Nu al dahlia’s op tafel bij Vollenhoofse wagenbouwgroep Fatal Attraction
Nee, ze hebben zich niet vergist in de datum. Bij wagenbouwgroep Fatal Attraction zijn ze nu al in de weer met tienduizenden dahlia’s. Met nog een paar weken te gaan tot de optocht op zaterdag 24 augustus, is dat veel te vroeg. ‘‘Dit is echt uniek voor ons’’, reageert wagenbouwer Iris Boxum. ‘‘Normaal gesproken beginnen we in augustus met de eerste pluk voor de Gondelvaart in Belt-Schutsloot. Bij de groepen in Vollenhove gaan de dahlia’s pas in de laatste bouwweek op de wagen.’’
Wat is er dan aan de hand? Vorige week zijn er zo’n 40.000 dahlia’s geplukt door de groep die bouwt in de Vlasschuur aan de Flevoweg. ‘‘30.000 daarvan zijn voor een klant in Frankrijk’’, weet bloemenman Dirk Janssen te vertellen, terwijl hij nog snel belt met zijn contactpersoon voor verdere details. ‘‘Die worden opgehaald voor vertrek naar Zundert. De rest is voor onze eigen wagen.’’
80.000 dahlia’s drogen
De bloemen die in de schuur liggen, witte dahlia’s met de naam ‘Snow Cap’ en oranje dahlia’s van de soort ‘Ralphie’, dienen een ander doel. Met beleid wordt bij iedere dahlia wat groen van de achterzijde verwijderd (konten) en gaat er een spijker in het hart van de bloem. ‘‘Niet te ver’’, zegt wagenbouwer en bestuurslid Jona Beeld. Samen met een groepje leden staat hij rondom een tafel vol bloemen. ‘‘We gaan de dahlia’s laten drogen. Eenmaal droog worden ze zo hard, dat je er geen spijker meer in krijgt! Daarom doen we het nu, meteen na de pluk.’’
Met de spijkers worden de dahlia’s later op de constructie geprikt. ‘‘De afgelopen jaren hebben we al wat met het drogen van de bloemen geëxperimenteerd’’ vertelt Iris Boxum. ‘‘Dit keer gaan we voor het echie met wel 80.000 gedroogde dahlia’s.’’ In totaal zijn er naar schatting minimaal 300.000 dahlia’s nodig om de te bouwen creatie in de kleuren te krijgen. ‘‘We hebben het ontwerp iets in moeten korten, omdat we niet té groot willen bouwen.’’
Ten aanval|
Samen met Corsocollega’s Dirk Janssen en Michiel Keizer maakte ze voor de eerste keer een ontwerp voor haar groep. ‘‘We bouwen ‘FIRE!’: twee 17e-eeuwse schepen gaan ten aanval.’’ Ter inspiratie bezochten de ontwerpers meerdere keren Batavialand in Lelystad. Daar is de reconstructie van het schip ‘De Batavia’ uit 1628 te bewonderen. ‘‘We mochten gewoon naar binnen lopen en kregen zelfs oude touwen en houten klossen mee die daar niet meer werden gebruikt.’’
Iris wijst naar een grote maquette. ‘‘De zeilen gaan we bekleden met de gedroogde bloemen. Die worden gedurende het proces steeds ‘viezer’, wat qua kleur en stijl helemaal past bij de oude zeilen. Daarvoor hebben we er best wat nodig, want waar normaal gesproken één verse dahlia komt, zijn nu wel drie gedroogde bloemen nodig. Ze krimpen namelijk wanneer ze ouder worden. Voordeel is dat we eerder kunnen beginnen met prikken.’’
‘Alles moet kloppen’|
In een afgezet deel, in het midden van de schuur, staat Jaap Lindenberg (78). Sinds 1991 is hij te vinden bij Fatal Attraction. Samen met zijn zoon is hij verantwoordelijk voor de details. Denk daarbij aan gezichten van dieren en mensen. Ook nu is hij weer aan het klussen met piepschuim en purschuim.
Details maken de wagen, dus zijn rol is belangrijk. ‘‘Natuurlijk ben ik het wel eens beu. Wanneer afmetingen veranderen en ik weer opnieuw moet beginnen. Maar, alles moet kloppen. En na al die jaren vind ik het nog steeds prachtig werk. Dat is het belangrijkste.’’
Publiek is welkom tijdens de Open dag op zaterdag 17 augustus. Dan kunnen bezoekers met eigen ogen zien wat er allemaal komt kijken bij de bouw van de praalwagens. Ook wordt er door de organisatie weer een route uitgezet langs bouwlocaties en de kleurrijke dahliavelden. Meer informatie verschijnt in de aankomende weken op de social media kanalen van Corso Vollenhove en op de website www.corso-vollenhove.nl