het lijkt misschien een rare combinatie, maar ze hebben elkaar helemaal gevonden: bassist en dirigent dominic seldis en operazangeres francis van broekhuizen. in the francis & dominic show staat hun liefde voor muziek voorop. ‘hij was zo lief om mij te bellen’. “ze klinkt als een taxichauffeur, maar ze zingt als een engel.” bassist en dirigent dominic seldis zegt het met enige trots in zijn stem. “echt, ze heeft zo’n geweldige stem.” operazangeres francis van broekhuizen moet een beetje lachen als ze die omschrijving hoort en concludeert dan droogjes: “hij heeft gelijk natuurlijk. ik praat hartstikke rotterdams.” de twee musici leerden elkaar kennen bij het tv-programma maestro, waarin bekende nederlanders worden klaargestoomd tot dirigent. de samenwerking beviel en nu hebben ze voor het eerst samen een voorstelling gemaakt voor het theater: the francis & dominic show. verwacht glitter en glamour met een knipoog, een kijkje achter de schermen van het artiestenvak. ze vertellen elkaar verhalen, maken grappen, en brengen natuurlijk een keur aan muziek. niet te serieus francis vertelt dat ze bij maestro meteen viel voor de geraffineerde engelse humor van dominic. ook ontdekte ze daar dat tv haar lag: “dat programma kwam op een moment in mijn leven dat ik dacht: ik word nooit meer echt wereldberoemd. omdat ik niet durf te vliegen, zing ik alleen in nederland. maar ik heb mijn eigen niche gevonden en doe wat ik het liefst doe, namelijk zingen. zo kwam ik ook binnen bij maestro, ik had geen last van zenuwen. en ik bleek heel mediageniek, haha.”. dominic: “tot ze bij maestro optrad, kende ik haar niet. maar goed, ik ken eigenlijk niemand daar, ook de deelnemers vaak niet, want ik ben in engeland opgegroeid en woon pas tien jaar in nederland. maar ik herkende meteen iets in haar: francis is iemand die zichzelf niet al te serieus neemt, maar ze is wel serieus over haar vak, de muziek.”. francis: “jaaa, ik maak over alles grapjes, behalve over de muziek. die is voor mij heilig. en toen was hij was zo lief om mij te bellen!”. dominic: “we hebben allebei al een eigen theatershow gemaakt, een mix van onze liefde voor klassieke muziek, humor en persoonlijke verhalen. zouden we onze krachten niet kunnen bundelen? nou, voor ik het eind van de zin ‘wil je met mij…’ had uitgesproken, had ze al ja gezegd.”. land vol muziekliefhebbers beiden hadden vooraf het gevoel dat ze voor de ander wel met iets goeds moesten komen. wat volgde was een eindeloze uitwisseling van grappige verhalen en mooie stukken muziek. die vormen de basis van the francis & dominic show, maar daarnaast worden belangrijke vragen eindelijk beantwoord: hoe zitten musici er eigenlijk het liefste bij tijdens een repetitie? spoiler: in hun joggingbroek. waar ze over praten? over goede films, lelijke kleedkamers, het leven, over bekend zijn van tv én over wie de meeste nummers van bn’ers in zijn telefoon heeft. “tijdens de lockdowns kon ik niet optreden en was ik veel op tv, onder andere in de slimste mens en de verraders,” vertelt francis, “maar dat is eigenlijk heel atypisch voor klassieke musici.” daar is dominic het mee eens: “maar onze bekendheid geeft ons nu wel de kans om een groter publiek warm te maken voor klassieke muziek.” normaal is dominic seldis namelijk de aanvoerder van de contrabassen van het concertgebouworkest. door maestro ontdekte hij echter dat nederland vol zit met muziekliefhebbers. en daarom laat hij zijn grote liefde, de klassieke muziek, graag in theaters door het hele land horen. het liefst een zo breed mogelijk scala. dat sluit weer naadloos aan bij francis van broekhuizen die net zo makkelijk bij de nationale opera een ‘moeilijke’ russische opera doet, als in de huid kruipt van moeder overste in de musical the sound of music. meezingen mag die mix van muziek nemen ze maar al te graag mee in the francis & dominic show: van een aria van puccini tot de britse componist elgar, van chansons tot britse folk. “het maakt niet uit, goede muziek is goede muziek,” vindt dominic, “en ik heb mijn best gedaan op geweldige arrangementen die ons achtkoppige orkest speelt. om onszelf uit te dagen, zitten er ook muziekstukken in die we allebei nog nooit eerder gedaan hebben. natuurlijk zingen we af en toe een duet en mag het publiek inhaken. als je naar een popconcert van beyoncé gaat, zing je toch ook mee? ik denk dat de mensen fluitend het theater verlaten, met een glimlach om hun mond.”