regionale praktijk academie gestart met twee klassen: werken en leren tegelijk. in december vorig jaar werd in steenwijk de regionale praktijk academie (rpa) opgericht: een nieuwe technische opleiding waarbij de leerlingen kunnen leren en werken tegelijkertijd. de daadwerkelijke start is nu een feit. de afgelopen weken is hard gewerkt om de klaslokalen, op de locatie stationsstraat van rsg tromp meesters, klaar te maken voor de nieuwkomers. ‘we zijn blij dat de rsg deze lesruimtes beschikbaar heeft gesteld’, zegt projectleider joël assenberg. ‘het mooie van de rpa is dat de leerlingen het vak leren in de praktijk. zij krijgen vanaf dag één salaris, ook voor lesdagen. bij de rpa krijg je een erkend mbo-diploma en heb je gegarandeerd een baan. je gaat 1 dag in de week naar school en de andere dagen aan het werk bij een (erkend leer)bedrijf in de buurt.’. rpa-voorzitter bert endedijk over de werkwijze van het rpa: ‘motivatie, eigenaarschap en verantwoordelijkheid vinden wij heel belangrijk.’. brede samenwerking joël is enthousiast over de brede samenwerking die is ontstaan. zo zijn er docenten van het deltion college in zwolle die de lessen geven, wordt er samengewerkt met het sterk techniek onderwijs en heeft de provincie overijssel subsidie verleend. ‘juist die brede samenwerking is belangrijk’, vindt ook wethouder bram harmsma. ‘er is een groot tekort aan vakmensen bij de bedrijven, en op deze manier leid je mensen op die direct kennis maken met de praktijk. door de kosten laag te houden proberen we de drempel voor de leerlingen zo laag mogelijk te maken’. praktijkcoach roel de vegt is praktijkcoach: ‘ik begeleid de leerlingen op de werkplek en fungeer als een soort schakel tussen school, bedrijf en leerling. als de leerling er behoefte aan heeft, voer ik een persoonlijk gesprek met hem/haar’. klassen installatietechniek en procestechniek in eerste instantie zijn twee klassen van start gegaan: een klas installatietechniek en een klas procestechniek. ´eigen laptop en koffiemok’ ‘de leerlingen komen in dienst van de rpa en gaan voor de duur van de opleiding bij de aangesloten bedrijven aan de slag. ze zijn begonnen met twee weken stage´, vertelt joël. ‘alle leerlingen hebben rpa bedrijfskleding, een laptop én een eigen koffiemok gekregen!´, lacht hij. in de klas installatietechniek, waar de leerlingen bekwaamd worden in beroepen als verwarmingsmonteur of elektromonteur, zitten alleen jongeren. in de procestechniek-klas, waar de leerlingen worden opgeleid voor het werken in een fabriek, zijn zowel jongeren die het vmbo afgerond hebben als ouderen te vinden. ‘het is ook een mooie manier om je ergens anders in te bekwamen of voor zittend personeel om door te leren´, licht joël toe. onbekend maakt onbemind ‘onbekend maakt onbemind, merken we wel eens, maar de procestechniek is juist heel gevarieerd: je bewaakt machines die de meest uiteenlopende producten maken. daar is bovendien in veel werk in: kijk maar naar de verschillende bedrijven in steenwijkerland en de regio. daarom zijn bij het rpa naast steenwijkerland ook nadrukkelijk de gemeenten meppel en westerveld betrokken. ook vanuit die gemeenten zijn bedrijven en leerlingen van harte welkom. in die regio’s staan bedrijven immers ook te springen om gekwalificeerd personeel. bijlagen: 2 foto’s:. bijschrift 1: projectteam, praktijkcoach, ondernemers en leerlingen van de rpa installatietechniek. bijschrift 2: projectteam, praktijkcoach, ondernemers en leerlingen van de rpa procestechniek. dirk brans
Open contextspeler
Sluit de contextspeler
