op de valreep van zijn presidentschap (en hij zich eigenlijk een beetje zou moeten inhouden), allerlei mensen, die strafrechtelijk zijn veroordeeld, criminelen dus, gratie verleende, ongegeneerd misbruik makend van zijn machtspositie. een manier van doen, die indruist tegen elk rechtvaardigheidsgevoel, een gedrag, dat alleen maar tot boze reacties kan leiden. en toen ik mij liet meeslepen in die oprechte boosheid over dit plurkerige gedrag, schoot mij opeens de onbegrijpelijke gelijkenis, de metafoor, de parabel te binnen van de onrechtvaardige rentmeester. de evangelist lucas schrijft daarover een verhaal verteld door jezus van nazareth, dat er op neer komt, dat een rentmeester, zo iemand als wim stapel in z’n goeie dagen, ontslagen zal worden, omdat hij de kluit beduveld en die met die wetenschap een manier zoekt om zijn toekomst toch veilig te stellen. en hij doet dat op dezelfde manier, waarop die president wiens naam ik niet zal noemen, het ook doet: hij maakt misbruik van zijn machtspositie door allerlei mensen te matsen, zodat zijn toekomst, als hij die macht kwijt is, toch gewaarborgd is. het oordeel van de verteller van deze gelijkenis gaat tegen alle rechtvaardigheid gevoelens in: hij prijst die infame rentmeester, omdat die verstandig had gehandeld en zegt, dat de kinderen van deze wereld slimmer met elkaar omgaan dan de kinderen van het licht en hij adviseert ons zelfs vrienden te maken met behulp van die infame duivel zodat wij niet aan ons lot worden overgelaten als die er niet meer is. die trump: krijgt ie ook nog een veer van onze lieve heer. ria van hien 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.
In columns haal ik met enige regelmaat woorden, zinnen en gedachten uit de bijbel aan. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het de wereld van de pastorie, waarin ik ben opgegroeid en die mij heeft geïndoctrineerd. Niet een kwaadaardige indoctrinatie overigens, maar gewoon omdat het nou eenmaal zo was. We wisten niet beter.
Dat niet iedereen iets heeft met de bijbel, ondervond ik een paar jaar geleden, toen ik een afscheidscolumn schreef voor het blauwtje, het periodiek van de voormalige politie vakvereniging VMHP. Mijn ingeleverde tekst, waarin de woorden ‘de Heilige Schrift’, door de goedwillende redactrice ( een doodzonde overigens: krassen in de tekst van een columnist) werd gewijzigd in ‘het heilige schrift.’
Ik ben er niet aan toegekomen haar het verschil tussen De Schrift en het schrift duidelijk te maken en ik vond het eigenlijk wel een leuk, ja zelfs leerzaam voorval.
Die pastorale achtergrond betekent voor mij, of ik dat nou wil of niet, dat zo af en toe een gebeurtenis, die vandaag de dag plaatsgrijpt me doet denken aan een verhaal in de bijbel. Zo’n gevoelsmatige ingeving kreeg ik toen ik las, dat de nog zittende president van de Verenigde Staten – zijn naam zal ik niet meer noemen- op de valreep van zijn presidentschap (en hij zich eigenlijk een beetje zou moeten inhouden), allerlei mensen, die strafrechtelijk zijn veroordeeld, criminelen dus, gratie verleende, ongegeneerd misbruik makend van zijn machtspositie. Een manier van doen, die indruist tegen elk rechtvaardigheidsgevoel, een gedrag, dat alleen maar tot boze reacties kan leiden. En toen ik mij liet meeslepen in die oprechte boosheid over dit plurkerige gedrag, schoot mij opeens de onbegrijpelijke gelijkenis, de metafoor, de parabel te binnen van de onrechtvaardige rentmeester. De evangelist Lucas schrijft daarover een verhaal verteld door Jezus van Nazareth, dat er op neer komt, dat een rentmeester, zo iemand als Wim Stapel in z’n goeie dagen, ontslagen zal worden, omdat hij de kluit beduveld en die met die wetenschap een manier zoekt om zijn toekomst toch veilig te stellen.
En hij doet dat op dezelfde manier, waarop die president wiens naam ik niet zal noemen, het ook doet: Hij maakt misbruik van zijn machtspositie door allerlei mensen te matsen, zodat zijn toekomst, als hij die macht kwijt is, toch gewaarborgd is. Het oordeel van de verteller van deze gelijkenis gaat tegen alle rechtvaardigheid gevoelens in: Hij prijst die infame rentmeester, omdat die verstandig had gehandeld en zegt, dat de kinderen van deze wereld slimmer met elkaar omgaan dan de kinderen van het licht en hij adviseert ons zelfs vrienden te maken met behulp van die infame duivel zodat wij niet aan ons lot worden overgelaten als die er niet meer is.
