Lesruimtes in gebouw RSG Tromp Meesters Stationsstraat
Regionale Praktijk Academie gestart met twee klassen: werken en leren tegelijk
In december vorig jaar werd in Steenwijk de Regionale Praktijk Academie (RPA) opgericht: een nieuwe technische opleiding waarbij de leerlingen kunnen leren en werken tegelijkertijd. De daadwerkelijke start is nu een feit. De afgelopen weken is hard gewerkt om de klaslokalen, op de locatie Stationsstraat van RSG Tromp Meesters, klaar te maken voor de nieuwkomers.
‘We zijn blij dat de RSG deze lesruimtes beschikbaar heeft gesteld’, zegt projectleider Joël Assenberg. ‘Het mooie van de RPA is dat de leerlingen het vak leren in de praktijk. Zij krijgen vanaf dag één salaris, ook voor lesdagen. Bij de RPA krijg je een erkend MBO-diploma en heb je gegarandeerd een baan. Je gaat 1 dag in de week naar school en de andere dagen aan het werk bij een (erkend leer)bedrijf in de buurt.’
RPA-voorzitter Bert Endedijk over de werkwijze van het RPA: ‘Motivatie, eigenaarschap en verantwoordelijkheid vinden wij heel belangrijk.’
Brede samenwerking
Joël is enthousiast over de brede samenwerking die is ontstaan. Zo zijn er docenten van het Deltion College in Zwolle die de lessen geven, wordt er samengewerkt met het Sterk Techniek Onderwijs en heeft de provincie Overijssel subsidie verleend. ‘Juist die brede samenwerking is belangrijk’, vindt ook wethouder Bram Harmsma. ‘Er is een groot tekort aan vakmensen bij de bedrijven, en op deze manier leid je mensen op die direct kennis maken met de praktijk. Door de kosten laag te houden proberen we de drempel voor de leerlingen zo laag mogelijk te maken’.
Praktijkcoach
Roel de Vegt is praktijkcoach: ‘Ik begeleid de leerlingen op de werkplek en fungeer als een soort schakel tussen school, bedrijf en leerling. Als de leerling er behoefte aan heeft, voer ik een persoonlijk gesprek met hem/haar’.
Klassen installatietechniek en procestechniek
In eerste instantie zijn twee klassen van start gegaan: een klas installatietechniek en een klas procestechniek.
´Eigen laptop en koffiemok’
‘De leerlingen komen in dienst van de RPA en gaan voor de duur van de opleiding bij de aangesloten bedrijven aan de slag. Ze zijn begonnen met twee weken stage´, vertelt Joël. ‘Alle leerlingen hebben RPA bedrijfskleding, een laptop én een eigen koffiemok gekregen!´, lacht hij. In de klas installatietechniek, waar de leerlingen bekwaamd worden in beroepen als verwarmingsmonteur of elektromonteur, zitten alleen jongeren. In de procestechniek-klas, waar de leerlingen worden opgeleid voor het werken in een fabriek, zijn zowel jongeren die het VMBO afgerond hebben als ouderen te vinden. ‘Het is ook een mooie manier om je ergens anders in te bekwamen of voor zittend personeel om door te leren´, licht Joël toe.
Onbekend maakt onbemind
‘Onbekend maakt onbemind, merken we wel eens, maar de procestechniek is juist heel gevarieerd: je bewaakt machines die de meest uiteenlopende producten maken. Daar is bovendien in veel werk in: kijk maar naar de verschillende bedrijven in Steenwijkerland en de regio..
Daarom zijn bij het RPA naast Steenwijkerland ook nadrukkelijk de gemeenten Meppel en Westerveld betrokken. Ook vanuit die gemeenten zijn bedrijven en leerlingen van harte welkom. In die regio’s staan bedrijven immers ook te springen om gekwalificeerd personeel.
Bijlagen: 2 foto’s:
Bijschrift 1: Projectteam, praktijkcoach, ondernemers en leerlingen van de RPA installatietechniek.
Bijschrift 2: Projectteam, praktijkcoach, ondernemers en leerlingen van de RPA procestechniek.