regionale praktijk academie gestart met twee klassen: werken en leren tegelijk. in december vorig jaar werd in steenwijk de regionale praktijk academie (rpa) opgericht: een nieuwe technische opleiding waarbij de leerlingen kunnen leren en werken tegelijkertijd. de daadwerkelijke start is nu een feit. de afgelopen weken is hard gewerkt om de klaslokalen, op de locatie stationsstraat van rsg tromp meesters, klaar te maken voor de nieuwkomers. ‘we zijn blij dat de rsg deze lesruimtes beschikbaar heeft gesteld’, zegt projectleider joël assenberg. ‘het mooie van de rpa is dat de leerlingen het vak leren in de praktijk. zij krijgen vanaf dag één salaris, ook voor lesdagen. bij de rpa krijg je een erkend mbo-diploma en heb je gegarandeerd een baan. je gaat 1 dag in de week naar school en de andere dagen aan het werk bij een (erkend leer)bedrijf in de buurt.’. rpa-voorzitter bert endedijk over de werkwijze van het rpa: ‘motivatie, eigenaarschap en verantwoordelijkheid vinden wij heel belangrijk.’. brede samenwerking joël is enthousiast over de brede samenwerking die is ontstaan. zo zijn er docenten van het deltion college in zwolle die de lessen geven, wordt er samengewerkt met het sterk techniek onderwijs en heeft de provincie overijssel subsidie verleend. ‘juist die brede samenwerking is belangrijk’, vindt ook wethouder bram harmsma. ‘er is een groot tekort aan vakmensen bij de bedrijven, en op deze manier leid je mensen op die direct kennis maken met de praktijk. door de kosten laag te houden proberen we de drempel voor de leerlingen zo laag mogelijk te maken’. praktijkcoach roel de vegt is praktijkcoach: ‘ik begeleid de leerlingen op de werkplek en fungeer als een soort schakel tussen school, bedrijf en leerling. als de leerling er behoefte aan heeft, voer ik een persoonlijk gesprek met hem/haar’. klassen installatietechniek en procestechniek in eerste instantie zijn twee klassen van start gegaan: een klas installatietechniek en een klas procestechniek. ´eigen laptop en koffiemok’ ‘de leerlingen komen in dienst van de rpa en gaan voor de duur van de opleiding bij de aangesloten bedrijven aan de slag. ze zijn begonnen met twee weken stage´, vertelt joël. ‘alle leerlingen hebben rpa bedrijfskleding, een laptop én een eigen koffiemok gekregen!´, lacht hij. in de klas installatietechniek, waar de leerlingen bekwaamd worden in beroepen als verwarmingsmonteur of elektromonteur, zitten alleen jongeren. in de procestechniek-klas, waar de leerlingen worden opgeleid voor het werken in een fabriek, zijn zowel jongeren die het vmbo afgerond hebben als ouderen te vinden. ‘het is ook een mooie manier om je ergens anders in te bekwamen of voor zittend personeel om door te leren´, licht joël toe. onbekend maakt onbemind ‘onbekend maakt onbemind, merken we wel eens, maar de procestechniek is juist heel gevarieerd: je bewaakt machines die de meest uiteenlopende producten maken. daar is bovendien in veel werk in: kijk maar naar de verschillende bedrijven in steenwijkerland en de regio. daarom zijn bij het rpa naast steenwijkerland ook nadrukkelijk de gemeenten meppel en westerveld betrokken. ook vanuit die gemeenten zijn bedrijven en leerlingen van harte welkom. in die regio’s staan bedrijven immers ook te springen om gekwalificeerd personeel. bijlagen: 2 foto’s:. bijschrift 1: projectteam, praktijkcoach, ondernemers en leerlingen van de rpa installatietechniek. bijschrift 2: projectteam, praktijkcoach, ondernemers en leerlingen van de rpa procestechniek. dirk brans
Regionale Praktijk Academie gestart met twee klassen: werken en leren tegelijk
In december vorig jaar werd in Steenwijk de Regionale Praktijk Academie (RPA) opgericht: een nieuwe technische opleiding waarbij de leerlingen kunnen leren en werken tegelijkertijd. De daadwerkelijke start is nu een feit. De afgelopen weken is hard gewerkt om de klaslokalen, op de locatie Stationsstraat van RSG Tromp Meesters, klaar te maken voor de nieuwkomers.
