op 22 oktober 1724 werd deze mooie koraal-cantate voor het eerst uitgevoerd en deze werd in de 18e eeuw een van de meest populaire cantates. bach heeft voor een extra feestelijk instrumentaal ensemble gekozen, met blokfluiten, hobo en althobo, strijkers en een continuo (orgel cello en contrabas). het centrale beeld is dat van een bruiloftsmaal, waar gods liefde voor de mensen wordt gevierd. het openingskoor en twee aria’s krijgen de vorm van een dans! prachtige aria’s worden gezongen door de sopraan susanne weber, de tenor falco van loon en de bas niels kuipers. het alt-recitatief wordt gezongen door artistiek leider en dirigent raghna wissink. de cantate wordt uitgevoerd door het cantatekoor blokzijl, met zangers en musici uit een brede regio. de voorganger in deze dienst is ds. neely kok. het orgel wordt bespeeld door mannes hofsink. na afloop is er een collecte om de onkosten te bestrijden. schmücke dich, o liebe seele. maak je mooi, lieve ziel, wees prachtig! treed aan het licht, kom uit je duister tevoorschijn! u bent van harte welkom! informatie over de cantate als kerkmuziek:. de oorsprong van de cantate lag in het oude gebruik om de bijbeltekst op melodie te reciteren. de uiteindelijke vorm ervan is een typisch product van het lutheranisme, waarbij luther grote mogelijkheden zag voor de muziek als uitdrukkingsmiddel van het geloof. de bloei van dit soort kerkmuziek, begin 18e eeuw, is ook te verklaren als tegengewicht tegen de steeds intellectualistischer wordende preken. tot de bekendste cantates behoren die van johann sebastian bach. het merendeel van cantates werd door bach geschreven als muzikale omlijsting van de zondagse kerkdienst. de cantates sloten inhoudelijk aan bij de lezingen en de preek van die zondag of bij een kerkelijke feestdag. dirk brans
Open contextspeler
Sluit de contextspeler
op 22 oktober 1724 werd deze mooie koraal-cantate voor het eerst uitgevoerd en deze werd in de 18e eeuw een van de meest populaire cantates. bach heeft voor een extra feestelijk instrumentaal ensemble gekozen, met blokfluiten, hobo en althobo, strijkers en een continuo (orgel cello en contrabas). het centrale beeld is dat van een bruiloftsmaal, waar gods liefde voor de mensen wordt gevierd. het openingskoor en twee aria’s krijgen de vorm van een dans! prachtige aria’s worden gezongen door de sopraan susanne weber, de tenor falco van loon en de bas niels kuipers. het alt-recitatief wordt gezongen door artistiek leider en dirigent raghna wissink. de cantate wordt uitgevoerd door het cantatekoor blokzijl, met zangers en musici uit een brede regio. de voorganger in deze dienst is ds. neely kok. het orgel wordt bespeeld door mannes hofsink. na afloop is er een collecte om de onkosten te bestrijden. schmücke dich, o liebe seele. maak je mooi, lieve ziel, wees prachtig! treed aan het licht, kom uit je duister tevoorschijn! u bent van harte welkom! informatie over de cantate als kerkmuziek:. de oorsprong van de cantate lag in het oude gebruik om de bijbeltekst op melodie te reciteren. de uiteindelijke vorm ervan is een typisch product van het lutheranisme, waarbij luther grote mogelijkheden zag voor de muziek als uitdrukkingsmiddel van het geloof. de bloei van dit soort kerkmuziek, begin 18e eeuw, is ook te verklaren als tegengewicht tegen de steeds intellectualistischer wordende preken. tot de bekendste cantates behoren die van johann sebastian bach. het merendeel van cantates werd door bach geschreven als muzikale omlijsting van de zondagse kerkdienst. de cantates sloten inhoudelijk aan bij de lezingen en de preek van die zondag of bij een kerkelijke feestdag. dirk brans
Op 22 oktober 1724 werd deze mooie koraal-cantate voor het eerst uitgevoerd en deze werd in de 18e eeuw een van de meest populaire cantates.
Bach heeft voor een extra feestelijk instrumentaal ensemble gekozen, met blokfluiten, hobo en althobo, strijkers en een continuo (orgel cello en contrabas).
Het centrale beeld is dat van een bruiloftsmaal, waar Gods liefde voor de mensen wordt gevierd. Het openingskoor en twee aria’s krijgen de vorm van een dans!
Prachtige aria’s worden gezongen door de sopraan Susanne Weber, de tenor Falco van Loon en de bas Niels Kuipers. Het alt-recitatief wordt gezongen door artistiek leider en dirigent Raghna Wissink.
De cantate wordt uitgevoerd door het cantatekoor Blokzijl, met zangers en musici uit een brede regio.
De voorganger in deze dienst is Ds. Neely Kok . Het orgel wordt bespeeld door Mannes Hofsink.
