‘onderwijs bieden dat het best bij het kind past‘. ‘ga uit van iets wat iemand wel kan, niet van wat iemand niet kan’. ‘doe waar je goed in bent’. het klinkt zo vanzelfsprekend: ‘onderwijs bieden dat het best bij het kind past’. voor stichting op kop in steenwijkerland en zwartewaterland ís dat ook vanzelfsprekend. ‘ga uit van de talenten van elk mens. ga uit van wat iemand wel kan, niet van wat iemand niet kan. doe waar je goed in bent’. tijdens een plenaire studiemiddag over het strategisch beleidsplan 2019-2023, die onlangs in het kulturhus in giethoorn werd gehouden, kwamen deze en tal van andere onderwerpen aan bod. de tweehonderd aanwezigen leerden en genoten. stichting op kop is het overkoepelende orgaan van de openbare scholen in de gemeenten steenwijkerland en zwartewaterland. ‘ambitie’ was het thema van de middag. ‘leerlingen én onze medewerkers staan centraal. de ontwikkeling van leerlingen, hun toekomstperspectief, hun toekomstige relatie naar anderen, hun rol in de samenleving, hun toekomstig geluk staat centraal. en de medewerkers zijn het cement, het kapitaal, de olie, de sparringpartner, de begeleider, de uitdager enz. dat lukt alleen maar als je plezier hebt in het werk, als je kansen krijgt, als je uitgedaagd wordt, als je waardering krijgt en als ingespeeld wordt op jouw talenten’. woorden van directeur-bestuurder alberto boon van op kop, die vanwege afwezigheid in verband met een hernia deze zelf niet kon uitspreken. jan paul ten brink, die zichzelf deze middag introduceerde, neemt zijn taken gedurende boon’s ziekte over. in het strategisch beleidsplan, dat het draaiboek voor de komende jaren moet gaan worden, staan naast de ambities óók de missie van op kop. ‘wij zien dat elke leerling bij het verlaten van de school een echte wereldburger is geworden. op weg daarnaar toe is hij of zij zelf eigenaar geworden van zijn talenten. in een doorgaande ontwikkellijn van 0 tot en met 18 jaar ontplooit de leerling zijn talenten met behulp van een breed palet aan keuzevakken binnen en buiten de schoolmuren’. de medewerkers van op kop namen deze middag in giethoorn goede nota van de huidige stand van zaken van het beleidsplan, waarvan de aftrap in januari 2019 was en dat in januari 2020 geëffectueerd moet worden. het gaat, zo benadrukten alle sprekers, om de talenten van zowel leerlingen als van de medewerkers én om hun geluk. zo maakte psychologe/schrijfster clara den boer, die een groot deel van de middag vulde, een ‘gelukskoffer’ voor leerlingen die op weg zijn naar het middelbare onderwijs. ‘in die koffer doe je spullen waar je echt gelukkig van wordt. zit het eens tegen, kijk je in je koffer en word je weer gelukkig’. volgens onderzoek behoren leraren wereldwijd steevast tot de gelukkigste mensen ter wereld. ‘waarom? omdat ze met kinderen mogen werken’. op beeld vertelde cabaretier herman van veen: ‘geluk moet thuis beginnen, dát is het thuisgevoel’. schooldirecteur jan oosterhof tekende een grappige ‘praatplaat’ (t’op kop) met daarin een aantal ambities, waarop de aanwezigen in de zaal uiterst modern via hun eigen mobiel rechtstreeks op konden reageren. de aanwezigen werden de middag door flink aan het ‘werk’ gezet; ze moesten veel opdrachten met hun buurman-buurvrouw oplossen/bespreken. zo vroeg clara de boer tijdens haar leuke en educatieve voordracht de aanwezigen: ‘waar ga jij van kwispelen?’ zonder uitzondering gingen de antwoorden in de richting van ‘als ik iets goeds doe voor anderen’. ze besloot haar bijdrage met: ‘iedereen heeft talent. er zijn dingen waar je niet zo goed in bent en er zijn dingen waar je wel goed in bent. doe waar je goed in bent. en volg je droom. kleur buiten de lijntjes. wees dankbaar. koester mensen’. tijdens een aantal pitches legden op kop-medewerkers tot slot een aantal lopende en nieuwe zaken uit. zo staat er een ‘klusklas’ op het programma, bedoeld voor kinderen ‘die onhandig zijn met leren maar handig met de handen’. er komt er een in steenwijkerland en een in zwartewaterland. al wat langer is op kop bezig met de plusklas, ook bekend onder de naam sophiaklas. deze is speciaal bedoeld voor hoogbegaafde kinderen uit de bovenbouw, omdat een van de ambities luidt: ‘onderwijs bieden dat het best bij het kind past’. in aanvulling daarop is inmiddels ook een pilot gestart met een sophiaklas voor leerlingen uit de onderbouw. deze klas is inmiddels vol, er staan al kinderen op de wachtlijst. in zwartwaterland is gestart met het ‘tienercollege’, waarin leerlingen alvast kijken naar het voortgezet onderwijs. dirk brans 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.