‘We zijn blij dat de RSG deze lesruimtes beschikbaar heeft gesteld’, zegt projectleider Joël Assenberg. ‘Het mooie van de RPA is dat de leerlingen het vak leren in de praktijk. Zij krijgen vanaf dag één salaris, ook voor lesdagen. Bij de RPA krijg je een erkend MBO-diploma en heb je gegarandeerd een baan. Je gaat 1 dag in de week naar school en de andere dagen aan het werk bij een (erkend leer)bedrijf in de buurt.’
RPA-voorzitter Bert Endedijk over de werkwijze van het RPA: ‘Motivatie, eigenaarschap en verantwoordelijkheid vinden wij heel belangrijk.’
Brede samenwerking Joël is enthousiast over de brede samenwerking die is ontstaan. Zo zijn er docenten van het Deltion College in Zwolle die de lessen geven, wordt er samengewerkt met het Sterk Techniek Onderwijs en heeft de provincie Overijssel subsidie verleend. ‘Juist die brede samenwerking is belangrijk’, vindt ook wethouder Bram Harmsma. ‘Er is een groot tekort aan vakmensen bij de bedrijven, en op deze manier leid je mensen op die direct kennis maken met de praktijk. Door de kosten laag te houden proberen we de drempel voor de leerlingen zo laag mogelijk te maken’.
Praktijkcoach Roel de Vegt is praktijkcoach: ‘Ik begeleid de leerlingen op de werkplek en fungeer als een soort schakel tussen school, bedrijf en leerling. Als de leerling er behoefte aan heeft, voer ik een persoonlijk gesprek met hem/haar’.
Projectteam, praktijkcoach, ondernemers en leerlingen van de RPA installatietechniek
Klassen installatietechniek en procestechniek In eerste instantie zijn twee klassen van start gegaan: een klas installatietechniek en een klas procestechniek.
´Eigen laptop en koffiemok’ ‘De leerlingen komen in dienst van de RPA en gaan voor de duur van de opleiding bij de aangesloten bedrijven aan de slag. Ze zijn begonnen met twee weken stage´, vertelt Joël. ‘Alle leerlingen hebben RPA bedrijfskleding, een laptop én een eigen koffiemok gekregen!´, lacht hij. In de klas installatietechniek, waar de leerlingen bekwaamd worden in beroepen als verwarmingsmonteur of elektromonteur, zitten alleen jongeren. In de procestechniek-klas, waar de leerlingen worden opgeleid voor het werken in een fabriek, zijn zowel jongeren die het VMBO afgerond hebben als ouderen te vinden. ‘Het is ook een mooie manier om je ergens anders in te bekwamen of voor zittend personeel om door te leren´, licht Joël toe.
Onbekend maakt onbemind ‘Onbekend maakt onbemind, merken we wel eens, maar de procestechniek is juist heel gevarieerd: je bewaakt machines die de meest uiteenlopende producten maken. Daar is bovendien in veel werk in: kijk maar naar de verschillende bedrijven in Steenwijkerland en de regio..
Daarom zijn bij het RPA naast Steenwijkerland ook nadrukkelijk de gemeenten Meppel en Westerveld betrokken. Ook vanuit die gemeenten zijn bedrijven en leerlingen van harte welkom. In die regio’s staan bedrijven immers ook te springen om gekwalificeerd personeel.
Bijlagen: 2 foto’s:
Bijschrift 1: Projectteam, praktijkcoach, ondernemers en leerlingen van de RPA installatietechniek.
