Ontwikkellocaties voor wonen en werken rond intercitystation Steenwijk in beeld gebracht
Waar is ruimte voor woningbouw? En waar liggen die mogelijkheden voor bedrijven? Om antwoord te geven op die vragen heeft het college van B&W vanuit de verstedelijkingsstrategie van de regio Zwolle onderzoek laten doen naar mogelijk toekomstige ontwikkellocaties voor wonen en werken in de omgeving van het intercitystation in Steenwijk. Wethouder Melvin Smit: ‘Op heel veel plekken in de gemeente zijn we al aan de slag met woningbouw of liggen plannen klaar om te worden uitgevoerd. Maar we willen ook op de langere termijn woningzoekenden perspectief kunnen bieden. Daar sorteren we nu al op voor.’ Naast mogelijke woningbouwlocaties zijn in het onderzoek ook werklocaties in beeld gebracht. Inwoners en ondernemers krijgen de mogelijkheid om hun mening en reactie te geven.
Tot 2031 ligt er een opgave voor 1735 nieuwe woningen in de hele gemeente. Daarom wordt hard gewerkt aan de uitvoering van de woningbouwplannen die in de woonagenda zijn vastgelegd. Dat betekent dat in vrijwel alle kernen gebouwd gaat worden. Daarnaast is in de woonagenda de ambitie uitgesproken om aanvullend 1000 tot 1500 woningen toe te voegen in de omgeving van openbaar vervoer en snelweg in Steenwijk. Wethouder Melvin Smit: ‘Dat redden we niet met alleen inbreiding, dat betekent bouwen binnen de bestaande bebouwing. Er zijn echt nieuwe locaties nodig om ook in de toekomst voor iedereen voldoende en betaalbare woningen te hebben.’
Eerste verkenning naar nieuwe locaties om te wonen
Door het onderzoeksbureau is van alle mogelijke locaties een objectieve afweging gemaakt op basis van een aantal randvoorwaarden. Hierbij gaat het onder andere om bereikbaarheid, betaalbaarheid en het kunnen voldoen aan de opgave van de provincie om water en bodem sturend te bouwen, waardoor een woningbouwlocatie minder kwetsbaar is bij extreme weersomstandigheden. Naast inbreidingslocaties zoals de schoollocatie Eekeringe en sportvelden, zijn ook uitbreidingslocaties waaronder Eeserwold, Tuk en de Kamp afgewogen. Dat de locaties in beeld gebracht zijn, betekent niet dat er ook gebouwd gaat worden. ‘Dit is een eerste verkenning’, benadrukt wethouder Melvin Smit. ‘Er is nader onderzoek nodig om te kijken of een locatie ook haalbaar is. Bovendien wordt een definitieve keuze pas gemaakt bij de visie op Steenwijk die we in 2025 gaan opstellen.’
Steenwijkerland wil ruimte bieden om te ondernemen
Ook als het om werken gaat wil het college voor de langere termijn perspectief bieden aan ondernemers die willen uitbreiden of voor nieuwbouw kiezen. Daarover liggen regionale afspraken, onder andere met de provincie Overijssel. Naast de huidige uitbreiding van Schaarkampen in Vollenhove, zijn er ook uitbreidingsmogelijkheden in Steenwijk. In het afwegingskader voor wonen en werken worden deze op een rij gezet. Wethouder Bram Harmsma: ‘We zien regionaal een groei van bedrijven en dus ook een stijgende vraag naar grotere bedrijventerreinen. Die ruimte willen we bieden. Dat vraagt wel om regionale afstemming en samenwerking. Binnen de Economische Koers Steenwijkerland, die we samen met ons bedrijfsleven hebben opgesteld, hebben we aangegeven de mogelijkheid van een regionaal bedrijventerrein op Steenwijkerlandse bodem te gaan verkennen. Dat doen we samen met buurgemeente Meppel en onze regiopartners.’
Spoorzone in Steenwijk biedt kansen voor wonen en werken
Een locatie die mogelijkheden biedt voor zowel woningbouw als bedrijvigheid is de spoorzone, het gebied in de omgeving van het station. Daarvoor is in overleg met de bewonersvereniging, ondernemers en partijen als NS, ProRail en de Rijksvastgoeddienst het ambitiedocument Spoorzone Steenwijk 2040 opgesteld. Dat gaat uit van een flinke kwaliteitsimpuls aan het gebied dat niet alleen wordt gezien als poort naar het toeristisch gebied, maar vanwege het intercitystation en de verwachte uitbreiding van de mobiliteitshub ook aantrekkelijk is voor bewoners van stad, gemeente en regio. Wethouder Melvin Smit: ‘Hier liggen volop kansen voor een toplocatie. Daar zijn alle partijen het over eens. Maar het vraagt ook om flinke investeringen. Daarom werken we regionaal samen met gemeenten die vergelijkbare ambities hebben voor de ontwikkeling van een stationsomgeving. Samen sta je tenslotte sterker.’
Het afwegingskader voor wonen en werken én het ambitiedocument voor de spoorzone worden aan de gemeenteraad voorgelegd. Daarbij stelt het college van B&W voor beide documenten te zien als richtinggevend bij de vervolgstappen die worden gezet. Belangrijk onderdeel van die vervolgstappen is een breed participatietraject in 2025 als de visie op Steenwijk wordt opgesteld. Inwoners en ondernemers krijgen dan de gelegenheid hun mening en reactie te geven.
De documenten zijn te vinden op
https://www.steenwijkerland.nl/Inwoners/Leefomgeving/Wonen_en_werken?utm_source=Rx.Front&utm_medium=redirect&utm_campaign=wonenenwerken