Handen uit de mouwen voor Corso Vollenhove
Ongeveer een maand nog. Dan verschijnen er, naar verwachting, weer elf huizenhoge praalwagens op het parcours van Corso Vollenhove op zaterdag 24 augustus. De tijd begint dus zo langzamerhand te dringen voor de wagenbouwers van het evenement, dat zowel nationaal als internationaal bekendheid geniet. Bij de groep Rataplan zijn nog geen tekenen van stress te bekennen. ‘‘Een schema? Nee dat hebben we niet!’’
De wagen moet tot leven komen
Op de bouwplaats van Rataplan aan de Ettenlandseweg wordt het rond 19.30 uur steeds drukker. Door harde wind een paar weken geleden, kreeg de bouwtent het zwaar te verduren. Net als een jaar geleden, tijdens storm Poly. Toen kon de groep via crowdfunding nieuwe materialen aanschaffen. Zo erg is de schade nu niet, maar de situatie zorgde wel voor enige vertraging. Vanavond worden alle zeilen bijgezet.
Samen iets moois maken
Anton Soeters (34) en Sven Buimer (29) zijn op de tweede verdieping aan het lassen. Op achtjarige leeftijd ging Anton voor het eerst met zijn moeder mee. ‘‘Het is vooral leuk om samen iets moois te maken.’’ Maar hoe ouder, hoe lastiger het wordt om tijd te vinden, merkt hij. ‘‘Ik word bijna vader van een tweede en werk als brandweerman en in de bouw, dat is soms moeilijk combineren.’’
Sven, zo’n zestien jaar lid, kan dat beamen. ‘‘Ik ben agent en werk regelmatig ’s avonds. Daardoor kan ik minder bij de wagen zijn.’’ Hij heeft eigenlijk meer met de volgende fases van de bouw, zoals het prikken van de dahlia’s. Anton komt daar naar eigen zeggen nooit aan toe: ‘‘We komen altijd traag op gang en dan ben ik tot aan het Corso aan het lassen!’’ De groep eindigde de afgelopen twee jaar op de laatste plek. Geeft dat extra motivatie? ‘‘De gezelligheid wordt er niet minder om, maar geen laatste worden is wel het doel.’’
Nieuwe impuls
De groep bestaat uit 59 leden met een gemiddelde leeftijd tussen de vijfentwintig en vijfendertig jaar. Een moeilijke leeftijd, weet ook bestuurslid en ontwerper Rick Lobers (30) die in het dagelijks leven productontwikkelaar in de voedingsindustrie is. ‘‘Voor velen de leeftijd om bezig te zijn met huisje, boompje, beestje. We hebben een babyboom. Daarnaast moesten we na de gedwongen stilstand vanwege corona, weer op gang komen. We waren wat ingekakt.’’ Tot dit jaar: ‘‘We voelen dat we er weer voor moeten gaan!’’
Uit de maar liefst dertien ideeën voor de te bouwen praalwagen, kwam zijn ontwerp ‘WANTED!’ als winnaar uit de bus. ‘‘Samen met een vriend van een andere groep, Tom van Bruggen, en een vriend uit deze groep, Robin Smit, zat ik op een avond in de kroeg. We wilden een nieuwe impuls geven met een vlot ontwerp.’’ Trots loopt Rick rond de grote maquette, die in de ‘kantine’ staat. ‘‘We bouwen een bandiet die door een gezocht-poster breekt. Het vooraanzicht wordt belangrijk. De wagen moet straks tot leven komen op het parcours.’’
Met een geschat aantal van 250.000 dahlia’s is het ontwerp wat kleiner dan vorig jaar. Details worden dan belangrijker. Een groep meiden ontfermt zich daarover. Achter een schuifdeur, in het donker, zijn zij in de weer met een beamer. Die projecteert een bankbiljet op een stuk foam (schuim), waarop vervolgens de vorm van het biljet wordt overgetrokken.
Pot mayonaise
Rataplan is in 1989 ontstaan vanuit een vriendengroep. Wat typeert Rataplan? Die vraag kan Paul Arendsen (60) als geen ander beantwoorden. Hij is al zo’n 24 jaar lid. ‘‘Onze groep is ongedwongen, je doet het omdat je het leuk vindt. Het is ook een zooitje bij elkaar met verschillende vriendengroepen en families.’’ De doorgewinterde wagenbouwer heeft vanwege zijn drukke baan een stap naar achteren gedaan, maar is nog steeds actief en wel als ‘magazijnmeester’. ‘‘Ik let erop dat we zuinig omgaan met de spullen.’’ Hij behoort inmiddels tot de derde generatie leden. Hoe heeft hij het Corso zien veranderen? ‘‘De wagens zijn enorm gegroeid. Ik ben daar zelf niet zo’n fan van. Liever zie ik wat wij nu doen: iets kleiner, maar verfijnder. Helemaal voor het publiek in de smalle straten levert dat een beter zicht op.’’
Hij vervolgt: ‘‘En alles is professioneler geworden. Kijk bijvoorbeeld naar de veiligheid. Dat ging vroeger toch wel anders, daar zou een huidig inspecteur nachtmerries van krijgen!’’ Mijn favoriete wagen is ‘Sister Act’ uit 2006. Die was zwaar ondergewaardeerd, gezien onze live zang en innovaties in de besturing.’’ Een andere favoriet is ‘Juttertje’ uit 2015, waarvoor Paul in z’n eentje de figuratie deed. Bij een verkiezing werd dit zelfs verkozen tot beste figuratie bij Corso Vollenhove.
‘‘Oh, mag ik nog terugkomen op de vraag wat typisch Rataplan is?’’, vraagt Paul. ‘‘Dat is dat we allemaal uit dezelfde pot mayonaise eten. Die staat dan op tafel en iedereen doopt er de snacks in.’’ En ja hoor: in de koelkast staan twee potten geopend. ‘‘Ook dat zijn mooie dingen!’’
Publiek is welkom tijdens de Open dag op zaterdag 17 augustus. Dan kunnen bezoekers met eigen ogen zien wat er allemaal komt kijken bij de bouw van de praalwagens. Ook wordt er door de organisatie weer een route uitgezet langs bouwlocaties en de kleurrijke dahliavelden. Meer informatie verschijnt in de aankomende weken op de socials van Corso Vollenhove en op de website www.corso-vollenhove.nl