. francis: “mensen zeggen weleens tegen mij dat ik goed high culture met low culture kan verbinden. voor mij is cid:18755c6b39a50536e638. dat heel natuurlijk, wij keken vroeger thuis naar de films van visconti, wat dan ‘hoge cinema’ is, maar net zo lief naar de lullige humor in the naked gun. datzelfde geldt voor muziek: als wij goed kunnen overbrengen waarom iets mooi is, dan is onze missie geslaagd. je hoort misschien wel iets waar je door geïnspireerd raakt, nou heerlijk! als je niet verwacht dat je geraakt zult worden, komt het waarschijnlijk extra bij je binnen. en we vinden het leuk om mensen een beetje op het verkeerde been te zetten door dan ineens ‘por una cabeza’ in te zetten, een tango-lied.”. humor als sleutel. dominic en francis verheugen zich op de show, al realiseren ze zich dat ze allebei best dominant kunnen zijn op het podium. tegelijkertijd willen ze elkaar juist alle ruimte geven om te shinen, om allebei te doen waar ze goed in zijn. dominic: “iedereen tegen wie ik de afgelopen tijd vertelde dat ik met francis ga optreden, zei: ‘o, ik vind haar zo leuk!’. mensen beginnen meteen te lachen als ze aan haar denken. zij heeft echt de lach aan haar kont hangen.”. francis: “en ik ben juist zo dol op jouw engelse wit, zulke geestige humor. mijn fans zeggen: ‘ga je spelen met die leuke man?’ ze vinden zijn billen zo leuk. die zien ze natuurlijk als hij staat te dirigeren.”. dominic lachend: “wat?! nou ja, zij zien die billen vaker dan ikzelf.”. francis: “ik hoor ook vaak van mensen dat ze niet zo van opera houden. vervolgens zeggen ze: ‘maar jij maakt het leuk.’ opera ís ook leuk, het gaat erom hoe je het vertelt. je hoeft het echt niet zo moeilijk te maken. als je er een beetje humor in gooit, krijg je veel meer mensen aan boord. humor is gewoon de sleutel.”. dominic: “en niet alleen in de muziek, maar in het hele leven!”. de voorstelling ‘the frances & dominic show’ van frances broekhuizen & dominic seldis is te zien op vrijdag 14 april in rabo theater de meenthe in steenwijk, aanvang 20.00 uur.
Open contextspeler
Sluit de contextspeler
het lijkt misschien een rare combinatie, maar ze hebben elkaar helemaal gevonden: bassist en dirigent dominic seldis en operazangeres francis van broekhuizen. in the francis & dominic show staat hun liefde voor muziek voorop. ‘hij was zo lief om mij te bellen’. “ze klinkt als een taxichauffeur, maar ze zingt als een engel.” bassist en dirigent dominic seldis zegt het met enige trots in zijn stem. “echt, ze heeft zo’n geweldige stem.” operazangeres francis van broekhuizen moet een beetje lachen als ze die omschrijving hoort en concludeert dan droogjes: “hij heeft gelijk natuurlijk. ik praat hartstikke rotterdams.” de twee musici leerden elkaar kennen bij het tv-programma maestro, waarin bekende nederlanders worden klaargestoomd tot dirigent. de samenwerking beviel en nu hebben ze voor het eerst samen een voorstelling gemaakt voor het theater: the francis & dominic show. verwacht glitter en glamour met een knipoog, een kijkje achter de schermen van het artiestenvak. ze vertellen elkaar verhalen, maken grappen, en brengen natuurlijk een keur aan muziek. niet te serieus francis vertelt dat ze bij maestro meteen viel voor de geraffineerde engelse humor van dominic. ook ontdekte ze daar dat tv haar lag: “dat programma kwam op een moment in mijn leven dat ik dacht: ik word nooit meer echt wereldberoemd. omdat ik niet durf te vliegen, zing ik alleen in nederland. maar ik heb mijn eigen niche gevonden en doe wat ik het liefst doe, namelijk zingen. zo kwam ik ook binnen bij maestro, ik had geen last van zenuwen. en ik bleek heel mediageniek, haha.”. dominic: “tot ze bij maestro optrad, kende ik haar niet. maar goed, ik ken eigenlijk niemand daar, ook de deelnemers vaak niet, want ik ben in engeland opgegroeid en woon pas tien jaar in nederland. maar ik herkende meteen iets in haar: francis is iemand die zichzelf niet al te serieus neemt, maar ze is wel serieus over haar vak, de muziek.”. francis: “jaaa, ik maak over alles grapjes, behalve over de muziek. die is voor mij heilig. en toen was hij was zo lief om mij te bellen!”