concertreeks over het meesterschap van bach vervolgd met solisten sytse buwalda en william knight. opnieuw klinkt de muziek van bach in het hart van steenwijk. het tweede concert in de serie ‘passie voor bach’ vindt plaats op 26 februari om 16:00. na een druk bezocht eerste concert uit de reeks van vier, is ‘ensemble himmelsburg’ opnieuw te gast samen met diverse topsolisten. dit ensemble – bestaande uit musici van phion, orkest van gelderland & overijssel – koos ditmaal, naast violiste carla leurs, voor countertenor sytse buwalda en tenor william knight als solist. het programma is divers en bevat een suite voor orkest en repertoire voor instrumentale en vocale solisten. kaarten zijn verkrijgbaar via na het concert is er gelegenheid na te praten onder het genot van een drankje. ‘serenade voor leopold’ in 1717 kwam johann sebastian bach in dienst van leopold, de 23-jarige vorst van anhalt-köthen. bach viel in köthen met zijn neus in de boter. leopold had een behoorlijk muziekensemble in dienst van negentien musici waarvan een aantal met solistische kwaliteiten. de vorst zelf was een niet onverdienstelijk violist die regelmatig met het orkest meespeelde. bach ging voortvarend aan het werk met voornamelijk instrumentale muziek en componeerde onder andere diverse suites, een in die tijd populaire vorm bestaande uit een opeenvolging van gestileerde dansen. de suite bwv 1066 is vrolijk en uitbundig, met naast strijkers twee hobo’s en een fagot die meestal gelijk opgaan met de strijkerspartijen. na de ouverture volgen een aantal, vooral frans georiënteerde dansen zoals de courante, gavotte, bourrée, menuet en de passepied. voor wie en wanneer bach zijn vioolconcert in a, bwv 1041 heeft geschreven is niet precies bekend. met een beetje fantasie zouden ook bach zelf of vorst leopold in aanmerking zijn gekomen, want ook zij konden heel aardig overweg met de viool. recente studies wijzen er echter op dat bach dit concert waarschijnlijk pas rond 1730 schreef voor zijn collegium musicum in leipzig. violiste carla leurs soleert in dit concert. zo nu en dan componeerde bach aan het hof een vocaal werk voor een bijzondere gelegenheid. begin 1719 deed zich zo’n situatie voor toen op 1 januari het jaar met een feestelijke bijeenkomst werd ingeluid die bach opluisterde met een serenade: die zeit, die tag und jahre macht. in de serenade treden twee allegorische figuren op: die zeit, (tenor) die het verleden voorstelt en die göttliche vorsehung (alt) als verpersoonlijking van de toekomst. gezamenlijk prijzen zij vorst leopold van anthalt-köthen uitbundig in recitatieven en aria’s en wensen hem een voorspoedig nieuwjaar toe. in deze cantate worden de solopartijen vertolkt door twee bekende bachsolisten; tenor william knight en countertenor sytse buwalda. samenwerking de meenthe en grote kerk de serie ‘passie voor bach’ is een coproductie van phion, orkest van gelderland & overijssel en wilminktheater en muziekcentrum enschede. de uitvoeringen in steenwijk zijn tot stand gekomen door de samenwerking van rabotheater de meente en stichting grote kerk steenwijk met steun van de gemeente steenwijkerland. kaarten of meer informatie over dit concert zijn te vinden op concertgegevens & programma. ensemble himmelsburg. carla leurs, viool-solo, viool i. pieter dirksen, klavecimbel en muzikale leiding. sytse buwalda, alt william knight, tenor. johann sebastian bach (1685 – 1750). ouverture (suite) nr. 1 in c, bwv 1066 (ca. 1725). voor hobo i en ii, fagot, viool i en ii, altviool en basso continuo. ouverture – courante – gavotte i en ii – forlane. menuet i en ii – bourrée i en ii – passepied i en ii. concerto in a-kl.t., voor viool-solo, strijkers en basso continuo, bwv 1041 (1730?). zonder tempo-aanduiding (allegro) – andante – allegro assai. serenade die zeit, die tag und jahre macht, bwv 134a (1 januari 1719). tekst: christian friedrich hunold. voor alt, tenor, hobo i en ii, viool i en ii, altviool en basso continuo. concertdata. zondag 26.02.2023 – grote kerk steenwijk – passie voor bach ‘serenade voor leopold dl 2’ – 16.00 uur € 22,50 26.03.2023 – grote kerk steenwijk – passie voor bach ‘dubbelconcerten van bach en telemann’ – 16.00 uur € 22,50 07.05.2023 – grote kerk steenwijk – passie voor bach ‘jauchzet gott’ – 16.00 uur, € 22,50. dirk brans
Open contextspeler
Sluit de contextspeler
concertreeks over het meesterschap van bach vervolgd met solisten sytse buwalda en william knight. opnieuw klinkt de muziek van bach in het hart van steenwijk. het tweede concert in de serie ‘passie voor bach’ vindt plaats op 26 februari om 16:00. na een druk bezocht eerste concert uit de reeks van vier, is ‘ensemble himmelsburg’ opnieuw te gast samen met diverse topsolisten. dit ensemble – bestaande uit musici van phion, orkest van gelderland & overijssel – koos ditmaal, naast violiste carla leurs, voor countertenor sytse buwalda en tenor william knight als solist. het programma is divers en bevat een suite voor orkest en repertoire voor instrumentale en vocale solisten. kaarten zijn verkrijgbaar via na het concert is er gelegenheid na te praten onder het genot van een drankje. ‘serenade voor leopold’ in 1717 kwam johann sebastian bach in dienst van leopold, de 23-jarige vorst van anhalt-köthen. bach viel in köthen met zijn neus in de boter. leopold had een behoorlijk muziekensemble in dienst van negentien musici waarvan een aantal met solistische kwaliteiten. de vorst zelf was een niet onverdienstelijk violist die regelmatig met het orkest meespeelde. bach ging voortvarend aan het werk met voornamelijk instrumentale muziek en componeerde onder andere diverse suites, een in die tijd populaire vorm bestaande uit een opeenvolging van gestileerde dansen. de suite bwv 1066 is vrolijk en uitbundig, met naast strijkers twee hobo’s en een fagot die meestal gelijk opgaan met de strijkerspartijen. na de ouverture volgen een aantal, vooral frans georiënteerde dansen zoals de courante, gavotte, bourrée, menuet en de passepied. voor wie en wanneer bach zijn vioolconcert in a, bwv 1041 heeft geschreven is niet precies bekend. met een beetje fantasie zouden ook bach zelf of vorst leopold in aanmerking zijn gekomen, want ook zij konden heel aardig overweg met de viool. recente studies wijzen er echter op dat bach dit concert waarschijnlijk pas rond 1730 schreef voor zijn collegium musicum in leipzig. violiste carla leurs soleert in dit concert. zo nu en dan componeerde bach aan het hof een vocaal werk voor een bijzondere gelegenheid. begin 1719 deed zich zo’n situatie voor toen op 1 januari het jaar met een feestelijke bijeenkomst werd ingeluid die bach opluisterde met een serenade: die zeit, die tag und jahre macht. in de serenade treden twee allegorische figuren op: die zeit, (tenor) die het verleden voorstelt en die göttliche vorsehung (alt) als verpersoonlijking van de toekomst. gezamenlijk prijzen zij vorst leopold van anthalt-köthen uitbundig in recitatieven en aria’s en wensen hem een voorspoedig nieuwjaar toe. in deze cantate worden de solopartijen vertolkt door twee bekende bachsolisten; tenor william knight en countertenor sytse buwalda. samenwerking de meenthe en grote