Bijschrift 2: Projectteam, praktijkcoach, ondernemers en leerlingen van de RPA procestechniek.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
regionale praktijk academie gestart met twee klassen: werken en leren tegelijk. in december vorig jaar werd in steenwijk de regionale praktijk academie (rpa) opgericht: een nieuwe technische opleiding waarbij de leerlingen kunnen leren en werken tegelijkertijd. de daadwerkelijke start is nu een feit. de afgelopen weken is hard gewerkt om de klaslokalen, op de locatie stationsstraat van rsg tromp meesters, klaar te maken voor de nieuwkomers. ‘we zijn blij dat de rsg deze lesruimtes beschikbaar heeft gesteld’, zegt projectleider joël assenberg. ‘het mooie van de rpa is dat de leerlingen het vak leren in de praktijk. zij krijgen vanaf dag één salaris, ook voor lesdagen. bij de rpa krijg je een erkend mbo-diploma en heb je gegarandeerd een baan. je gaat 1 dag in de week naar school en de andere dagen aan het werk bij een (erkend leer)bedrijf in de buurt.’. rpa-voorzitter bert endedijk over de werkwijze van het rpa: ‘motivatie, eigenaarschap en verantwoordelijkheid vinden wij heel belangrijk.’. brede samenwerking joël is enthousiast over de brede samenwerking die is ontstaan. zo zijn er docenten van het deltion college in zwolle die de lessen geven, wordt er samengewerkt met het sterk techniek onderwijs en heeft de provincie overijssel subsidie verleend. ‘juist die brede samenwerking is belangrijk’, vindt ook wethouder bram harmsma. ‘er is een groot tekort aan vakmensen bij de bedrijven, en op deze manier leid je mensen op die direct kennis maken met de praktijk. door de kosten laag te houden proberen we de drempel voor de leerlingen zo laag mogelijk te maken’. praktijkcoach roel de vegt is praktijkcoach: ‘ik begeleid de leerlingen op de werkplek en fungeer als een soort schakel tussen school, bedrijf en leerling. als de leerling er behoefte aan heeft, voer ik een persoonlijk gesprek met hem/haar’. klassen installatietechniek en procestechniek in eerste instantie zijn twee klassen van start gegaan: een klas installatietechniek en een klas procestechniek. ´eigen laptop en koffiemok’ ‘de leerlingen komen in dienst van de rpa en gaan voor de duur van de opleiding bij de aangesloten bedrijven aan de slag. ze zijn begonnen met twee weken stage´, vertelt joël. ‘alle leerlingen hebben rpa bedrijfskleding, een laptop én een eigen koffiemok gekregen!´, lacht hij. in de klas installatietechniek, waar de leerlingen bekwaamd worden in beroepen als verwarmingsmonteur of elektromonteur, zitten alleen jongeren. in de procestechniek-klas, waar de leerlingen worden opgeleid voor het werken in een fabriek, zijn zowel jongeren die het vmbo afgerond hebben als ouderen te vinden. ‘het is ook een mooie manier om je ergens anders in te bekwamen of voor zittend personeel om door te leren´, licht joël toe. onbekend maakt onbemind ‘onbekend maakt onbemind, merken we wel eens, maar de procestechniek is juist heel gevarieerd: je bewaakt machines die de meest uiteenlopende producten maken. daar is bovendien in veel werk in: kijk maar naar de verschillende bedrijven in steenwijkerland en de regio. daarom zijn bij het rpa naast steenwijkerland ook nadrukkelijk de gemeenten meppel en westerveld betrokken. ook vanuit die gemeenten zijn bedrijven en leerlingen van harte welkom. in die regio’s staan bedrijven immers ook te springen om gekwalificeerd personeel. bijlagen: 2 foto’s:. bijschrift 1: projectteam, praktijkcoach, ondernemers en leerlingen van de rpa installatietechniek. bijschrift 2: projectteam, praktijkcoach, ondernemers en leerlingen van de rpa procestechniek. dirk brans