. dominic: “we hebben allebei al een eigen theatershow gemaakt, een mix van onze liefde voor klassieke muziek, humor en persoonlijke verhalen. zouden we onze krachten niet kunnen bundelen? nou, voor ik het eind van de zin ‘wil je met mij…’ had uitgesproken, had ze al ja gezegd.”. land vol muziekliefhebbers beiden hadden vooraf het gevoel dat ze voor de ander wel met iets goeds moesten komen. wat volgde was een eindeloze uitwisseling van grappige verhalen en mooie stukken muziek. die vormen de basis van the francis & dominic show, maar daarnaast worden belangrijke vragen eindelijk beantwoord: hoe zitten musici er eigenlijk het liefste bij tijdens een repetitie? spoiler: in hun joggingbroek. waar ze over praten? over goede films, lelijke kleedkamers, het leven, over bekend zijn van tv én over wie de meeste nummers van bn’ers in zijn telefoon heeft. “tijdens de lockdowns kon ik niet optreden en was ik veel op tv, onder andere in de slimste mens en de verraders,” vertelt francis, “maar dat is eigenlijk heel atypisch voor klassieke musici.” daar is dominic het mee eens: “maar onze bekendheid geeft ons nu wel de kans om een groter publiek warm te maken voor klassieke muziek.” normaal is dominic seldis namelijk de aanvoerder van de contrabassen van het concertgebouworkest. door maestro ontdekte hij echter dat nederland vol zit met muziekliefhebbers. en daarom laat hij zijn grote liefde, de klassieke muziek, graag in theaters door het hele land horen. het liefst een zo breed mogelijk scala. dat sluit weer naadloos aan bij francis van broekhuizen die net zo makkelijk bij de nationale opera een ‘moeilijke’ russische opera doet, als in de huid kruipt van moeder overste in de musical the sound of music. meezingen mag die mix van muziek nemen ze maar al te graag mee in the francis & dominic show: van een aria van puccini tot de britse componist elgar, van chansons tot britse folk. “het maakt niet uit, goede muziek is goede muziek,” vindt dominic, “en ik heb mijn best gedaan op geweldige arrangementen die ons achtkoppige orkest speelt. om onszelf uit te dagen, zitten er ook muziekstukken in die we allebei nog nooit eerder gedaan hebben. natuurlijk zingen we af en toe een duet en mag het publiek inhaken. als je naar een popconcert van beyoncé gaat, zing je toch ook mee? ik denk dat de mensen fluitend het theater verlaten, met een glimlach om hun mond.”. francis: “mensen zeggen weleens tegen mij dat ik goed high culture met low culture kan verbinden. voor mij is cid:18755c6b39a50536e638. dat heel natuurlijk, wij keken vroeger thuis naar de films van visconti, wat dan ‘hoge cinema’ is, maar net zo lief naar de lullige humor in the naked gun. datzelfde geldt voor muziek: als wij goed kunnen overbrengen waarom iets mooi is, dan is onze missie geslaagd. je hoort misschien wel iets waar je door geïnspireerd raakt, nou heerlijk! als je niet verwacht dat je geraakt zult worden, komt het waarschijnlijk extra bij je binnen. en we vinden het leuk om mensen een beetje op het verkeerde been te zetten door dan ineens ‘por una cabeza’ in te zetten, een tango-lied.”. humor als sleutel. dominic en francis verheugen zich op de show, al realiseren ze zich dat ze allebei best dominant kunnen zijn op het podium. tegelijkertijd willen ze elkaar juist alle ruimte geven om te shinen, om allebei te doen waar ze goed in zijn. dominic: “iedereen tegen wie ik de afgelopen tijd vertelde dat ik met francis ga optreden, zei: ‘o, ik vind haar zo leuk!’. mensen beginnen meteen te lachen als ze aan haar denken. zij heeft echt de lach aan haar kont hangen.”. francis: “en ik ben juist zo dol op jouw engelse wit, zulke geestige humor. mijn fans zeggen: ‘ga je spelen met die leuke man?’ ze vinden zijn billen zo leuk. die zien ze natuurlijk als hij staat te dirigeren.”. dominic lachend: “wat?! nou ja, zij zien die billen vaker dan ikzelf.”. francis: “ik hoor ook vaak van mensen dat ze niet zo van opera houden. vervolgens zeggen ze: ‘maar jij maakt het leuk.’ opera ís ook leuk, het gaat erom hoe je het vertelt. je hoeft het echt niet zo moeilijk te maken. als je er een beetje humor in gooit, krijg je veel meer mensen aan boord. humor is gewoon de sleutel.”. dominic: “en niet alleen in de muziek, maar in het hele leven!”. de voorstelling ‘the frances & dominic show’ van frances broekhuizen & dominic seldis is te zien op vrijdag 14 april in rabo theater de meenthe in steenwijk, aanvang 20.00 uur.