kerk de serie ‘passie voor bach’ is een coproductie van phion, orkest van gelderland & overijssel en wilminktheater en muziekcentrum enschede. de uitvoeringen in steenwijk zijn tot stand gekomen door de samenwerking van rabotheater de meente en stichting grote kerk steenwijk met steun van de gemeente steenwijkerland. kaarten of meer informatie over dit concert zijn te vinden op concertgegevens & programma. ensemble himmelsburg. carla leurs, viool-solo, viool i. pieter dirksen, klavecimbel en muzikale leiding. sytse buwalda, alt william knight, tenor. johann sebastian bach (1685 – 1750). ouverture (suite) nr. 1 in c, bwv 1066 (ca. 1725). voor hobo i en ii, fagot, viool i en ii, altviool en basso continuo. ouverture – courante – gavotte i en ii – forlane. menuet i en ii – bourrée i en ii – passepied i en ii. concerto in a-kl.t., voor viool-solo, strijkers en basso continuo, bwv 1041 (1730?). zonder tempo-aanduiding (allegro) – andante – allegro assai. serenade die zeit, die tag und jahre macht, bwv 134a (1 januari 1719). tekst: christian friedrich hunold. voor alt, tenor, hobo i en ii, viool i en ii, altviool en basso continuo. concertdata. zondag 26.02.2023 – grote kerk steenwijk – passie voor bach ‘serenade voor leopold dl 2’ – 16.00 uur € 22,50 26.03.2023 – grote kerk steenwijk – passie voor bach ‘dubbelconcerten van bach en telemann’ – 16.00 uur € 22,50 07.05.2023 – grote kerk steenwijk – passie voor bach ‘jauchzet gott’ – 16.00 uur, € 22,50. dirk brans
Concertreeks over het meesterschap van Bach vervolgd met solisten Sytse Buwalda en William Knight
Opnieuw klinkt de muziek van Bach in het hart van Steenwijk. Het tweede concert in de serie ‘Passie voor Bach’ vindt plaats op 26 februari om 16:00. Na een druk bezocht eerste concert uit de reeks van vier, is ‘Ensemble Himmelsburg’ opnieuw te gast samen met diverse topsolisten. Dit ensemble – bestaande uit musici van Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel – koos ditmaal, naast violiste Carla Leurs, voor countertenor Sytse Buwalda en tenor William Knight als solist. Het programma is divers en bevat een suite voor orkest en repertoire voor instrumentale en vocale solisten. Kaarten zijn verkrijgbaar via www.demeenthe.nl. Na het concert is er gelegenheid na te praten onder het genot van een drankje.
‘Serenade voor Leopold’ In 1717 kwam Johann Sebastian Bach in dienst van Leopold, de 23-jarige vorst van Anhalt-Köthen.
Bach viel in Köthen met zijn neus in de boter. Leopold had een behoorlijk muziekensemble in dienst van negentien musici waarvan een aantal met solistische kwaliteiten. De vorst zelf was een niet onverdienstelijk violist die regelmatig met het orkest meespeelde. Bach ging voortvarend aan het werk met voornamelijk instrumentale muziek en componeerde onder andere diverse suites, een in die tijd populaire vorm bestaande uit een opeenvolging van gestileerde dansen. De Suite BWV 1066 is vrolijk en uitbundig, met naast strijkers twee hobo’s en een fagot die meestal gelijk opgaan met de strijkerspartijen. Na de ouverture volgen een aantal, vooral Frans georiënteerde dansen zoals de courante, gavotte, bourrée, menuet en de passepied.
Voor wie en wanneer Bach zijn Vioolconcert in a, BWV 1041 heeft geschreven is niet precies bekend. Met een beetje fantasie zouden ook Bach zelf of vorst Leopold in aanmerking zijn gekomen, want ook zij konden heel aardig overweg met de viool. Recente studies wijzen er echter op dat Bach dit concert waarschijnlijk pas rond 1730 schreef voor zijn Collegium Musicum in Leipzig. Violiste Carla Leurs soleert in dit concert.