Die Trump: Krijgt ie ook nog een veer van Onze Lieve Heer.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
FunctioneelAltijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
in columns haal ik met enige regelmaat woorden, zinnen en gedachten uit de bijbel aan. dat heeft natuurlijk alles te maken met het de wereld van de pastorie, waarin ik ben opgegroeid en die mij heeft geïndoctrineerd. niet een kwaadaardige indoctrinatie overigens, maar gewoon omdat het nou eenmaal zo was. we wisten niet beter. dat niet iedereen iets heeft met de bijbel, ondervond ik een paar jaar geleden, toen ik een afscheidscolumn schreef voor het blauwtje, het periodiek van de voormalige politie vakvereniging vmhp. mijn ingeleverde tekst, waarin de woorden ‘de heilige schrift’, door de goedwillende redactrice ( een doodzonde overigens: krassen in de tekst van een columnist) werd gewijzigd in ‘het heilige schrift.’. ik ben er niet aan toegekomen haar het verschil tussen de schrift en het schrift duidelijk te maken en ik vond het eigenlijk wel een leuk, ja zelfs leerzaam voorval. die pastorale achtergrond betekent voor mij, of ik dat nou wil of niet, dat zo af en toe een gebeurtenis, die vandaag de dag plaatsgrijpt me doet denken aan een verhaal in de bijbel. zo’n gevoelsmatige ingeving kreeg ik toen ik las, dat de nog zittende president van de verenigde staten – zijn naam zal ik niet meer noemen- op de valreep van zijn presidentschap (en hij zich eigenlijk een beetje zou moeten inhouden), allerlei mensen, die strafrechtelijk zijn veroordeeld, criminelen dus, gratie verleende, ongegeneerd misbruik makend van zijn machtspositie. een manier van doen, die indruist tegen elk rechtvaardigheidsgevoel, een gedrag, dat alleen maar tot boze reacties kan leiden. en toen ik mij liet meeslepen in die oprechte boosheid over dit plurkerige gedrag, schoot mij opeens de onbegrijpelijke gelijkenis, de metafoor, de parabel te binnen van de onrechtvaardige rentmeester. de evangelist lucas schrijft daarover een verhaal verteld door jezus van nazareth, dat er op neer komt, dat een rentmeester, zo iemand als wim stapel in z’n goeie dagen, ontslagen zal worden, omdat hij de kluit beduveld en die met die wetenschap een manier zoekt om zijn toekomst toch veilig te stellen. en hij doet dat op dezelfde manier, waarop die president wiens naam ik niet zal noemen, het ook doet: hij maakt misbruik van zijn machtspositie door allerlei mensen te matsen, zodat zijn toekomst, als hij die macht kwijt is, toch gewaarborgd is. het oordeel van de verteller van deze gelijkenis gaat tegen alle rechtvaardigheid gevoelens in: hij prijst die infame rentmeester, omdat die verstandig had gehandeld en zegt, dat de kinderen van deze wereld slimmer met elkaar omgaan dan de kinderen van het licht en hij adviseert ons zelfs vrienden te maken met behulp van die infame duivel zodat wij niet aan ons lot worden overgelaten als die er niet meer is. die trump: krijgt ie ook nog een veer van onze lieve heer. ria van hien 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.
in columns haal ik met enige regelmaat woorden, zinnen en gedachten uit de bijbel aan. dat heeft natuurlijk alles te maken met het de wereld van de pastorie, waarin ik ben opgegroeid en die mij heeft geïndoctrineerd. niet een kwaadaardige indoctrinatie overigens, maar gewoon omdat het nou eenmaal zo was. we wisten niet beter. dat niet iedereen iets heeft met de bijbel, ondervond ik een paar jaar geleden, toen ik een afscheidscolumn schreef voor het blauwtje, het periodiek van de voormalige politie vakvereniging vmhp. mijn ingeleverde tekst, waarin de woorden ‘de heilige schrift’, door de goedwillende redactrice ( een doodzonde overigens: krassen in de tekst van een columnist) werd gewijzigd in ‘het heilige schrift.’. ik ben er niet aan toegekomen haar het verschil tussen de schrift en het schrift duidelijk te maken en ik vond het eigenlijk wel een leuk, ja zelfs leerzaam voorval. die pastorale achtergrond betekent voor mij, of ik dat nou wil of niet, dat zo af en toe een gebeurtenis, die vandaag de dag plaatsgrijpt me doet denken aan een verhaal in de bijbel. zo’n gevoelsmatige ingeving kreeg ik toen ik las, dat de nog zittende president van de verenigde staten – zijn naam zal ik niet meer noemen- op de valreep van zijn presidentschap (en hij zich eigenlijk een beetje zou moeten inhouden), allerlei mensen, die strafrechtelijk zijn veroordeeld, criminelen dus, gratie verleende, ongegeneerd misbruik makend van zijn machtspositie. een manier van doen, die indruist tegen elk rechtvaardigheidsgevoel, een gedrag, dat alleen maar tot boze reacties kan leiden. en toen ik mij liet meeslepen in die oprechte boosheid over dit plurkerige gedrag, schoot mij opeens de onbegrijpelijke gelijkenis, de metafoor, de parabel te binnen van de onrechtvaardige rentmeester. de evangelist lucas schrijft daarover een verhaal verteld door jezus van nazareth, dat er op neer komt, dat een rentmeester, zo iemand als wim stapel in z’n goeie dagen, ontslagen zal worden, omdat hij de kluit beduveld en die met die wetenschap een manier zoekt om zijn toekomst toch veilig te stellen. en hij doet dat op dezelfde manier, waarop die president wiens naam ik niet zal noemen, het ook doet: hij maakt misbruik van zijn machtspositie door allerlei mensen te matsen, zodat zijn toekomst, als hij die macht kwijt is, toch gewaarborgd is. het oordeel van de verteller van deze gelijkenis gaat tegen alle rechtvaardigheid gevoelens in: hij prijst die infame rentmeester, omdat die verstandig had gehandeld en zegt, dat de kinderen van deze wereld slimmer met elkaar omgaan dan de kinderen van het licht en hij adviseert ons zelfs vrienden te maken met behulp van die infame duivel zodat wij niet aan ons lot worden overgelaten als die er niet meer is. die trump: krijgt ie ook nog een veer van onze lieve heer. ria van hien 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.