Het lijkt misschien een rare combinatie, maar ze hebben elkaar helemaal gevonden: bassist en dirigent Dominic Seldis en operazangeres Francis van Broekhuizen. In The Francis & Dominic Show staat hun liefde voor muziek voorop.
‘Hij was zo lief om mij te bellen’
“Ze klinkt als een taxichauffeur, maar ze zingt als een engel.” Bassist en dirigent Dominic Seldis zegt het met enige trots in zijn stem. “Echt, ze heeft zo’n geweldige stem.” Operazangeres Francis van Broekhuizen moet een beetje lachen als ze die omschrijving hoort en concludeert dan droogjes: “Hij heeft gelijk natuurlijk. Ik praat hartstikke Rotterdams.” De twee musici leerden elkaar kennen bij het tv-programma Maestro, waarin Bekende Nederlanders worden klaargestoomd tot dirigent. De samenwerking beviel en nu hebben ze voor het eerst samen een voorstelling gemaakt voor het theater: The Francis & Dominic Show. Verwacht glitter en glamour met een knipoog, een kijkje achter de schermen van het artiestenvak. Ze vertellen elkaar verhalen, maken grappen, en brengen natuurlijk een keur aan muziek.
foto: annemieke van der togt
Niet te serieus
Francis vertelt dat ze bij Maestro meteen viel voor de geraffineerde Engelse humor van Dominic. Ook ontdekte ze daar dat tv haar lag: “Dat programma kwam op een moment in mijn leven dat ik dacht: Ik word nooit meer echt wereldberoemd. Omdat ik niet durf te vliegen, zing ik alleen in Nederland. Maar ik heb mijn eigen niche gevonden en doe wat ik het liefst doe, namelijk zingen. Zo kwam ik ook binnen bij Maestro, ik had geen last van zenuwen. En ik bleek heel mediageniek, haha.”
Dominic: “Tot ze bij Maestro optrad, kende ik haar niet. Maar goed, ik ken eigenlijk niemand daar, ook de deelnemers vaak niet, want ik ben in Engeland opgegroeid en woon pas tien jaar in Nederland. Maar ik herkende meteen iets in haar: Francis is iemand die zichzelf niet al te serieus neemt, maar ze is wel serieus over haar vak, de muziek.”
Francis: “Jaaa, ik maak over alles grapjes, behalve over de muziek. Die is voor mij heilig. En toen was hij was zo lief om mij te bellen!”
Dominic: “We hebben allebei al een eigen theatershow gemaakt, een mix van onze liefde voor klassieke muziek, humor en persoonlijke verhalen. Zouden we onze krachten niet kunnen bundelen? Nou, voor ik het eind van de zin ‘wil je met mij…’ had uitgesproken, had ze al ja gezegd.”
foto: annemieke van der togt
Land vol muziekliefhebbers Beiden hadden vooraf het gevoel dat ze voor de ander wel met iets goeds moesten komen. Wat volgde was een eindeloze uitwisseling van grappige verhalen en mooie stukken muziek. Die vormen de basis van The Francis & Dominic Show, maar daarnaast worden belangrijke vragen eindelijk beantwoord: hoe zitten musici er eigenlijk het liefste bij tijdens een repetitie? Spoiler: in hun joggingbroek. Waar ze over praten? Over goede films, lelijke kleedkamers, het leven, over bekend zijn van tv én over wie de meeste nummers van BN’ers in zijn telefoon heeft. “Tijdens de lockdowns kon ik niet optreden en was ik veel op tv, onder andere in De Slimste Mens en De Verraders,” vertelt Francis, “maar dat is eigenlijk heel atypisch voor klassieke musici.” Daar is Dominic het mee eens: “Maar onze bekendheid geeft ons nu wel de kans om een groter publiek warm te maken voor klassieke muziek.” Normaal is Dominic Seldis namelijk de aanvoerder van de contrabassen van het Concertgebouworkest. Door Maestro ontdekte hij echter dat Nederland vol zit met muziekliefhebbers. En daarom laat hij zijn grote liefde, de klassieke muziek, graag in theaters door het hele land horen. Het liefst een zo breed mogelijk scala. Dat sluit weer naadloos aan bij Francis van Broekhuizen die net zo makkelijk bij de Nationale Opera een ‘moeilijke’ Russische opera doet, als in de huid kruipt van Moeder Overste in de musical The Sound of Music.