Open contextspeler
Sluit de contextspeler
‘onderwijs bieden dat het best bij het kind past‘. ‘ga uit van iets wat iemand wel kan, niet van wat iemand niet kan’. ‘doe waar je goed in bent’. het klinkt zo vanzelfsprekend: ‘onderwijs bieden dat het best bij het kind past’. voor stichting op kop in steenwijkerland en zwartewaterland ís dat ook vanzelfsprekend. ‘ga uit van de talenten van elk mens. ga uit van wat iemand wel kan, niet van wat iemand niet kan. doe waar je goed in bent’. tijdens een plenaire studiemiddag over het strategisch beleidsplan 2019-2023, die onlangs in het kulturhus in giethoorn werd gehouden, kwamen deze en tal van andere onderwerpen aan bod. de tweehonderd aanwezigen leerden en genoten. stichting op kop is het overkoepelende orgaan van de openbare scholen in de gemeenten steenwijkerland en zwartewaterland. ‘ambitie’ was het thema van de middag. ‘leerlingen én onze medewerkers staan centraal. de ontwikkeling van leerlingen, hun toekomstperspectief, hun toekomstige relatie naar anderen, hun rol in de samenleving, hun toekomstig geluk staat centraal. en de medewerkers zijn het cement, het kapitaal, de olie, de sparringpartner, de begeleider, de uitdager enz. dat lukt alleen maar als je plezier hebt in het werk, als je kansen krijgt, als je uitgedaagd wordt, als je waardering krijgt en als ingespeeld wordt op jouw talenten’. woorden van directeur-bestuurder alberto boon van op kop, die vanwege afwezigheid in verband met een hernia deze zelf niet kon uitspreken. jan paul ten brink, die zichzelf deze middag introduceerde, neemt zijn taken gedurende boon’s ziekte over. in het strategisch beleidsplan, dat het draaiboek voor de komende jaren moet gaan worden, staan naast de ambities óók de missie van op kop. ‘wij zien dat elke leerling bij het verlaten van de school een echte wereldburger is geworden. op weg daarnaar toe is hij of zij zelf eigenaar geworden van zijn talenten. in een doorgaande ontwikkellijn van 0 tot en met 18 jaar ontplooit de leerling zijn talenten met behulp van een breed palet aan keuzevakken binnen en buiten de schoolmuren’. de medewerkers van op kop namen deze middag in giethoorn goede nota van de huidige stand van zaken van het beleidsplan, waarvan de aftrap in januari 2019 was en dat in januari 2020 geëffectueerd moet worden. het gaat, zo benadrukten alle sprekers, om de talenten van zowel leerlingen als van de medewerkers én om hun geluk. zo maakte psychologe/schrijfster clara den boer, die een groot deel van de middag vulde, een ‘gelukskoffer’ voor leerlingen die op weg zijn naar het middelbare onderwijs. ‘in die koffer doe je spullen waar je echt gelukkig van wordt. zit het eens tegen, kijk je in je koffer en word je weer gelukkig’. volgens onderzoek behoren leraren wereldwijd steevast tot de gelukkigste mensen ter wereld. ‘waarom? omdat ze met kinderen mogen werken’. op beeld vertelde cabaretier herman van veen: ‘geluk moet thuis beginnen, dát is het thuisgevoel’. schooldirecteur jan oosterhof tekende een grappige ‘praatplaat’ (t’op kop) met daarin een aantal ambities, waarop de aanwezigen in de zaal uiterst modern via hun eigen mobiel rechtstreeks op konden reageren. de aanwezigen werden de middag door flink aan het ‘werk’ gezet; ze moesten veel opdrachten met hun buurman-buurvrouw oplossen/bespreken. zo vroeg clara de boer tijdens haar leuke en educatieve voordracht de aanwezigen: ‘waar ga jij van kwispelen?’ zonder uitzondering gingen de antwoorden in de richting van ‘als ik iets goeds doe voor anderen’. ze besloot haar bijdrage met: ‘iedereen heeft talent. er zijn dingen waar je niet zo goed in bent en er zijn dingen waar je wel goed in bent. doe waar je goed in bent. en volg je droom. kleur buiten de lijntjes. wees dankbaar. koester mensen’. tijdens een aantal pitches legden op kop-medewerkers tot slot een aantal lopende en nieuwe zaken uit. zo staat er een ‘klusklas’ op het programma, bedoeld voor kinderen ‘die onhandig zijn met leren maar handig met de handen’. er komt er een in steenwijkerland en een in zwartewaterland. al wat langer is op kop bezig met de plusklas, ook bekend onder de naam sophiaklas. deze is speciaal bedoeld voor hoogbegaafde kinderen uit de bovenbouw, omdat een van de ambities luidt: ‘onderwijs bieden dat het best bij het kind past’. in aanvulling daarop is inmiddels ook een pilot gestart met een sophiaklas voor leerlingen uit de onderbouw. deze klas is inmiddels vol, er staan al kinderen op de wachtlijst. in zwartwaterland is gestart met het ‘tienercollege’, waarin leerlingen alvast kijken naar het voortgezet onderwijs. dirk brans 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.
Bestuurder/tijdelijk directeur Jan Paul ten Brink spreekt de Op Kop-medewerkers toe in het Kulturhus in Giethoorn. Foto: George Huisman/Bureau TekstHuis.
‘Onderwijs bieden dat het best bij het kind past‘
‘Ga uit van iets wat iemand wel kan, niet van wat iemand niet kan’
‘Doe waar je goed in bent’
Het klinkt zo vanzelfsprekend: ‘Onderwijs bieden dat het best bij het kind past’. Voor Stichting Op Kop in Steenwijkerland en Zwartewaterland ís dat ook vanzelfsprekend. ‘Ga uit van de talenten van elk mens. Ga uit van wat iemand wel kan, niet van wat iemand niet kan. Doe waar je goed in bent’. Tijdens een plenaire studiemiddag over het Strategisch Beleidsplan 2019-2023, die onlangs in het Kulturhus in Giethoorn werd gehouden, kwamen deze en tal van andere onderwerpen aan bod. De tweehonderd aanwezigen leerden en genoten.
Stichting Op Kop is het overkoepelende orgaan van de openbare scholen in de gemeenten Steenwijkerland en Zwartewaterland.
‘Ambitie’ was het thema van de middag. ‘Leerlingen én onze medewerkers staan centraal. De ontwikkeling van leerlingen, hun toekomstperspectief, hun toekomstige relatie naar anderen, hun rol in de samenleving, hun toekomstig geluk staat centraal. En de medewerkers zijn het cement, het kapitaal, de olie, de sparringpartner, de begeleider, de uitdager enz. Dat lukt alleen maar als je plezier hebt in het werk, als je kansen krijgt, als je uitgedaagd wordt, als je waardering krijgt en als ingespeeld wordt op jouw talenten’. Woorden van directeur-bestuurder Alberto Boon van Op Kop, die vanwege afwezigheid in verband met een hernia deze zelf niet kon uitspreken. Jan Paul ten Brink, die zichzelf deze middag introduceerde, neemt zijn taken gedurende Boon’s ziekte over.
In het Strategisch Beleidsplan, dat het draaiboek voor de komende jaren moet gaan worden, staan naast de ambities óók de missie van Op Kop. ‘Wij zien dat elke leerling bij het verlaten van de school een echte wereldburger is geworden. Op weg daarnaar toe is hij of zij zelf eigenaar geworden van zijn talenten. In een doorgaande ontwikkellijn van 0 tot en met 18 jaar ontplooit de leerling zijn talenten met behulp van een breed palet aan keuzevakken binnen en buiten de schoolmuren’. De medewerkers van Op Kop namen deze middag in Giethoorn goede nota van de huidige stand van zaken van het beleidsplan, waarvan de aftrap in januari 2019 was en dat in januari 2020 geëffectueerd moet worden.