Zo nu en dan componeerde Bach aan het hof een vocaal werk voor een bijzondere gelegenheid. Begin 1719 deed zich zo’n situatie voor toen op 1 januari het jaar met een feestelijke bijeenkomst werd ingeluid die Bach opluisterde met een serenade: Die Zeit, die Tag und Jahre macht. In de serenade treden twee allegorische figuren op: Die Zeit, (tenor) die het verleden voorstelt en Die Göttliche Vorsehung (alt) als verpersoonlijking van de toekomst. Gezamenlijk prijzen zij vorst Leopold van Anthalt-Köthen uitbundig in recitatieven en aria’s en wensen hem een voorspoedig nieuwjaar toe. In deze cantate worden de solopartijen vertolkt door twee bekende Bachsolisten; tenor William Knight en countertenor Sytse Buwalda.
Samenwerking De Meenthe en Grote Kerk De serie ‘Passie voor Bach’ is een coproductie van Phion, Orkest van Gelderland & Overijssel en Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede. De uitvoeringen in Steenwijk zijn tot stand gekomen door de samenwerking van Rabotheater de Meente en Stichting Grote Kerk Steenwijk met steun van de gemeente Steenwijkerland.
Kaarten of meer informatie over dit concert zijn te vinden op www.demeenthe.nl.
Concertgegevens & programma
Ensemble Himmelsburg
Carla Leurs, viool-solo, viool I
Pieter Dirksen, klavecimbel en muzikale leiding
Sytse Buwalda, alt
William Knight, tenor
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Ouverture (Suite) nr. 1 in C, BWV 1066 (ca. 1725)
voor hobo I en II, fagot, viool I en II, altviool en basso continuo
Ouverture – Courante – Gavotte I en II – Forlane
Menuet I en II – Bourrée I en II – Passepied I en II
Concerto in a-kl.t., voor viool-solo, strijkers en basso continuo, BWV 1041 (1730?)
Zonder tempo-aanduiding (Allegro) – Andante – Allegro assai
Serenade Die Zeit, die Tag und Jahre macht, BWV 134a (1 januari 1719)
tekst: Christian Friedrich Hunold
voor alt, tenor, hobo I en II, viool I en II, altviool en basso continuo
Concertdata
Zondag 26.02.2023 – Grote Kerk Steenwijk – Passie voor Bach ‘Serenade voor Leopold dl 2’ – 16.00 uur € 22,50
26.03.2023 – Grote Kerk Steenwijk – Passie voor Bach ‘Dubbelconcerten van Bach en Telemann’ – 16.00 uur € 22,50
07.05.2023 – Grote Kerk Steenwijk – Passie voor Bach ‘Jauchzet Gott’ – 16.00 uur, € 22,50
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
FunctioneelAltijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
concertreeks over het meesterschap van bach vervolgd met solisten sytse buwalda en william knight. opnieuw klinkt de muziek van bach in het hart van steenwijk. het tweede concert in de serie ‘passie voor bach’ vindt plaats op 26 februari om 16:00. na een druk bezocht eerste concert uit de reeks van vier, is ‘ensemble himmelsburg’ opnieuw te gast samen met diverse topsolisten. dit ensemble – bestaande uit musici van phion, orkest van gelderland & overijssel – koos ditmaal, naast violiste carla leurs, voor countertenor sytse buwalda en tenor william knight als solist. het programma is divers en bevat een suite voor orkest en repertoire voor instrumentale en vocale solisten. kaarten zijn verkrijgbaar via na het concert is er gelegenheid na te praten onder het genot van een drankje. ‘serenade voor leopold’ in 1717 kwam johann sebastian bach in dienst van leopold, de 23-jarige vorst van anhalt-köthen. bach viel in köthen met zijn neus in de boter. leopold had een behoorlijk muziekensemble in dienst van negentien musici waarvan een aantal met solistische kwaliteiten. de vorst zelf was een niet onverdienstelijk violist die regelmatig met het orkest meespeelde. bach ging voortvarend aan het werk met voornamelijk instrumentale muziek en componeerde onder andere diverse