Meezingen mag Die mix van muziek nemen ze maar al te graag mee in The Francis & Dominic Show: van een aria van Puccini tot de Britse componist Elgar, van chansons tot Britse folk. “Het maakt niet uit, goede muziek is goede muziek,” vindt Dominic, “en ik heb mijn best gedaan op geweldige arrangementen die ons achtkoppige orkest speelt. Om onszelf uit te dagen, zitten er ook muziekstukken in die we allebei nog nooit eerder gedaan hebben. Natuurlijk zingen we af en toe een duet en mag het publiek inhaken. Als je naar een popconcert van Beyoncé gaat, zing je toch ook mee? Ik denk dat de mensen fluitend het theater verlaten, met een glimlach om hun mond.”
Francis: “Mensen zeggen weleens tegen mij dat ik goed high culture met low culture kan verbinden. Voor mij is cid:18755c6b39a50536e638
foto: annemieke van der togt
dat heel natuurlijk, wij keken vroeger thuis naar de films van Visconti, wat dan ‘hoge cinema’ is, maar net zo lief naar de lullige humor in The Naked Gun. Datzelfde geldt voor muziek: als wij goed kunnen overbrengen waarom iets mooi is, dan is onze missie geslaagd. Je hoort misschien wel iets waar je door geïnspireerd raakt, nou heerlijk! Als je niet verwacht dat je geraakt zult worden, komt het waarschijnlijk extra bij je binnen. En we vinden het leuk om mensen een beetje op het verkeerde been te zetten door dan ineens ‘Por una Cabeza’ in te zetten, een tango-lied.”
Humor als sleutel
Dominic en Francis verheugen zich op de show, al realiseren ze zich dat ze allebei best dominant kunnen zijn op het podium. Tegelijkertijd willen ze elkaar juist alle ruimte geven om te shinen, om allebei te doen waar ze goed in zijn. Dominic: “Iedereen tegen wie ik de afgelopen tijd vertelde dat ik met Francis ga optreden, zei: ‘O, ik vind haar zo leuk!’. Mensen beginnen meteen te lachen als ze aan haar denken. Zij heeft echt de lach aan haar kont hangen.”
Francis: “En ik ben juist zo dol op jouw Engelse wit, zulke geestige humor. Mijn fans zeggen: ‘Ga je spelen met die leuke man?’ Ze vinden zijn billen zo leuk. Die zien ze natuurlijk als hij staat te dirigeren.”
Dominic lachend: “Wat?! Nou ja, zij zien die billen vaker dan ikzelf.”
Francis: “Ik hoor ook vaak van mensen dat ze niet zo van opera houden. Vervolgens zeggen ze: ‘Maar jij maakt het leuk.’ Opera ís ook leuk, het gaat erom hoe je het vertelt. Je hoeft het echt niet zo moeilijk te maken. Als je er een beetje humor in gooit, krijg je veel meer mensen aan boord. Humor is gewoon de sleutel.”
Dominic: “En niet alleen in de muziek, maar in het hele leven!”