Het gaat, zo benadrukten alle sprekers, om de talenten van zowel leerlingen als van de medewerkers én om hun geluk. Zo maakte psychologe/schrijfster Clara den Boer, die een groot deel van de middag vulde, een ‘gelukskoffer’ voor leerlingen die op weg zijn naar het middelbare onderwijs. ‘In die koffer doe je spullen waar je echt gelukkig van wordt. Zit het eens tegen, kijk je in je koffer en word je weer gelukkig’. Volgens onderzoek behoren leraren wereldwijd steevast tot de gelukkigste mensen ter wereld. ‘Waarom? Omdat ze met kinderen mogen werken’. Op beeld vertelde cabaretier Herman van Veen: ‘Geluk moet thuis beginnen, dát is het thuisgevoel’.
Schooldirecteur Jan Oosterhof tekende een grappige ‘praatplaat’ (t’op kop) met daarin een aantal ambities, waarop de aanwezigen in de zaal uiterst modern via hun eigen mobiel rechtstreeks op konden reageren. De aanwezigen werden de middag door flink aan het ‘werk’ gezet; ze moesten veel opdrachten met hun buurman-buurvrouw oplossen/bespreken. Zo vroeg Clara de Boer tijdens haar leuke en educatieve voordracht de aanwezigen: ‘Waar ga jij van kwispelen?’ Zonder uitzondering gingen de antwoorden in de richting van ‘als ik iets goeds doe voor anderen’.
Ze besloot haar bijdrage met: ‘Iedereen heeft talent. Er zijn dingen waar je niet zo goed in bent en er zijn dingen waar je wel goed in bent. Doe waar je goed in bent. En volg je droom. Kleur buiten de lijntjes. Wees dankbaar. Koester mensen’.
Tijdens een aantal pitches legden Op Kop-medewerkers tot slot een aantal lopende en nieuwe zaken uit. Zo staat er een ‘Klusklas’ op het programma, bedoeld voor kinderen ‘die onhandig zijn met leren maar handig met de handen’. Er komt er een in Steenwijkerland en een in Zwartewaterland. Al wat langer is Op Kop bezig met de Plusklas, ook bekend onder de naam Sophiaklas. Deze is speciaal bedoeld voor hoogbegaafde kinderen uit de bovenbouw, omdat een van de ambities luidt: ‘Onderwijs bieden dat het best bij het kind past’. In aanvulling daarop is inmiddels ook een pilot gestart met een Sophiaklas voor leerlingen uit de onderbouw. Deze klas is inmiddels vol, er staan al kinderen op de wachtlijst. In Zwartwaterland is gestart met het ‘Tienercollege’, waarin leerlingen alvast kijken naar het voortgezet onderwijs.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
FunctioneelAltijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
‘onderwijs bieden dat het best bij het kind past‘. ‘ga uit van iets wat iemand wel kan, niet van wat iemand niet kan’. ‘doe waar je goed in bent’. het klinkt zo vanzelfsprekend: ‘onderwijs bieden dat het best bij het kind past’. voor stichting op kop in steenwijkerland en zwartewaterland ís dat ook vanzelfsprekend. ‘ga uit van de talenten van elk mens. ga uit van wat iemand wel kan, niet van wat iemand niet kan. doe waar je goed in bent’. tijdens een plenaire studiemiddag over het strategisch beleidsplan 2019-2023, die onlangs in het kulturhus in giethoorn werd gehouden, kwamen deze en tal van andere onderwerpen aan bod. de tweehonderd aanwezigen leerden en genoten. stichting op kop is het overkoepelende orgaan van de openbare scholen in de gemeenten steenwijkerland en zwartewaterland. ‘ambitie’ was het thema van de middag. ‘leerlingen én onze medewerkers staan centraal. de ontwikkeling van leerlingen, hun toekomstperspectief, hun toekomstige relatie naar anderen, hun rol in de samenleving, hun toekomstig geluk staat centraal. en de medewerkers zijn het cement, het kapitaal, de olie, de