datum: 26 mei 2021 onderwerp: stopzetten uitkering bij gedwongen opname. in artikel 13 lid 1 van de participatiewet is de mogelijkheid opgenomen om van inwoners die gedwongen opgenomen worden de bijstandsuitkering stop te zetten. daar staat dat ‘inwoners van wie de vrijheid is ontnomen geen recht hebben op een bijstandsuitkering’. het gevolg van deze toepassing van de wet is namelijk dat inwoners die gedwongen opgenomen zijn schulden opbouwen en zelf hun woning kunnen kwijtraken. deze regel in de wet is bedoeld voor gedetineerde inwoners, maar we hoorden dat sommige gemeente ervoor kiezen dit ook toe te passen als mensen die vanwege psychische problemen gedwongen worden opgenomen. (voor wie zich vrijwillig laat opnemen, geldt dit dus niet.). een aantal psychiaters heeft hier bij het kabinet voor aan de bel getrokken. gemeenten kunnen zelf besluiten om artikel 13 lid 1 niet van toepassing te laten zijn en een cliënt met een gedwongen opname hetzelfde behandelen als mensen die vrijwillig zijn opgenomen. daarnaast biedt de wet, ter voorkoming dat deze mensen dakloos worden, de mogelijkheid aan patiënten die gedwongen zijn opgenomen bijzondere bijstand te verstrekken voor bijvoorbeeld de vaste lasten tijdens de opnameperiode. dit is vaak lastig te regelen omdat deze inwoners vaak niet bij hun papieren kunnen en erg verward zijn. bovendien duurt het een aantal weken voordat gemeenten dergelijke aanvragen toekent en in de tussentijd lopen de vaste lasten zoals huisvesting en zorgverzekering op. de signalen dat er gemeenten zijn die dit artikel uit de wet wel toepassen bij inwoners die gedwongen worden opgenomen, verontrust de christenunie. en wij willen dan ook weten hoe dit artikel in de participatiewet door de gemeente steenwijkerland wordt toegepast. op welke wijze past het college artikel 13 lid 1 toe in de gemeente steenwijkerland? heeft u in de afgelopen jaren de bijstandsuitkering stopgezet op grond van dit artikel bij inwoners die vanwege ziekte gedwongen worden opgenomen? is het college het met ons eens dat het stopzetten van de bijstandsuitkering van mensen die gedwongen opgenomen zijn, onwenselijk is? wat zijn de ervaringen in onze gemeente met het aanvragen van bijzondere bijstand door deze groep inwoners? kunt u aangeven hoe vaak deze aanvragen bij de gemeente binnenkomen, hoeveel toegekend worden en binnen welke termijn? jantina drijfhout. fractievoorzitter christenunie steenwijkerland. dirk brans 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.
Open contextspeler
Sluit de contextspeler
datum: 26 mei 2021 onderwerp: stopzetten uitkering bij gedwongen opname. in artikel 13 lid 1 van de participatiewet is de mogelijkheid opgenomen om van inwoners die gedwongen opgenomen worden de bijstandsuitkering stop te zetten. daar staat dat ‘inwoners van wie de vrijheid is ontnomen geen recht hebben op een bijstandsuitkering’. het gevolg van deze toepassing van de wet is namelijk dat inwoners die gedwongen opgenomen zijn schulden opbouwen en zelf hun woning kunnen kwijtraken. deze regel in de wet is bedoeld voor gedetineerde inwoners, maar we hoorden dat sommige gemeente ervoor kiezen dit ook toe te passen als mensen die vanwege psychische problemen gedwongen worden opgenomen. (voor wie zich vrijwillig laat opnemen, geldt dit dus niet.). een aantal psychiaters heeft hier bij het kabinet voor aan de bel getrokken. gemeenten kunnen zelf besluiten om artikel 13 lid 1 niet van toepassing te laten zijn en een cliënt met een gedwongen opname hetzelfde behandelen als mensen die vrijwillig zijn opgenomen. daarnaast biedt de wet, ter voorkoming dat deze mensen dakloos worden, de mogelijkheid aan patiënten die gedwongen zijn opgenomen bijzondere bijstand te verstrekken voor bijvoorbeeld de vaste lasten tijdens de opnameperiode. dit is vaak lastig te regelen omdat deze inwoners vaak niet bij hun papieren kunnen en erg verward zijn. bovendien duurt het een aantal weken voordat gemeenten dergelijke aanvragen toekent en in de tussentijd lopen de vaste lasten zoals huisvesting en zorgverzekering op. de signalen dat er gemeenten zijn die dit artikel uit de wet wel toepassen bij inwoners die gedwongen worden opgenomen, verontrust de christenunie. en wij willen dan ook weten hoe dit artikel in de participatiewet door de gemeente steenwijkerland wordt toegepast. op welke wijze past het college artikel 13 lid 1 toe in de gemeente steenwijkerland? heeft u in de afgelopen jaren de bijstandsuitkering stopgezet op grond van dit artikel bij inwoners die vanwege ziekte gedwongen worden opgenomen? is het college het met ons eens dat het stopzetten van de bijstandsuitkering van mensen die gedwongen opgenomen zijn, onwenselijk is? wat zijn de ervaringen in onze gemeente met het aanvragen van bijzondere bijstand door deze groep inwoners? kunt u aangeven hoe vaak deze aanvragen bij de gemeente binnenkomen, hoeveel toegekend worden en binnen welke termijn? jantina drijfhout. fractievoorzitter christenunie steenwijkerland. dirk brans 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.
