Steeds meer boerenpakketten met kerst
Opnieuw merken boeren en tuinders meer drukte bij de boerderijwinkels in de aanloop naar kerst. Ten tijde van de coronamaatregelen werd kerst veelal thuis gevierd. Boerderijwinkels merkten toen dat er meer dan gewoonlijk bij hen werd ingekocht. Deze trend zet zich ook dit jaar door, zonder coronamaatregelen. Streekproducten, lokale boerenwijn en kerstpakketten worden massaal verkocht. LTO Noord is hier erg blij mee.
‘Tijdens corona zat veel dicht en gingen veel mensen naar de boer en tuinder. Die trend zet zich nu gelukkig voort. We zijn blij dat er veel aandacht is voor lokale producten. Blijkbaar vinden mensen het belangrijk om te weten waar hun eten vandaan komt. Daarbij zijn wij als boeren en tuinders ook verheugd dat wij zo bij kunnen dragen aan een mooie kerstperiode voor mensen. Een stukje positiviteit in deze dagen, ook voor ons boeren en tuinders, vinden wij harstikke mooi’, aldus Karolien Hupkes, bestuurder bij LTO Noord.
Bijna 4000 boerenbedrijven verkopen inmiddels producten bij hun eigen bedrijf. Samen zijn zij goed voor een omzet van 380 miljoen. Tien jaar geleden was dit nog minder dan 200 miljoen. Tijdens de kerstperiode worden deze boerderijen goed bezocht. Op de website van Lekkerder Bij De Boer is een interactieve kaart te zien met locaties waar deze producten rechtstreeks worden verkocht. Daarnaast zijn er ook tal van lokale winkels die samenwerken met boeren en tuinders in hun streek.
Lokale binding
Wessel uit Ressen teelt appels, peren, kersen en pruimen. Naast het telen runt hij samen met zijn familie een boerderijwinkel. Tijdens de kerstdagen zijn zij extra druk. ‘We zijn nu volop bezig met het inpakken van kerstpakketten. Het zijn er honderden dit jaar. Met van alles erin, van appelchips en appelsap tot chocola en drop. Voornamelijk ook streekproducten’, zegt Wessel. Eén van hun pijlers is dat zij erg lokaal ingesteld zijn. ‘Onze medewerkers komen uit de omgeving. De plukkers helpen nu ook met het inpakken van de kerstpakketten. Door onze lokale binding hebben wij ook een hoge gunfactor vanuit de omgeving. Bedrijven vertrouwen ons erop dat wij kwalitatief goede en unieke kerstpakketten aanbieden’, aldus Wessel van Olst.
Landwinkel de Woerdt bestaat al meer dan 20 jaar. Ook Wessel ziet dat de vraag naar kwalitatieve en lokale producten enorm is toegenomen. ‘Sinds corona zien wij dat mensen bewuster zijn geworden. Dat hoor ik ook van mijn collega’s. De vraag is enorm gestegen. Daar zijn wij erg blij mee. Met name kerst is een super leuke periode om mensen te helpen, de sfeer is altijd goed’, zegt Wessel.