suites, een in die tijd populaire vorm bestaande uit een opeenvolging van gestileerde dansen. de suite bwv 1066 is vrolijk en uitbundig, met naast strijkers twee hobo’s en een fagot die meestal gelijk opgaan met de strijkerspartijen. na de ouverture volgen een aantal, vooral frans georiënteerde dansen zoals de courante, gavotte, bourrée, menuet en de passepied. voor wie en wanneer bach zijn vioolconcert in a, bwv 1041 heeft geschreven is niet precies bekend. met een beetje fantasie zouden ook bach zelf of vorst leopold in aanmerking zijn gekomen, want ook zij konden heel aardig overweg met de viool. recente studies wijzen er echter op dat bach dit concert waarschijnlijk pas rond 1730 schreef voor zijn collegium musicum in leipzig. violiste carla leurs soleert in dit concert. zo nu en dan componeerde bach aan het hof een vocaal werk voor een bijzondere gelegenheid. begin 1719 deed zich zo’n situatie voor toen op 1 januari het jaar met een feestelijke bijeenkomst werd ingeluid die bach opluisterde met een serenade: die zeit, die tag und jahre macht. in de serenade treden twee allegorische figuren op: die zeit, (tenor) die het verleden voorstelt en die göttliche vorsehung (alt) als verpersoonlijking van de toekomst. gezamenlijk prijzen zij vorst leopold van anthalt-köthen uitbundig in recitatieven en aria’s en wensen hem een voorspoedig nieuwjaar toe. in deze cantate worden de solopartijen vertolkt door twee bekende bachsolisten; tenor william knight en countertenor sytse buwalda. samenwerking de meenthe en grote kerk de serie ‘passie voor bach’ is een coproductie van phion, orkest van gelderland & overijssel en wilminktheater en muziekcentrum enschede. de uitvoeringen in steenwijk zijn tot stand gekomen door de samenwerking van rabotheater de meente en stichting grote kerk steenwijk met steun van de gemeente steenwijkerland. kaarten of meer informatie over dit concert zijn te vinden op concertgegevens & programma. ensemble himmelsburg. carla leurs, viool-solo, viool i. pieter dirksen, klavecimbel en muzikale leiding. sytse buwalda, alt william knight, tenor. johann sebastian bach (1685 – 1750). ouverture (suite) nr. 1 in c, bwv 1066 (ca. 1725). voor hobo i en ii, fagot, viool i en ii, altviool en basso continuo. ouverture – courante – gavotte i en ii – forlane. menuet i en ii – bourrée i en ii – passepied i en ii. concerto in a-kl.t., voor viool-solo, strijkers en basso continuo, bwv 1041 (1730?). zonder tempo-aanduiding (allegro) – andante – allegro assai. serenade die zeit, die tag und jahre macht, bwv 134a (1 januari 1719). tekst: christian friedrich hunold. voor alt, tenor, hobo i en ii, viool i en ii, altviool en basso continuo. concertdata. zondag 26.02.2023 – grote kerk steenwijk – passie voor bach ‘serenade voor leopold dl 2’ – 16.00 uur € 22,50 26.03.2023 – grote kerk steenwijk – passie voor bach ‘dubbelconcerten van bach en telemann’ – 16.00 uur € 22,50 07.05.2023 – grote kerk steenwijk – passie voor bach ‘jauchzet gott’ – 16.00 uur, € 22,50. dirk brans
concertreeks over het meesterschap van bach vervolgd met solisten sytse buwalda en william knight. opnieuw klinkt de muziek van bach in het hart van steenwijk. het tweede concert in de serie ‘passie voor bach’ vindt plaats op 26 februari om 16:00. na een druk bezocht eerste concert uit de reeks van vier, is ‘ensemble himmelsburg’ opnieuw te gast samen met diverse topsolisten. dit ensemble – bestaande uit musici van phion, orkest van gelderland & overijssel – koos ditmaal, naast violiste carla leurs, voor countertenor sytse buwalda en tenor william knight als solist. het programma is divers en bevat een suite voor orkest en repertoire