Na afloop is er een collecte om de onkosten te bestrijden. Schmücke dich, o liebe Seele. Maak je mooi, lieve ziel, wees prachtig! Treed aan het licht, kom uit je duister tevoorschijn!
U bent van harte welkom!
Informatie over de cantate als kerkmuziek:
De oorsprong van de cantate lag in het oude gebruik om de Bijbeltekst op melodie te reciteren. De uiteindelijke vorm ervan is een typisch product van het Lutheranisme, waarbij Luther grote mogelijkheden zag voor de muziek als uitdrukkingsmiddel van het geloof. De bloei van dit soort kerkmuziek, begin 18e eeuw, is ook te verklaren als tegengewicht tegen de steeds intellectualistischer wordende preken.
Het merendeel van cantates werd door Bach geschreven als muzikale omlijsting van de zondagse kerkdienst. De cantates sloten inhoudelijk aan bij de lezingen en de preek van die zondag of bij een kerkelijke feestdag.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
op 22 oktober 1724 werd deze mooie koraal-cantate voor het eerst uitgevoerd en deze werd in de 18e eeuw een van de meest populaire cantates. bach heeft voor een extra feestelijk instrumentaal ensemble gekozen, met blokfluiten, hobo en althobo, strijkers en een continuo (orgel cello en contrabas). het centrale beeld is dat van een bruiloftsmaal, waar gods liefde voor de mensen wordt gevierd. het openingskoor en twee aria’s krijgen de vorm van een dans! prachtige aria’s worden gezongen door de sopraan susanne weber, de tenor falco van loon en de bas niels kuipers. het alt-recitatief wordt gezongen door artistiek leider en dirigent raghna wissink. de cantate wordt uitgevoerd door het cantatekoor blokzijl, met zangers en musici uit een brede regio. de voorganger in deze dienst is ds. neely kok. het orgel wordt bespeeld door mannes hofsink. na afloop is er een collecte om de onkosten te bestrijden. schmücke dich, o liebe seele. maak je mooi, lieve ziel, wees prachtig! treed aan het licht, kom uit je duister tevoorschijn! u bent van harte welkom! informatie over de cantate als kerkmuziek:. de oorsprong van de cantate lag in het oude gebruik om de bijbeltekst op melodie te reciteren. de uiteindelijke vorm ervan is een typisch product van het lutheranisme, waarbij luther grote mogelijkheden zag voor de muziek als uitdrukkingsmiddel van het geloof. de bloei van dit soort kerkmuziek, begin 18e eeuw, is ook te verklaren als tegengewicht tegen de steeds intellectualistischer wordende preken. tot de bekendste cantates behoren die van johann sebastian bach. het merendeel van cantates werd door bach geschreven als muzikale omlijsting van de zondagse kerkdienst. de cantates sloten inhoudelijk aan bij de lezingen en de preek van die zondag of bij een kerkelijke feestdag. dirk brans
op 22 oktober 1724 werd deze mooie koraal-cantate voor het eerst uitgevoerd en deze werd in de 18e eeuw een van de meest populaire cantates. bach heeft voor een extra feestelijk instrumentaal ensemble gekozen, met blokfluiten, hobo en althobo, strijkers en een continuo (orgel cello en contrabas). het centrale beeld is dat van een bruiloftsmaal, waar gods liefde voor de mensen wordt gevierd. het openingskoor en twee aria’s krijgen de vorm van een dans! prachtige aria’s worden gezongen door de sopraan susanne weber, de tenor falco van loon en de bas niels kuipers. het alt-recitatief wordt gezongen door artistiek leider en dirigent raghna wissink. de cantate wordt uitgevoerd door het cantatekoor blokzijl, met zangers en musici uit een brede regio. de voorganger in deze dienst is ds. neely kok. het orgel wordt bespeeld door mannes hofsink. na afloop is er een collecte om de onkosten te bestrijden. schmücke dich, o liebe seele. maak je mooi, lieve ziel, wees prachtig! treed aan het licht, kom uit je duister tevoorschijn! u bent van harte welkom! informatie over de cantate als kerkmuziek:. de oorsprong van de cantate lag in het oude gebruik om de bijbeltekst op melodie te reciteren. de uiteindelijke vorm ervan is een typisch product van het lutheranisme, waarbij luther grote mogelijkheden zag voor de muziek als uitdrukkingsmiddel van het geloof. de bloei van dit soort kerkmuziek, begin 18e eeuw, is ook te verklaren als tegengewicht tegen de steeds intellectualistischer wordende preken. tot de bekendste cantates behoren die van johann sebastian bach. het merendeel van cantates werd door bach geschreven als muzikale omlijsting van de zondagse kerkdienst. de cantates sloten inhoudelijk aan bij de lezingen en de preek van die zondag of bij een kerkelijke feestdag. dirk brans