sparringpartner, de begeleider, de uitdager enz. dat lukt alleen maar als je plezier hebt in het werk, als je kansen krijgt, als je uitgedaagd wordt, als je waardering krijgt en als ingespeeld wordt op jouw talenten’. woorden van directeur-bestuurder alberto boon van op kop, die vanwege afwezigheid in verband met een hernia deze zelf niet kon uitspreken. jan paul ten brink, die zichzelf deze middag introduceerde, neemt zijn taken gedurende boon’s ziekte over. in het strategisch beleidsplan, dat het draaiboek voor de komende jaren moet gaan worden, staan naast de ambities óók de missie van op kop. ‘wij zien dat elke leerling bij het verlaten van de school een echte wereldburger is geworden. op weg daarnaar toe is hij of zij zelf eigenaar geworden van zijn talenten. in een doorgaande ontwikkellijn van 0 tot en met 18 jaar ontplooit de leerling zijn talenten met behulp van een breed palet aan keuzevakken binnen en buiten de schoolmuren’. de medewerkers van op kop namen deze middag in giethoorn goede nota van de huidige stand van zaken van het beleidsplan, waarvan de aftrap in januari 2019 was en dat in januari 2020 geëffectueerd moet worden. het gaat, zo benadrukten alle sprekers, om de talenten van zowel leerlingen als van de medewerkers én om hun geluk. zo maakte psychologe/schrijfster clara den boer, die een groot deel van de middag vulde, een ‘gelukskoffer’ voor leerlingen die op weg zijn naar het middelbare onderwijs. ‘in die koffer doe je spullen waar je echt gelukkig van wordt. zit het eens tegen, kijk je in je koffer en word je weer gelukkig’. volgens onderzoek behoren leraren wereldwijd steevast tot de gelukkigste mensen ter wereld. ‘waarom? omdat ze met kinderen mogen werken’. op beeld vertelde cabaretier herman van veen: ‘geluk moet thuis beginnen, dát is het thuisgevoel’. schooldirecteur jan oosterhof tekende een grappige ‘praatplaat’ (t’op kop) met daarin een aantal ambities, waarop de aanwezigen in de zaal uiterst modern via hun eigen mobiel rechtstreeks op konden reageren. de aanwezigen werden de middag door flink aan het ‘werk’ gezet; ze moesten veel opdrachten met hun buurman-buurvrouw oplossen/bespreken. zo vroeg clara de boer tijdens haar leuke en educatieve voordracht de aanwezigen: ‘waar ga jij van kwispelen?’ zonder uitzondering gingen de antwoorden in de richting van ‘als ik iets goeds doe voor anderen’. ze besloot haar bijdrage met: ‘iedereen heeft talent. er zijn dingen waar je niet zo goed in bent en er zijn dingen waar je wel goed in bent. doe waar je goed in bent. en volg je droom. kleur buiten de lijntjes. wees dankbaar. koester mensen’. tijdens een aantal pitches legden op kop-medewerkers tot slot een aantal lopende en nieuwe zaken uit. zo staat er een ‘klusklas’ op het programma, bedoeld voor kinderen ‘die onhandig zijn met leren maar handig met de handen’. er komt er een in steenwijkerland en een in zwartewaterland. al wat langer is op kop bezig met de plusklas, ook bekend onder de naam sophiaklas. deze is speciaal bedoeld voor hoogbegaafde kinderen uit de bovenbouw, omdat een van de ambities luidt: ‘onderwijs bieden dat het best bij het kind past’. in aanvulling daarop is inmiddels ook een pilot gestart met een sophiaklas voor leerlingen uit de onderbouw. deze klas is inmiddels vol, er staan al kinderen op de wachtlijst. in zwartwaterland is gestart met het ‘tienercollege’, waarin leerlingen alvast kijken naar het voortgezet onderwijs. dirk brans 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.