voor instrumentale en vocale solisten. kaarten zijn verkrijgbaar via na het concert is er gelegenheid na te praten onder het genot van een drankje. ‘serenade voor leopold’ in 1717 kwam johann sebastian bach in dienst van leopold, de 23-jarige vorst van anhalt-köthen. bach viel in köthen met zijn neus in de boter. leopold had een behoorlijk muziekensemble in dienst van negentien musici waarvan een aantal met solistische kwaliteiten. de vorst zelf was een niet onverdienstelijk violist die regelmatig met het orkest meespeelde. bach ging voortvarend aan het werk met voornamelijk instrumentale muziek en componeerde onder andere diverse suites, een in die tijd populaire vorm bestaande uit een opeenvolging van gestileerde dansen. de suite bwv 1066 is vrolijk en uitbundig, met naast strijkers twee hobo’s en een fagot die meestal gelijk opgaan met de strijkerspartijen. na de ouverture volgen een aantal, vooral frans georiënteerde dansen zoals de courante, gavotte, bourrée, menuet en de passepied. voor wie en wanneer bach zijn vioolconcert in a, bwv 1041 heeft geschreven is niet precies bekend. met een beetje fantasie zouden ook bach zelf of vorst leopold in aanmerking zijn gekomen, want ook zij konden heel aardig overweg met de viool. recente studies wijzen er echter op dat bach dit concert waarschijnlijk pas rond 1730 schreef voor zijn collegium musicum in leipzig. violiste carla leurs soleert in dit concert. zo nu en dan componeerde bach aan het hof een vocaal werk voor een bijzondere gelegenheid. begin 1719 deed zich zo’n situatie voor toen op 1 januari het jaar met een feestelijke bijeenkomst werd ingeluid die bach opluisterde met een serenade: die zeit, die tag und jahre macht. in de serenade treden twee allegorische figuren op: die zeit, (tenor) die het verleden voorstelt en die göttliche vorsehung (alt) als verpersoonlijking van de toekomst. gezamenlijk prijzen zij vorst leopold van anthalt-köthen uitbundig in recitatieven en aria’s en wensen hem een voorspoedig nieuwjaar toe. in deze cantate worden de solopartijen vertolkt door twee bekende bachsolisten; tenor william knight en countertenor sytse buwalda. samenwerking de meenthe en grote kerk de serie ‘passie voor bach’ is een coproductie van phion, orkest van gelderland & overijssel en wilminktheater en muziekcentrum enschede. de uitvoeringen in steenwijk zijn tot stand gekomen door de samenwerking van rabotheater de meente en stichting grote kerk steenwijk met steun van de gemeente steenwijkerland. kaarten of meer informatie over dit concert zijn te vinden op concertgegevens & programma. ensemble himmelsburg. carla leurs, viool-solo, viool i. pieter dirksen, klavecimbel en muzikale leiding. sytse buwalda, alt william knight, tenor. johann sebastian bach (1685 – 1750). ouverture (suite) nr. 1 in c, bwv 1066 (ca. 1725). voor hobo i en ii, fagot, viool i en ii, altviool en basso continuo. ouverture – courante – gavotte i en ii – forlane. menuet i en ii – bourrée i en ii – passepied i en ii. concerto in a-kl.t., voor viool-solo, strijkers en basso continuo, bwv 1041 (1730?). zonder tempo-aanduiding (allegro) – andante – allegro assai. serenade die zeit, die tag und jahre macht, bwv 134a (1 januari 1719). tekst: christian friedrich hunold. voor alt, tenor, hobo i en ii, viool i en ii, altviool en basso continuo. concertdata. zondag 26.02.2023 – grote kerk steenwijk – passie voor bach ‘serenade voor leopold dl 2’ – 16.00 uur € 22,50 26.03.2023 – grote kerk steenwijk – passie voor bach ‘dubbelconcerten van bach en telemann’ – 16.00 uur € 22,50 07.05.2023 – grote kerk steenwijk – passie voor bach ‘jauchzet gott’ – 16.00 uur, € 22,50. dirk brans