400.000 euro van VriendenLoterij om expositie in samenwerking met ervaringsdeskundigen te realiseren
Een prachtige verrassing voor Museum de Proefkolonie in Frederiksoord. Vandaag ontving museumdirecteur Friso Visser een VriendenLoterij-cheque ter waarde van 400.000 euro. Het museum gaat de bijdrage gebruiken voor uitbreiding van de tentoonstellingsruimte met een nieuwe expositie over armoede in de samenleving. Hierbij wordt een koppeling gelegd tussen de armoede van toen en hedendaagse armoede in Nederland. Bij de realisatie van de expositie gaat het museum inclusief te werk en werkt het nauw samen met mensen die in armoede leven.
Friso Visser, directeur van Museum De Proefkolonie, is blij verrast met de bijdrage van de VriendenLoterij: “Door deze bijdrage kunnen wij een uitgesproken wens van het publiek verwezenlijken. Armoede is een zeer actueel onderwerp en geen mooi, maar wel belangrijk verhaal om te vertellen en dialoog over te voeren. Met de extra tentoonstellingsruimte maken we het museum compleet.”
Armoede van toen versus armoede van nu
Het museum in Frederiksoord is een van de Koloniën van Weldadigheid (UNESCO Werelderfgoedstatus) en werd in 2019 geopend. In het museum wordt het unieke verhaal van de Maatschappij van Weldadigheid op multimediale wijze verteld. Het was generaal Johannes van den Bosch die in 1818 deze maatschappij oprichtte met als doel arme stedelingen na de Franse overheersing nieuw perspectief te bieden. Zij kregen werk en onderdak, er was een school voor kinderen en een ziekenfonds. Het systeem wordt beschouwd als de bakermat van onze verzorgingsstaat. De bijdrage van de VriendenLoterij maakt het mogelijk om de huidige tentoonstellingsruimte uit te breiden. Samen met mensen die nu in armoede leven wordt een nieuwe expositie ingericht. Het museum wil hiermee de aandacht vestigen op armoede in de samenleving en laten zien dat de wens van toen om armoede uit te bannen nog altijd een actueel vraagstuk is.
Jonne Arnoldussen, managing director van de VriendenLoterij: “Museum de Proefkolonie is een bijzonder museum waar de bezoeker ervaart hoe Nederlanders in de 19e eeuw in armoede leefden. Helaas is armoede niet alleen een probleem van vroeger. We zijn dan ook blij dat we, dankzij de deelnemers van de VriendenLoterij, het museum met een bijdrage van 400.000 euro kunnen steunen om dit belangrijke sociale vraagstuk onder de aandacht te brengen aan de hand van verhalen van mensen die zelf in armoede leven.’’
134,8 miljoen euro voor cultuur en welzijn in Nederland
De VriendenLoterij viert wat het leven mooi maakt: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Dankzij 1,1 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2022 opgeteld een bedrag van € 134,8 miljoen schenken aan 57 culturele partners en meer dan 3500 clubs en verenigingen.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
FunctioneelAltijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.