Schoolwereld ontdekt Hallo Wereld
Lesmethode Op Kop-scholen slaat enorm aan
‘Project waar we heel erg trots op zijn’
Schoolwereld ontdekt Hallo Wereld
‘Door Hallo Wereld gaan kinderen elkaars leven veel beter begrijpen’
Een van de mooiste schoolprojecten van Stichting Op Kop, die zich de afgelopen vier jaar in deze regio in betrekkelijke anonimiteit heeft ontwikkeld, is Hallo Wereld. Waar vroeger aparte lessen werden gegeven in het kader van HVO (humanistisch onderwijs) en GVO (godsdienstonderwijs), werken groepsleerkrachten en docenten HVO en GVO nu samen bij de lessen Hallo Wereld. Hierin worden godsdienst- en humanistisch vormingsonderwijs, burgerschap, sociaal emotionele vorming en geestelijke stromingen worden aangeboden. Op een aantal scholen participeert ook de leerkracht islamitisch onderwijs.
‘Het is een uniek project in Nederland want er is niets vergelijkbaars’, zegt Hennie Vis met gepaste trots. Zij stond in 2013 aan de wieg van Hallo Wereld. Hennie Vis: ‘Directe aanleiding was dat op sommige scholen veel kinderen godsdienstonderwijs volgden, maar op andere scholen helemaal niet. Een aantal had alleen HVO’. Jeroen Oosterhof: ‘Daar wilde de Stichting Op Kop van af. Die wilde deze ‘soorten’ onderwijs op alle scholen, juist vanwege de brede kijk op de wereld’.
Alberto Boon, directeur-bestuurder van de Stichting Op Kop: ‘Dat is de verbinding maken met je identiteit. Wij staan voor openbaar onderwijs en staan voor kernwaarden die recht doen aan een religieuze en niet-religieuze achtergrond. Wij zijn de vorm van onderwijs die bij uitstek geschikt is om verbinding tot stand te brengen. Openbaar onderwijs betekent: we hebben respect voor ieders achtergrond, of het nu gaat om sekse, religie, politieke voorkeuren, arm of rijk, iedereen is bij ons welkom. We vinden dat we aandacht moeten besteden aan die achtergronden, aan die verschillen, wij willen kinderen, ménsen daarin uniek laten zijn’.
Hennie Vis: ‘Hallo Wereld is terdege voorbereid, 2,5 jaar. We hadden betrokken collega’s en onze neuzen stonden dezelfde kant op. De fundering was stevig. Met een klein clubje zijn we begonnen in 2013’. Jeroen Oosterhof van Op Kop: ‘In januari 2015 is het project gestart op OBS de Aremberg in Zwartsluis. Inmiddels heeft Hallo Wereld een vaste plek gekregen in het onderwijsaanbod binnen Op Kop. Ongeveer de helft van onze scholen werkt nu met deze methode. Jaarlijks wordt dit met twee á drie scholen uitgebreid. Je hebt leerkrachten die op een goede didactische manier uitleg kunnen geven waarom er verschillen zijn. Waarom heeft iemand een hoofddoekje om? Waarom wordt een specifiek feest gevierd? Dát is de toegevoegde waarde. Daardoor gaan kinderen elkaars leven veel beter begrijpen. Het begrip en het respect’. Hennie Vis: ‘Onze leerkrachten benoemen vooral de overeenkomsten tussen het Jodendom, de Islam en het Christendom’.
Alberto Boon: ‘Hallo Wereld is het overkoepelende rondom vriendschap, vrienden maken, vrienden verliezen, hoe ver ga je in vriendschap. We kiezen de invalshoek vanuit godsdienstige kant, vanuit de humanistische kant, rondom de kinderenboekenweek, rondom spelen’. Hennie Vis: ‘Wij hoeven geen zieltjes te winnen, we willen ook geen mensen overtuigen, we doen wel aan kennisoverdracht, we willen geen afbreuk doen, we zijn vormend bezig’.
Alberto Boon: ‘Het maakt ook uit of je zoiets doet op een kleine dorpsschool, of in een wijk in Steenwijk met andere achtergronden en een andere populatie. Het is juist goed dat je daarop inspeelt. Op een dorpsschool is het natuurlijk ook goed om te weten dat de wereld groter is dan het dorp’. Oosterhof: ‘Het leuke van Hallo Wereld is dat het idee voor alle scholen hetzelfde is, alleen heeft elke school zijn eigen kleurtje en ook zijn eigen identiteit’. Boon: ‘Hallo Wereld past perfect bij de genen van het openbaar onderwijs. Het is een heel breed onderdeel. Alleen: wij hebben er een beetje lang over gedaan om die verbreding te zoeken, want het past bij taal, bij aardrijkskunde, bij geschiedenis, stukje burgerschap, levensbeschouwing, noem maar op. Dat is ook de reden waarom er bij de invulling van thema’s verbinding gezocht wordt met de groepsleerkrachten. Daardoor wordt het integraal onderdeel van het onderwijsaanbod’.
Jeroen Oosterhof sluit af met: ‘Er is ondertussen ook interesse van andere scholen en schoolbesturen, zelfs van buiten de provincie. Hallo Wereld begint te leven in de onderwijswereld. Meerdere mensen hebben contact opgenomen of ze op school, in de praktijk, mogen kijken hoe Hallo Wereld vormgegeven wordt. Wij hopen dat het het begin is van een olievlek’.