De voorstelling ‘The Frances & Dominic Show’ van Frances Broekhuizen & Dominic Seldis is te zien op vrijdag 14 april in Rabo Theater De Meenthe in Steenwijk, aanvang 20.00 uur.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
het lijkt misschien een rare combinatie, maar ze hebben elkaar helemaal gevonden: bassist en dirigent dominic seldis en operazangeres francis van broekhuizen. in the francis & dominic show staat hun liefde voor muziek voorop. ‘hij was zo lief om mij te bellen’. “ze klinkt als een taxichauffeur, maar ze zingt als een engel.” bassist en dirigent dominic seldis zegt het met enige trots in zijn stem. “echt, ze heeft zo’n geweldige stem.” operazangeres francis van broekhuizen moet een beetje lachen als ze die omschrijving hoort en concludeert dan droogjes: “hij heeft gelijk natuurlijk. ik praat hartstikke rotterdams.” de twee musici leerden elkaar kennen bij het tv-programma maestro, waarin bekende nederlanders worden klaargestoomd tot dirigent. de samenwerking beviel en nu hebben ze voor het eerst samen een voorstelling gemaakt voor het theater: the francis & dominic show. verwacht glitter en glamour met een knipoog, een kijkje achter de schermen van het artiestenvak. ze vertellen elkaar verhalen, maken grappen, en brengen natuurlijk een keur aan muziek. niet te serieus francis vertelt dat ze bij maestro meteen viel voor de geraffineerde engelse humor van dominic. ook ontdekte ze daar dat tv haar lag: “dat programma kwam op een moment in mijn leven dat ik dacht: ik word nooit meer echt wereldberoemd. omdat ik niet durf te vliegen, zing ik alleen in nederland. maar ik heb mijn eigen niche gevonden en doe wat ik het liefst doe, namelijk zingen. zo kwam ik ook binnen bij maestro, ik had geen last van zenuwen. en ik bleek heel mediageniek, haha.”. dominic: “tot ze bij maestro optrad, kende ik haar niet. maar goed, ik ken eigenlijk niemand daar, ook de deelnemers vaak niet, want ik ben in engeland opgegroeid en woon pas tien jaar in nederland. maar ik herkende meteen iets in haar: francis is iemand die zichzelf niet al te serieus neemt, maar ze is wel serieus over haar vak, de muziek.”. francis: “jaaa, ik maak over alles grapjes, behalve over de muziek. die is voor mij heilig. en toen was hij was zo lief om mij te bellen!”. dominic: “we hebben allebei al een eigen theatershow gemaakt, een mix van onze liefde voor klassieke muziek, humor en persoonlijke verhalen. zouden we onze krachten niet kunnen bundelen? nou, voor ik het eind van de zin ‘wil je met mij…’ had uitgesproken, had ze al ja gezegd.”. land vol muziekliefhebbers beiden hadden vooraf het gevoel dat ze voor de ander wel met iets goeds moesten komen. wat volgde was een eindeloze uitwisseling van grappige verhalen en mooie stukken muziek. die vormen de basis van the francis & dominic show, maar daarnaast worden belangrijke vragen eindelijk beantwoord: hoe zitten musici er eigenlijk het liefste bij tijdens een repetitie? spoiler: in hun joggingbroek. waar ze over praten? over goede films, lelijke kleedkamers, het leven, over bekend zijn van tv én over wie de meeste nummers van bn’ers in zijn telefoon heeft. “tijdens de lockdowns kon ik niet optreden en was ik veel op tv, onder andere in de slimste mens en de verraders,” vertelt francis, “maar dat is eigenlijk heel atypisch voor klassieke musici.” daar is dominic het mee eens: “maar onze bekendheid geeft ons nu wel de kans om een groter publiek warm te maken voor klassieke muziek.” normaal is dominic seldis namelijk de aanvoerder van de contrabassen van het concertgebouworkest. door maestro ontdekte hij echter dat nederland vol zit met muziekliefhebbers. en daarom laat hij zijn grote liefde, de klassieke muziek, graag in theaters door het hele land horen. het liefst een zo breed mogelijk scala. dat sluit weer naadloos aan bij francis van broekhuizen die net zo makkelijk bij de nationale opera een ‘moeilijke’ russische opera doet, als in de huid kruipt van moeder overste in de musical the sound of music. meezingen mag die mix van muziek nemen ze maar al te graag mee in the francis & dominic show: van een aria van puccini tot de britse componist elgar, van chansons tot britse folk. “het maakt niet uit, goede muziek is goede muziek,” vindt dominic, “en ik heb mijn best gedaan op geweldige arrangementen die ons achtkoppige orkest speelt. om onszelf uit te dagen, zitten er ook muziekstukken in die we allebei nog nooit eerder gedaan hebben. natuurlijk zingen we af en toe een duet en mag het publiek inhaken. als je naar een popconcert van beyoncé gaat, zing je toch ook mee? ik denk dat de mensen fluitend het theater verlaten, met een glimlach om hun mond.”