Datum: 26 mei 2021
Onderwerp: Stopzetten uitkering bij gedwongen opname
In artikel 13 lid 1 van de participatiewet is de mogelijkheid opgenomen om van inwoners die gedwongen opgenomen worden de bijstandsuitkering stop te zetten. Daar staat dat ‘inwoners van wie de vrijheid is ontnomen geen recht hebben op een bijstandsuitkering’. Het gevolg van deze toepassing van de wet is namelijk dat inwoners die gedwongen opgenomen zijn schulden opbouwen en zelf hun woning kunnen kwijtraken.
Deze regel in de wet is bedoeld voor gedetineerde inwoners, maar we hoorden dat sommige gemeente ervoor kiezen dit ook toe te passen als mensen die vanwege psychische problemen gedwongen worden opgenomen. (Voor wie zich vrijwillig laat opnemen, geldt dit dus niet.). Een aantal psychiaters heeft hier bij het kabinet voor aan de bel getrokken. Gemeenten kunnen zelf besluiten om artikel 13 lid 1 niet van toepassing te laten zijn en een cliënt met een gedwongen opname hetzelfde behandelen als mensen die vrijwillig zijn opgenomen.
Daarnaast biedt de wet, ter voorkoming dat deze mensen dakloos worden, de mogelijkheid aan patiënten die gedwongen zijn opgenomen bijzondere bijstand te verstrekken voor bijvoorbeeld de vaste lasten tijdens de opnameperiode. Dit is vaak lastig te regelen omdat deze inwoners vaak niet bij hun papieren kunnen en erg verward zijn. Bovendien duurt het een aantal weken voordat gemeenten dergelijke aanvragen toekent en in de tussentijd lopen de vaste lasten zoals huisvesting en zorgverzekering op.
De signalen dat er gemeenten zijn die dit artikel uit de wet wel toepassen bij inwoners die gedwongen worden opgenomen, verontrust de ChristenUnie. En wij willen dan ook weten hoe dit artikel in de Participatiewet door de gemeente Steenwijkerland wordt toegepast.
Op welke wijze past het college artikel 13 lid 1 toe in de gemeente Steenwijkerland?
Heeft u in de afgelopen jaren de bijstandsuitkering stopgezet op grond van dit artikel bij inwoners die vanwege ziekte gedwongen worden opgenomen?
Is het college het met ons eens dat het stopzetten van de bijstandsuitkering van mensen die gedwongen opgenomen zijn, onwenselijk is?
Wat zijn de ervaringen in onze gemeente met het aanvragen van bijzondere bijstand door deze groep inwoners? Kunt u aangeven hoe vaak deze aanvragen bij de gemeente binnenkomen, hoeveel toegekend worden en binnen welke termijn?
