Is Steenwijk In Het Huis? deel 2
Het ondergrondse werk van de Osdorp Posse en de commerciële doorbraak van Extince legden in het eerste deel van dit tweeluik het fundament voor een bloeiende 21e eeuwse Nederhop scene, die centraal staat in deel 2.
De creatieve breinen achter de productie 50 Jaar Buze zijn Richard Knol en Norman Kapoyos. Toen zij in de zomer van 2023 samen de film “de Steenwijkertoren” bezochten in het Luxor theater ontstond het idee om ook een documentaire te maken, maar dan over het vijftigjarig bestaan van de Buze. Zo geschiedde en ontstond de productie van 50 Jaar Buze.
Het ondergrondse werk van de Osdorp Posse en de commerciële doorbraak van Extince legden in het eerste deel van dit tweeluik het fundament voor een bloeiende 21e eeuwse Nederhop scene, die centraal staat in deel 2.
Rond 1980 diende zich een revolutionair geluid aan in de populaire muziek. Waar men tot dan toe voornamelijk gitaren en drums nodig had om te kunnen musiceren, was deze nieuwe rage het domein van draaitafels, synthesizers, drumcomputers en samplers. De stijl ging vergezeld van een complete cultuur die bestond uit rap, beatbox, scratch, breakdance, streetwear, skating en graffitti. Overal in de westerse wereld werden jongeren aangestoken met het hiphop-virus. Dit gebeurde met name in de buitenwijken van de grotere steden. In Nederland lag het epicentrum van hiphop aanvankelijk in Amsterdam en waaide de cultuur zeer mondjesmaat over naar de provincie. Daarom leek het relatief lang te duren voordat hiphop volledig gearriveerd was in een stadje als Steenwijk.
In de finale aflevering van Podcast de Buze blikken hosts Richard Knol en Norman Kapoyos terug op het jubileumjaar van poppodium De Buze in Steenwijk. Ze draaien bijpassende muziek, bespreken reacties op de documentaire én het aanstaande boek “Buze50: Een halve eeuw Jongerencultuur in Steenwijk”, dat binnenkort verschijnt via Primera Steenwijks Boekhuys.
De aflevering bevat interviews met artiesten van het jubileumfestival (Rocktown Revival / 50 Jaar Buze) van 20 juli vorig jaar, en een terugblik met Buze-icoon DJ Scheurbuik. Ook wordt vooruitgekeken naar de tweede editie van Rocktown Revival op 12 juli, met een gesprek met organisatoren Marleen van den Hoed en Kiki de Kam.
De eerste vijftien jaar van het nieuwe millennium was niet alleen een dynamische, maar ook turbulente tijd voor de Buze. Meerdere beroepskrachten passeerden de revue, er waren wisselingen van instanties en er vond een grootscheepse verbouwing plaats, waarna de Buze een nieuwe start moest maken in een snel veranderende wereld. Ondanks deze onrust, wist de Steenwijker jeugd ook in deze periode de weg naar het pand aan de gracht te vinden.
Op 2e kerstdag 1974 was de Buze het startpunt voor een wandelmars naar Havelterberg. Zo’n 150 deelnemers demonstreerden hiermee onder leiding van de Werkgroep Anti-Atoom Koppen Steenwijk (“WAAKS”) tegen de aanwezigheid van Kernwapens op de nabijgelegen Amerikaanse basis. Bij de tweede mars – in 1977 – werd duidelijk dat de Buze te klein werd om het groeiend aantal deelnemers een verzamelplek te bieden. Daarom koos men vanaf 1978 voor de Meenthe als startpunt.
Gedurende de tweede helft van de jaren negentig trok de Buze een grote groep RSG-jeugd aan die op zoek was naar alternatieve cultuur in Steenwijk. Iris, Hedwig, Marlisa, Marise, Suzanne en Joyce & Joni (bijgenaamd “The Magnificent Seven”) maakten onderdeel uit van deze beweging. Tijdens de grote reünie fuif van 5 oktober jongstleden kwamen ze voor het eerst sinds lang weer eens samen als groep.
Gedurende de tweede helft van de jaren negentig trok de Buze een grote groep RSG-jeugd aan die op zoek was naar alternatieve cultuur in Steenwijk. Iris, Hedwig, Marlisa, Marise, Suzanne en Joyce & Joni (bijgenaamd “The Magnificent Seven”) maakten onderdeel uit van deze beweging. Tijdens de grote reünie fuif van 5 oktober jongstleden kwamen ze voor het eerst sinds lang weer eens samen als groep.
Na aflevering 3 (Dance) en 4 (Metal) duiken we in aflevering 5 – voorlopig voor het laatst – nog een keer de jaren negentig in. Hosts Sarah Buisman en Jose Wattimena blikken terug op hoe zij indertijd voor het eerst het jongerencentrum binnenkwamen als onderdeel van een nieuwe generatie alternatieve jongeren. In die periode was er onder bezielende leiding van beroepskracht Wout Noorman sprake van een frisse groep gedreven vrijwilligers en fungeerde de Buze als epicentrum voor een vloedgolf aan jonge bands uit Steenwijk, Meppel, Wolvega en omstreken.