. francis: “mensen zeggen weleens tegen mij dat ik goed high culture met low culture kan verbinden. voor mij is cid:18755c6b39a50536e638. dat heel natuurlijk, wij keken vroeger thuis naar de films van visconti, wat dan ‘hoge cinema’ is, maar net zo lief naar de lullige humor in the naked gun. datzelfde geldt voor muziek: als wij goed kunnen overbrengen waarom iets mooi is, dan is onze missie geslaagd. je hoort misschien wel iets waar je door geïnspireerd raakt, nou heerlijk! als je niet verwacht dat je geraakt zult worden, komt het waarschijnlijk extra bij je binnen. en we vinden het leuk om mensen een beetje op het verkeerde been te zetten door dan ineens ‘por una cabeza’ in te zetten, een tango-lied.”. humor als sleutel. dominic en francis verheugen zich op de show, al realiseren ze zich dat ze allebei best dominant kunnen zijn op het podium. tegelijkertijd willen ze elkaar juist alle ruimte geven om te shinen, om allebei te doen waar ze goed in zijn. dominic: “iedereen tegen wie ik de afgelopen tijd vertelde dat ik met francis ga optreden, zei: ‘o, ik vind haar zo leuk!’. mensen beginnen meteen te lachen als ze aan haar denken. zij heeft echt de lach aan haar kont hangen.”. francis: “en ik ben juist zo dol op jouw engelse wit, zulke geestige humor. mijn fans zeggen: ‘ga je spelen met die leuke man?’ ze vinden zijn billen zo leuk. die zien ze natuurlijk als hij staat te dirigeren.”. dominic lachend: “wat?! nou ja, zij zien die billen vaker dan ikzelf.”. francis: “ik hoor ook vaak van mensen dat ze niet zo van opera houden. vervolgens zeggen ze: ‘maar jij maakt het leuk.’ opera ís ook leuk, het gaat erom hoe je het vertelt. je hoeft het echt niet zo moeilijk te maken. als je er een beetje humor in gooit, krijg je veel meer mensen aan boord. humor is gewoon de sleutel.”. dominic: “en niet alleen in de muziek, maar in het hele leven!”. de voorstelling ‘the frances & dominic show’ van frances broekhuizen & dominic seldis is te zien op vrijdag 14 april in rabo theater de meenthe in steenwijk, aanvang 20.00 uur.
het lijkt misschien een rare combinatie, maar ze hebben elkaar helemaal gevonden: bassist en dirigent dominic seldis en operazangeres francis van broekhuizen. in the francis & dominic show staat hun liefde voor muziek voorop. ‘hij was zo lief om mij te bellen’. “ze klinkt als een taxichauffeur, maar ze zingt als een engel.” bassist en dirigent dominic seldis zegt het met enige trots in zijn stem. “echt, ze heeft zo’n geweldige stem.” operazangeres francis van broekhuizen moet een beetje lachen als ze die omschrijving hoort en concludeert dan droogjes: “hij heeft gelijk natuurlijk. ik praat hartstikke rotterdams.” de twee musici leerden elkaar kennen bij het tv-programma maestro, waarin bekende nederlanders worden klaargestoomd tot dirigent. de samenwerking beviel en nu hebben ze voor het eerst samen een voorstelling gemaakt voor het theater: the francis & dominic show. verwacht glitter en glamour met een knipoog, een kijkje achter de schermen van het artiestenvak. ze vertellen elkaar verhalen, maken grappen, en brengen natuurlijk een keur aan muziek. niet te serieus francis vertelt dat ze bij maestro meteen viel voor de geraffineerde engelse humor van dominic. ook ontdekte ze daar dat tv haar lag: “dat programma kwam op een moment in mijn leven dat ik dacht: ik word nooit meer echt wereldberoemd. omdat ik niet durf te vliegen, zing ik alleen in nederland. maar ik heb mijn eigen niche gevonden en doe wat ik het liefst doe, namelijk zingen. zo kwam ik ook binnen bij maestro, ik had geen last van zenuwen. en ik bleek heel mediageniek, haha.”. dominic: “tot ze bij maestro optrad, kende ik haar niet. maar goed, ik ken eigenlijk niemand daar, ook de deelnemers vaak niet, want ik ben in engeland opgegroeid en woon pas tien jaar in nederland. maar ik herkende meteen iets in haar: francis is iemand die zichzelf niet al te serieus neemt, maar ze is wel serieus over haar vak, de muziek.”. francis: “jaaa, ik maak over alles grapjes, behalve over de muziek. die is voor mij heilig. en toen was hij was zo lief om mij te bellen!”