‘onderwijs bieden dat het best bij het kind past‘. ‘ga uit van iets wat iemand wel kan, niet van wat iemand niet kan’. ‘doe waar je goed in bent’. het klinkt zo vanzelfsprekend: ‘onderwijs bieden dat het best bij het kind past’. voor stichting op kop in steenwijkerland en zwartewaterland ís dat ook vanzelfsprekend. ‘ga uit van de talenten van elk mens. ga uit van wat iemand wel kan, niet van wat iemand niet kan. doe waar je goed in bent’. tijdens een plenaire studiemiddag over het strategisch beleidsplan 2019-2023, die onlangs in het kulturhus in giethoorn werd gehouden, kwamen deze en tal van andere onderwerpen aan bod. de tweehonderd aanwezigen leerden en genoten. stichting op kop is het overkoepelende orgaan van de openbare scholen in de gemeenten steenwijkerland en zwartewaterland. ‘ambitie’ was het thema van de middag. ‘leerlingen én onze medewerkers staan centraal. de ontwikkeling van leerlingen, hun toekomstperspectief, hun toekomstige relatie naar anderen, hun rol in de samenleving, hun toekomstig geluk staat centraal. en de medewerkers zijn het cement, het kapitaal, de olie, de sparringpartner, de begeleider, de uitdager enz. dat lukt alleen maar als je plezier hebt in het werk, als je kansen krijgt, als je uitgedaagd wordt, als je waardering krijgt en als ingespeeld wordt op jouw talenten’. woorden van directeur-bestuurder alberto boon van op kop, die vanwege afwezigheid in verband met een hernia deze zelf niet kon uitspreken. jan paul ten brink, die zichzelf deze middag introduceerde, neemt zijn taken gedurende boon’s ziekte over. in het strategisch beleidsplan, dat het draaiboek voor de komende jaren moet gaan worden, staan naast de ambities óók de missie van op kop. ‘wij zien dat elke leerling bij het verlaten van de school een echte wereldburger is geworden. op weg daarnaar toe is hij of zij zelf eigenaar geworden van zijn talenten. in een doorgaande ontwikkellijn van 0 tot en met 18 jaar ontplooit de leerling zijn talenten met behulp van een breed palet aan keuzevakken binnen en buiten de schoolmuren’. de medewerkers van op kop namen deze middag in giethoorn goede nota van de huidige stand van zaken van het beleidsplan, waarvan de aftrap in januari 2019 was en dat in januari 2020 geëffectueerd moet worden. het gaat, zo benadrukten alle sprekers, om de talenten van zowel leerlingen als van de medewerkers én om hun geluk. zo maakte psychologe/schrijfster clara den boer, die een groot deel van de middag vulde, een ‘gelukskoffer’ voor leerlingen die op weg zijn naar het middelbare onderwijs. ‘in die koffer doe je spullen waar je echt gelukkig van wordt. zit het eens tegen, kijk je in je koffer en word je weer gelukkig’. volgens onderzoek behoren leraren wereldwijd steevast tot de gelukkigste mensen ter wereld. ‘waarom? omdat ze met kinderen mogen werken’. op beeld vertelde cabaretier herman van veen: ‘geluk moet thuis beginnen, dát is het thuisgevoel’. schooldirecteur jan oosterhof tekende een grappige ‘praatplaat’ (t’op kop) met daarin een aantal ambities, waarop de aanwezigen in de zaal uiterst modern via hun eigen mobiel rechtstreeks op konden reageren. de aanwezigen werden de middag door flink aan het ‘werk’ gezet; ze moesten veel opdrachten met hun buurman-buurvrouw oplossen/bespreken. zo vroeg clara de boer tijdens haar leuke en educatieve voordracht de aanwezigen: ‘waar ga jij van kwispelen?’ zonder uitzondering gingen de antwoorden in de richting van ‘als ik iets goeds doe voor anderen’. ze besloot haar bijdrage met: ‘iedereen heeft talent. er zijn dingen waar je niet zo goed in bent en er zijn dingen waar je wel goed in bent. doe waar je goed in bent. en volg je droom. kleur buiten de lijntjes. wees dankbaar. koester mensen’. tijdens een aantal pitches legden op kop-medewerkers tot slot een aantal lopende en nieuwe zaken uit. zo staat er een ‘klusklas’ op het programma, bedoeld voor kinderen ‘die onhandig zijn met leren maar handig met de handen’. er komt er een in steenwijkerland en een in zwartewaterland. al wat langer is op kop bezig met de plusklas, ook bekend onder de naam sophiaklas. deze is speciaal bedoeld voor hoogbegaafde kinderen uit de bovenbouw, omdat een van de ambities luidt: ‘onderwijs bieden dat het best bij het kind past’. in aanvulling daarop is inmiddels ook een pilot gestart met een sophiaklas voor leerlingen uit de onderbouw. deze klas is inmiddels vol, er staan al kinderen op de wachtlijst. in zwartwaterland is gestart met het ‘tienercollege’, waarin leerlingen alvast kijken naar het voortgezet onderwijs. dirk brans 📷 stuur jouw foto. ✉️ mail de redactie. 🛠️ meld een correctie.