regionale praktijk academie gestart met twee klassen: werken en leren tegelijk. in december vorig jaar werd in steenwijk de regionale praktijk academie (rpa) opgericht: een nieuwe technische opleiding waarbij de leerlingen kunnen leren en werken tegelijkertijd. de daadwerkelijke start is nu een feit. de afgelopen weken is hard gewerkt om de klaslokalen, op de locatie stationsstraat van rsg tromp meesters, klaar te maken voor de nieuwkomers. ‘we zijn blij dat de rsg deze lesruimtes beschikbaar heeft gesteld’, zegt projectleider joël assenberg. ‘het mooie van de rpa is dat de leerlingen het vak leren in de praktijk. zij krijgen vanaf dag één salaris, ook voor lesdagen. bij de rpa krijg je een erkend mbo-diploma en heb je gegarandeerd een baan. je gaat 1 dag in de week naar school en de andere dagen aan het werk bij een (erkend leer)bedrijf in de buurt.’. rpa-voorzitter bert endedijk over de werkwijze van het rpa: ‘motivatie, eigenaarschap en verantwoordelijkheid vinden wij heel belangrijk.’. brede samenwerking joël is enthousiast over de brede samenwerking die is ontstaan. zo zijn er docenten van het deltion college in zwolle die de lessen geven, wordt er samengewerkt met het sterk techniek onderwijs en heeft de provincie overijssel subsidie verleend. ‘juist die brede samenwerking is belangrijk’, vindt ook wethouder bram harmsma. ‘er is een groot tekort aan vakmensen bij de bedrijven, en op deze manier leid je mensen op die direct kennis maken met de praktijk. door de kosten laag te houden proberen we de drempel voor de leerlingen zo laag mogelijk te maken’. praktijkcoach roel de vegt is praktijkcoach: ‘ik begeleid de leerlingen op de werkplek en fungeer als een soort schakel tussen school, bedrijf en leerling. als de leerling er behoefte aan heeft, voer ik een persoonlijk gesprek met hem/haar’. klassen installatietechniek en procestechniek in eerste instantie zijn twee klassen van start gegaan: een klas installatietechniek en een klas procestechniek. ´eigen laptop en koffiemok’ ‘de leerlingen komen in dienst van de rpa en gaan voor de duur van de opleiding bij de aangesloten bedrijven aan de slag. ze zijn begonnen met twee weken stage´, vertelt joël. ‘alle leerlingen hebben rpa bedrijfskleding, een laptop én een eigen koffiemok gekregen!´, lacht hij. in de klas installatietechniek, waar de leerlingen bekwaamd worden in beroepen als verwarmingsmonteur of elektromonteur, zitten alleen jongeren. in de procestechniek-klas, waar de leerlingen worden opgeleid voor het werken in een fabriek, zijn zowel jongeren die het vmbo afgerond hebben als ouderen te vinden. ‘het is ook een mooie manier om je ergens anders in te bekwamen of voor zittend personeel om door te leren´, licht joël toe. onbekend maakt onbemind ‘onbekend maakt onbemind, merken we wel eens, maar de procestechniek is juist heel gevarieerd: je bewaakt machines die de meest uiteenlopende producten maken. daar is bovendien in veel werk in: kijk maar naar de verschillende bedrijven in steenwijkerland en de regio. daarom zijn bij het rpa naast steenwijkerland ook nadrukkelijk de gemeenten meppel en westerveld betrokken. ook vanuit die gemeenten zijn bedrijven en leerlingen van harte welkom. in die regio’s staan bedrijven immers ook te springen om gekwalificeerd personeel. bijlagen: 2 foto’s:. bijschrift 1: projectteam, praktijkcoach, ondernemers en leerlingen van de rpa installatietechniek. bijschrift 2: projectteam, praktijkcoach, ondernemers en leerlingen van de rpa procestechniek. dirk brans