. dominic: “we hebben allebei al een eigen theatershow gemaakt, een mix van onze liefde voor klassieke muziek, humor en persoonlijke verhalen. zouden we onze krachten niet kunnen bundelen? nou, voor ik het eind van de zin ‘wil je met mij…’ had uitgesproken, had ze al ja gezegd.”. land vol muziekliefhebbers beiden hadden vooraf het gevoel dat ze voor de ander wel met iets goeds moesten komen. wat volgde was een eindeloze uitwisseling van grappige verhalen en mooie stukken muziek. die vormen de basis van the francis & dominic show, maar daarnaast worden belangrijke vragen eindelijk beantwoord: hoe zitten musici er eigenlijk het liefste bij tijdens een repetitie? spoiler: in hun joggingbroek. waar ze over praten? over goede films, lelijke kleedkamers, het leven, over bekend zijn van tv én over wie de meeste nummers van bn’ers in zijn telefoon heeft. “tijdens de lockdowns kon ik niet optreden en was ik veel op tv, onder andere in de slimste mens en de verraders,” vertelt francis, “maar dat is eigenlijk heel atypisch voor klassieke musici.” daar is dominic het mee eens: “maar onze bekendheid geeft ons nu wel de kans om een groter publiek warm te maken voor klassieke muziek.” normaal is dominic seldis namelijk de aanvoerder van de contrabassen van het concertgebouworkest. door maestro ontdekte hij echter dat nederland vol zit met muziekliefhebbers. en daarom laat hij zijn grote liefde, de klassieke muziek, graag in theaters door het hele land horen. het liefst een zo breed mogelijk scala. dat sluit weer naadloos aan bij francis van broekhuizen die net zo makkelijk bij de nationale opera een ‘moeilijke’ russische opera doet, als in de huid kruipt van moeder overste in de musical the sound of music. meezingen mag die mix van muziek nemen ze maar al te graag mee in the francis & dominic show: van een aria van puccini tot de britse componist elgar, van chansons tot britse folk. “het maakt niet uit, goede muziek is goede muziek,” vindt dominic, “en ik heb mijn best gedaan op geweldige arrangementen die ons achtkoppige orkest speelt. om onszelf uit te dagen, zitten er ook muziekstukken in die we allebei nog nooit eerder gedaan hebben. natuurlijk zingen we af en toe een duet en mag het publiek inhaken. als je naar een popconcert van beyoncé gaat, zing je toch ook mee? ik denk dat de mensen fluitend het theater verlaten, met een glimlach om hun mond.”. francis: “mensen zeggen weleens tegen mij dat ik goed high culture met low culture kan verbinden. voor mij is cid:18755c6b39a50536e638. dat heel natuurlijk, wij keken vroeger thuis naar de films van visconti, wat dan ‘hoge cinema’ is, maar net zo lief naar de lullige humor in the naked gun. datzelfde geldt voor muziek: als wij goed kunnen overbrengen waarom iets mooi is, dan is onze missie geslaagd. je hoort misschien wel iets waar je door geïnspireerd raakt, nou heerlijk! als je niet verwacht dat je geraakt zult worden, komt het waarschijnlijk extra bij je binnen. en we vinden het leuk om mensen een beetje op het verkeerde been te zetten door dan ineens ‘por una cabeza’ in te zetten, een tango-lied.”. humor als sleutel. dominic en francis verheugen zich op de show, al realiseren ze zich dat ze allebei best dominant kunnen zijn op het podium. tegelijkertijd willen ze elkaar juist alle ruimte geven om te shinen, om allebei te doen waar ze goed in zijn. dominic: “iedereen tegen wie ik de afgelopen tijd vertelde dat ik met francis ga optreden, zei: ‘o, ik vind haar zo leuk!’. mensen beginnen meteen te lachen als ze aan haar denken. zij heeft echt de lach aan haar kont hangen.”. francis: “en ik ben juist zo dol op jouw engelse wit, zulke geestige humor. mijn fans zeggen: ‘ga je spelen met die leuke man?’ ze vinden zijn billen zo leuk. die zien ze natuurlijk als hij staat te dirigeren.”. dominic lachend: “wat?! nou ja, zij zien die billen vaker dan ikzelf.”. francis: “ik hoor ook vaak van mensen dat ze niet zo van opera houden. vervolgens zeggen ze: ‘maar jij maakt het leuk.’ opera ís ook leuk, het gaat erom hoe je het vertelt. je hoeft het echt niet zo moeilijk te maken. als je er een beetje humor in gooit, krijg je veel meer mensen aan boord. humor is gewoon de sleutel.”. dominic: “en niet alleen in de muziek, maar in het hele leven!”. de voorstelling ‘the frances & dominic show’ van frances broekhuizen & dominic seldis is te zien op vrijdag 14 april in rabo theater de meenthe in steenwijk, aanvang 20.00 uur.