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
FunctioneelAltijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
datum: 26 mei 2021 onderwerp: stopzetten uitkering bij gedwongen opname. in artikel 13 lid 1 van de participatiewet is de mogelijkheid opgenomen om van inwoners die gedwongen opgenomen worden de bijstandsuitkering stop te zetten. daar staat dat ‘inwoners van wie de vrijheid is ontnomen geen recht hebben op een bijstandsuitkering’. het gevolg van deze toepassing van de wet is namelijk dat inwoners die gedwongen opgenomen zijn schulden opbouwen en zelf hun woning kunnen kwijtraken. deze regel in de wet is bedoeld voor gedetineerde inwoners, maar we hoorden dat sommige gemeente ervoor kiezen dit ook toe te passen als mensen die vanwege psychische problemen gedwongen worden opgenomen. (voor wie zich vrijwillig laat opnemen, geldt dit dus niet.). een aantal psychiaters heeft hier bij het kabinet voor aan de bel getrokken. gemeenten kunnen zelf besluiten om artikel 13 lid 1 niet van toepassing te laten zijn en een cliënt met een gedwongen opname hetzelfde behandelen als mensen die vrijwillig zijn opgenomen. daarnaast biedt de wet, ter voorkoming dat deze mensen dakloos worden, de mogelijkheid aan patiënten die gedwongen zijn opgenomen bijzondere bijstand te verstrekken voor bijvoorbeeld de vaste lasten tijdens de opnameperiode. dit is vaak lastig te regelen omdat deze inwoners vaak niet bij hun papieren kunnen en erg verward zijn. bovendien duurt het een aantal weken voordat gemeenten dergelijke aanvragen toekent en in de tussentijd lopen de vaste lasten zoals huisvesting en zorgverzekering op. de signalen dat er gemeenten zijn die dit artikel uit de wet wel toepassen bij inwoners die gedwongen worden opgenomen, verontrust de christenunie. en wij willen dan ook weten hoe dit artikel in de participatiewet door de gemeente steenwijkerland wordt toegepast. op welke wijze past het college artikel 13 lid 1 toe in de gemeente steenwijkerland? heeft u in de afgelopen jaren de bijstandsuitkering stopgezet op grond van dit artikel bij inwoners die vanwege ziekte gedwongen worden opgenomen? is het college het met ons eens dat het stopzetten van de bijstandsuitkering van mensen die gedwongen opgenomen zijn, onwenselijk is? wat zijn de ervaringen in onze gemeente met het aanvragen van bijzondere bijstand door deze groep inwoners? kunt u aangeven hoe vaak deze aanvragen bij de gemeente binnenkomen, hoeveel toegekend worden en binnen welke termijn? jantina drijfhout. fractievoorzitter christenunie steenwijkerland. dirk brans 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.
datum: 26 mei 2021 onderwerp: stopzetten uitkering bij gedwongen opname. in artikel 13 lid 1 van de participatiewet is de mogelijkheid opgenomen om van inwoners die gedwongen opgenomen worden de bijstandsuitkering stop te zetten. daar staat dat ‘inwoners van wie de vrijheid is ontnomen geen recht hebben op een bijstandsuitkering’. het gevolg van deze toepassing van de wet is namelijk dat inwoners die gedwongen opgenomen zijn schulden opbouwen en zelf hun woning kunnen kwijtraken. deze regel in de wet is bedoeld voor gedetineerde inwoners, maar we hoorden dat sommige gemeente ervoor kiezen dit ook toe te passen als mensen die vanwege psychische problemen gedwongen worden opgenomen. (voor wie zich vrijwillig laat opnemen, geldt dit dus niet.). een aantal psychiaters heeft hier bij het kabinet voor aan de bel getrokken. gemeenten kunnen zelf besluiten om artikel 13 lid 1 niet van toepassing te laten zijn en een cliënt met een gedwongen opname hetzelfde behandelen als mensen die vrijwillig zijn opgenomen. daarnaast biedt de wet, ter voorkoming dat deze mensen dakloos worden, de mogelijkheid aan patiënten die gedwongen zijn opgenomen bijzondere bijstand te verstrekken voor bijvoorbeeld de vaste lasten tijdens de opnameperiode. dit is vaak lastig te regelen omdat deze inwoners vaak niet bij hun papieren kunnen en erg verward zijn. bovendien duurt het een aantal weken voordat gemeenten dergelijke aanvragen toekent en in de tussentijd lopen de vaste lasten zoals huisvesting en zorgverzekering op. de signalen dat er gemeenten zijn die dit artikel uit de wet wel toepassen bij inwoners die gedwongen worden opgenomen, verontrust de christenunie. en wij willen dan ook weten hoe dit artikel in de participatiewet door de gemeente steenwijkerland wordt toegepast. op welke wijze past het college artikel 13 lid 1 toe in de gemeente steenwijkerland? heeft u in de afgelopen jaren de bijstandsuitkering stopgezet op grond van dit artikel bij inwoners die vanwege ziekte gedwongen worden opgenomen? is het college het met ons eens dat het stopzetten van de bijstandsuitkering van mensen die gedwongen opgenomen zijn, onwenselijk is? wat zijn de ervaringen in onze gemeente met het aanvragen van bijzondere bijstand door deze groep inwoners? kunt u aangeven hoe vaak deze aanvragen bij de gemeente binnenkomen, hoeveel toegekend worden en binnen welke termijn? jantina drijfhout. fractievoorzitter christenunie steenwijkerland. dirk brans 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.